Timo
Mërkuri
MODERNITET ME RRËNJË NË TRADITË
I-Poezia
“Qan era me logori” e poetit Odise Kote ka në strukturën e saj jo vetëm
elementë dhe dukuri tradicionale por specifikisht ka elementë thelbësorë të
ritit zakonor të të qarit me logori. Poeti së pari ka përdorur konceptin e
ritualit të të qarit me logori ku gratë vajtojnë me ulërima, shkulje flokësh e
çjerje faqesh, me përplasje koke nëpër qoshe muresh (për të ndjerë apo për të
marrë ato dhimbjen e të ndjerit që iku i vrarë nga plumbi apo aksidenti). Ky
vajtim është një ritual mortor që kryhet në rastet e vdekjeve të rënda, si psh.
në vdekjen apo vrasjen e djalit të vetëm, vdekjen apo vrasjen e burit të
shtëpisë në një moshë të re, vdekjen e vajzës në prag fejese apo martese etj.
Vajtimi në këto raste është impulsiv dhe shoqërohet gjithmonë me gjeste
vetëndëshkuese. Ritual vjen nga hershmëria dhe përdorej gjer në vitet 50 të
shek. të kaluar në Shqipërinë e jugut, ku praktikohej vetëm nga gratë, pasi
burat dhe në rastet kur ata vajtonin, nuk e praktikonin këtë formë vajtimi. Një
formë e këtij rituali mortor ka egzistuar deri vonë në trevat veriore në formën
e zbutur të “gjamës së burave” ku burrat në mort, duke bërë “gjamën” rrahin
gjoksin e klithin disa shprehje, që më së shumti u ngjanë formulave të paracaktuara. Në trevat
jugore pas ritualit të të qarit me logori, vjen forma e ligjërimimit vajtimor,
ku një grup grash vajtojnë sipas një teksti, që e ligjëron (vajton) njera nga
vajtoret, tekst që shpesh herë është një
brilant poetik dhe në një të ardhme shndrohet në këngë.
Të
kemi parasysh se arti gojor, letërsia e kultivuar dhe e traditës kanë dhënë
kulme të bukurisë artistike duke shfrytëzuar elementët tradicionalë të jetës e
riteve zakonore, por gjithmonë këto krijime kanë mbetur brenda formatit
tradicional. Romantizmi e klasicizmi i
shfrytëzuan këto element, por këtë e bënë kryesisht në aspektin e jashtëm
fizik, ndërsa letërsia moderne, pa e nënvlerësuar aspektin fizik, i kushtoi
rëndësi zgjerimit dhe riformatimit të
aspektit të brendshëm shpirtëror të njeriut. Kështu duke i metaforizuar elementët
e artit, jetës apo riteve tradicionale, duke i bërë të flasin metaforikisht, simbolikisht, dhe imazhisht këto elementë jo vetëm që nuk
humbën vlerën dhe bukurinë e tyre, por
fituan dritësi e gjerësi shpirtërimi dhe një aspekt universaliteti në
kuptim-shmërinë e tyre në shndërimin në funksion të modernitetit poetik.
Të
kuptojmë një gjë, Odise Kote nuk merret me rastin që ka shkaktuar dhimbjen dhe
për pasojë vajtimin me logori të erës, madje ai (duket sikur) as e di se cili
është shkaku, ai merret me peshën e dhimbjes që shkakton rasti dhe është kjo
peshë që krijon diamantë tekstore vajtimorë. Këtu poeti nuk merret as me
tekstin vajtimor në kuptimin konkret të tij, ai merret me jehonën e gjëmës në
ambientin tradicional ardhur nëpërmjet poezisë moderne të tij pranë lexuesve.
Qan dhe era themi në ato raste morti kur përcjellja e të ndjerit bëhet nën një
erë suferinë të fortë, që fërshëllen nëpër pemë e hapësira pallatesh pasi
përcjellja e tij detyrimisht bëhet në orën e caktuar, pavarësisht motit të
egërsuar.
II-Thamë
më sipër që Odise Kote nuk meret me rastin që ka shkaktuar dhimbjen, madje
duket sikur ai nuk e dëshiron ta përmendë shkakun, por ne nëpërmjet analizës
strukturore të poezisë konstatojmë një gjendje dhimbjeje e vajtimi të erës. Në
këtë rast poezia përjeton një spektrum të gjerë të humbjesh e tragjedish
njerëzore që ka shkaktuar dhimbjen, ku përfshin:
Vajtimi
në poezinë "Qan era me logori" mund të lidhet me humbjen e një
dashu-rie, e cila shkakton dhimbje të mëdha dhe trishtim. Fjala
"logori" të pasazhi: "qan era me logori, pezm e pendime në
varre" mund të shprehë ndjenjën e zhgënjimit apo të braktisjes në një
dashuri të pafat.
Poeti
mund të jetë duke shprehur dhimbjen për humbjen e një personi të dashur të familjes apo të afërmve. Përmendja e:
"rikthimin e pamundur, fëmijërinë tjetër" sugjeron një humbje të
rëndë në jetën e tij, pasha e dhimbjes e të cilit do jetojë bashkë me atë për
një kohë të gjatë.
Autori paraqet një atmosferë të zymtë e të trishtuar
ku ëndrrat janë zhdukur e shpresa është zhveshur dhe kjo mund të jetë një
tjetër formë e humbjes që përjeto -het, e shprehur me vargjet: "shpresë -
therrur thikash, të vdekurit e gjallë".
Ai
mund të ndiejë një humbje të identitetit personal, apo humbjen e vlerave që e
mbajnë në jetë,ndaj shprehet me vargun: "shpirt njeriu bosh, si gufallë
kërmilli"
Realisht
poezia "Qan era me logori" e Odise Kotes është nga ato poezi që të
venë në mendime të thella para se të shprehesh, pasi shpreh me ngjyrësi të
theksuar dhe thellësi emocionale në
formën e një vajtim me logori, një gjëndjeje emocio-nale për humbjen e
dhimbjen, qasjen me shkatërrimin e mjerimin njerëzor.
Analizimi
i poezisë në kontekstin e ritit vajtimor “të qarët me logori” na ndihmon të
kuptojmë më mirë ndikimin e poezisë në kontekstin e kulturës dhe traditave
shqiptare.
Në
poezi fjala "logori" përdoret për të shprehur krahasimisht me
dhimbjen e shfaquir në ritin e vajtimit për një dhimbje të madhe të tij shpirtërore.
Poeti Odise Kote, si një njohës i hollë i këtij riti përdor imazhe të fuqishme
si "qan era", "pezm e pendime në varre", "Shpirtëra a
degë të thyera pemësh vajton" për të shprehur gjendjen e dhimbjes, trishtimit
dhe mjerimit të thellë, por pikërisht përdorimi i foljes “qan”e personifikon erën
dhe i jep një status ndjesor, i cili justifikonon veprimet e saj të njëjta me
ato të një gruaje në momentin e
vajtimit
me logori.
Në
strofat e tjera, ai paraqet gjendjen e zymtë shpirtërore e dhimbjen e pashoqe
të humbjes së dashurisë, të fëmijërisë, të kujtimeve dhe ëndrrave të prera nga
realiteti i trishtueshëm. Gjithashtu, ai shfaq edhe përplasjen me rrethanat dhe
pengesat që e bëjnë rikthimin e pamundur, dhe shpërfytyrimin e vazhdueshëm mes
shpresës dhe humbjes së plotë të saj.
Përfaqësimi
i kësaj gjendjeje të rënduar shpirtërore, i këtij vajtimi të paimagji-nueshëm
me fjalë, ndërthurur me elemente natyrore e kozmike, bën poezinë e Kotes një
veprim arti tërheqës dhe në të njëjtën kohë thelbësor për të kuptuar shpirtin
njerëzor në gjendjen më të vështirë e të dhimbshme. Në fund, përdorimi i fjalëve
si "oi, oi", pjesë reale e vajtimit shton një ndjenjë të vazhdimësisë
së këtij vajtimi në një kohë të mëtejëshme, e cila i përcillet lexuesit si një
kontakt ndjesor.
III-Në
vijim të analizës së poezisë "Qan era me logori" të Odise Kotes,
është e rëndësishme të theksojmë disa elemente thelbësore të kompozimit e
strukturës së saj që ndikojnë në dukjen e vajtimit të dhimbshëm të shpirtit
njerëzor.
Poeti
përdor një gjuhë metaforike për të shfaqur gjendjen emocionale të vajtimit.
Fjalët dhe imazhet që përdor si "harresat që s'plaken",
"fshehtësira të nëndhe-shme a demonë", dhe "rikthimin e
pamundur, fëmijërinë tjetër" shpërfaqin një botë të mjerueshme, të përulur
në dhimbje dhe humbje.
Nëpërmjet
imazheve natyrore dhe elementeve simbolike si "shpirtëra a degë të thyera
pemësh", "Barin e tharë fërgëllimit", dhe "shpirt njeriu
bosh, si gufallë kërmilli", poeti paraqet një botë të shkatërruar, ku
shpirti njerëzor është zbrazur dhe i tharë nga vdekja.
Aspekt
tjetër që vlen të theksohet është ndikimi i kontekstit historik e kulturor në
përmbajtjen dhe shprehjen e kësaj poezie. Siç u përmend në nisje, tradita e
vajtimit me logori dhe praktikat vajtimore të trevave jugore të Shqipërisë janë
pjesë e trashëgimisë kulturore e sociale të popullit shqiptar. Kjo traditë ka
qenë pjesë e identitetit të etnitetit tonë për një kohë të gjatë, që shfaqej në
momente vdekjesh tragjike, humbjesh e
dhimbjesh të mëdha familjare a miqësish.
Në
këtë kontekst, poezia "Qan era me logori" përjeton dhe paraqet
gjendjen e trishtimit dhe vajtimit nëpërmjet një gjuhe simbolike e metaforike,
e cila është e pasur me kuptim e thellësi kulturore. Përdorimi i fjalëve:
"era", "logori", "zjarret",
"prushërat", "ufëm mbytëse", dhe "rrokullimën e
gjakut" përforcon lidhjen e poezisë me peisazhin e mjedisin tradicional të Shqipërisë, si dhe me
emocionet e ndjenjat e popullit shqiptar në rastet e gjëmave.
Poeti
përdor imazhe të fuqishme si "shpirt njeriu bosh, si gufallë
kërmilli" për të shfaqur ndjenjën e
zbrazëtisë dhe mjerimit që shoqëron humbjen dhe vdekjen. Ky imazh rëndon më
shumë mbi lexuesin dhe e bën atë të ndjehet më afër me përjetimet dhe ndjenjat
e personazhit poetik.
IV-Odise
Kote këtë poezi e ka krijuar me fjalë e shprehje të një fjalori lokal që i
qasen ritit tradicional mortor të
Shqipërisë së jugut, me një
kuptimshmëri tradecionale madje dhe me
imazhe tradicionale. Megjithatë kjo është një poezi moderne e mbirë dhe ritur
në truallin tradicional.
Poezia
"Qan era me logori" e Odise Kotes është një përfaqësim i shkëlqyeshëm
i një poezie moderne që përdor elemente tradicionale shqiptare, sidomos ato të
zonës së jugut, për të shprehur një situatë shpirtërore të rënduar nga një
fatkeqësi e rrëndë. Kote përdor gjuhën e
imazhe të forta që lidhen ngushtë me traditën dhe kulturën e Shqipërisë së
jugut. Përdorimi i fjalëve tradicionale dhe imazheve nga kultura e jugut
shqiptar, si "logori", "era", "prushërat",
"ufëm mbytëse", etj., ndihmojnë në të shprehurit e atmosferës së
ritit mortor të të qarit me logori, madje dhe të lokalizimit të ngjarjes.
Megjithatë,
edhe pse poezia përmban elemente tradicionale, ajo është qartësisht për të shprehur
një krijim poetik modern dhe universale. Kote përdor teknika të poezisë moderne
për të shprehur trishtimin dhe humbjen në një mënyrë që është e përjetshme për
lexuesit e sotëm. Një aspekt i rëndësishëm që e bën këtë poezi moderne është përdorimi i metaforës dhe simbolikës në
mënyrë të shkëlqyer për të shprehur ndjenjat e përvojën shpirtërore. Ky
përdorimi i tyre i jep komple-ksitet poezisë, duke e bërë atë një eksperiencë
të pasur e gjerësisht të interpretu-eshme për lexuesit.
Kështu,
poezia "Qan era me logori" përfaqëson një përshtatje të
tradicionalite-tit në një kontekst modern dhe një përvojë shpirtërore të përgjithshme
e të përjetu-eshme. Kjo e bën atë një poezi të rëndësishme e të vlefshme, që ka
aftësinë për të komunikuar me lexuesit nëpërmjet kohës dhe kulturave të
ndryshme.
V-Poezia
"Qan era me logori" e Odise Kotes përdor metafora të forta dhe simboli-ka
të pasura për të shprehur një përvojë shpirtërore, duke kontribuar në moderni -zimin
e poezisë në kontekstin e letërsisë shqiptare. Disa nga metaforat që ndikojnë
në këtë modernizim janë:
Metafora:"Qan
era me logori" shfaq një imazh të fuqishëm që shpreh një ndjenjë të
dhimbjes e të vajtimit, duke e lidhur atë me natyrë të trishtuar e të mjeruar.
Kjo metaforë shpërfaq një gjendje shpirtërore në mënyrë epike dhe metafizike,
duke e paraqitur atë si një element natyror që është nën ndikimin e dhimbjes
njerëzore.
Metafora
"Shpirtëra a degë të thyera pemësh vajton" shpreh ndjenjën e humbjes
dhe vajtimit si një gjendje e rrënduar
shpirtërore, duke përdorur imazhe të hua-zuar nga natyra për të
përforcuar ndjenjën e mjerimit dhe dhimbjes njerëzo-re.
Po
kështu metafora:"Shpresë - therrur thikash, të vdekurit e gjallë":
shfaq një imazh të fuqishëm që shpreh ndjenjën e shpresës së zhdukur dhe të
shuar, duke e krahasuar atë me një degë që këputet. Ky imazh sjell një ndjenjë
të humbjes dhe trishtimit për gjërat që janë humbur përfundimisht.
Metafora:"Barin
e tharë fërgëllimit"shprehnjë gjendje të mjerueshme e të ndrojtur të
shpirtit, duke e krahasuar atë me një bar që është tharë e mungon jeta.
Interesante është se metaforat e Kotes shfaqen në formën e një imazhi, ku ky i
fundit jep një ndjenjë të humbjes e mungesës së shpresës.
Metafora:"Fillikatin
shpërfillur e goditur me gurë" shfaq ndjenjën e të braktisurit e të
mohuarit, duke e krahasuar me një të mbetur fillikatë, të shpërfillur e goditur
me gurë, duke na paraqitur një gjendje
të mjerueshme e të ndrojtur të shpirtit, duke e bërë atë një element qëndror të
vajtimit dhe humbjes.
Ndërkohë
metafora:"shpirt njeriu bosh, si gufallë kërmilli": shfaq një ndjenjë
të zbrazëtisë dhe mjerimit të shpirtit njerëzor pas një gjëme të madhe, e
shfaqur imazhisht me një gufallë kërmilli bosh dhe të paplotë, që sjell një
ndjenjë të mjerimit dhe trishtimit të shpirtit njerëzor.
Pra
kemi një dendësi metaforash që flasin e përforcojnë ndjenjën e humbjes, vajtimit
dhe mjerimit në poezi. Ato sjellin një atmosferë epike dhe ngjallin ndjenjën e
një përvoje të thellë njerëzore për lexuesin. Psh."Barin e tharë
fërgëllimit, sytë e bërë agull" përforcon ndjenjën e mjerimit dhe mungesës
së shpresës në një mënyrë të thellë. Po ashtu dhe pasazhi"Fillikatin
shpërfillur e goditur me gurë" jep një pamje vizuale të mjerimit dhe
mohimit të shpirtit njerëzor.
Këto
metafora i japin poezisë një dimension të thellë të mjerimit, duke e bërë atë një eksperiencë
të fuqishme për lexuesin. Nëpërmjet tyre, poeti modernizon poezinë dhe e bën
atë të vlefshme edhe për kohën e kontekstin aktual.
VI-Po
ashtu imazhet poetike të Kotes kontribuojnë në forcimin e modernitetit poetik
të këtij krijimi. Përdorimi i tyre i zgjuar dhe i përmbushur me hapësirë dhe
intensitet i jep një dimension të veçantë dhe të gjerë poezisë, duke e bërë atë
të ndjeshme e relevante për lexuesin e sotëm. Disa imazhe që përdoren për të forcuar
modernitetin poetik janë:
Imazhi që buron nga metafora"Qan era me
logori" shfaq një situatë mortore të një vajtimi me logori, me kujënë një
mënyrë të metaforizuar, ku logoria është një imazh i fuqishëm që shpreh një
ndjenjë të madhe të dhimbjes, mjerimit e humbjes, duke e bërë atë element
qëndror për të kuptuar përvojën shpirtërore të poetit.
Imazhi
që jep metafora "Barin e tharë fërgëllimit" tregon një pamje të dhimbë-shme
nga një humbje e madhe dhe një ndjenjë
mjerimi të shpirtit.
Imazhi
që shfaq metafora: "Fillikatin shpërfillur e goditur me gurë" paraqet
një pamje të mjerimit e mohimit të shpirtit njerëzor, ku imazhi i një fillikati
të shpërfillur dhe të goditur me gurë
jep pamjen vizuale të mjerimit e
mohimit në portretin fizik të një njeriu të vetmuar e të braktisur. Po kështu
dhe imazhi "shpirt njeriu bosh, si gufallë kërmilli"paraqet një
pamje zbrazëtie dhe mjerimi të shpirtit
njerëzor. Përdorimi i një gufalle të zbrazëtë dhe të paplotë paraqet një
ndjenjë të madhe të humbjes e mungesës së shpresës.
Siç
e pamë më sipër, pothuaj të gjitha metaforat shfaqin imazhe në funksion të
modernitetit të kësaj poezie me element tradicionale. Këto imazhe poetike janë
të përshtatshme për kohën moderne dhe e bëjnë poezinë të përshtatshme për
lexuesin e sotëm. Përdorimi i tyre i zgjuar poetikishti jep një dimension të
gjerë dhe të dhimbshëm poezisë, duke e bërë atë një eksperiencë të për
lexuesin. Nëpërmjet tyre, poezia fiton një modernitet poetik që e bën atë
tërheqëse dhe të rëndësishme për kohën tonë.
VII-Thamë
që poezia "Qan era me logori" e Odise Kotes është poezi moderne,
modernitet i cili shfaqet në disa aspekte:
Së
pari te përdorimi i gjuhës poetike dhe imazheve, që poeti i përdorsi elementë
përbërës i një gjuhe poetike për të shprehur ndjenjat njerëzore të dhimbjes së
madhe. Kjo gjuhë e pasur dhe e ngjashme me
fjalë e imazh të gjerë e bën këtë poezinjë shprehje të fuqishme të
ndjenjave njerëzore në një kontekst modern.
Së
dyti te përdorimi i një metafore të fuqishme dhe simbolike të ngjashme për të
shprehur gjendjen shpirtërore të humbjes e mjerimit. Të kuptojmë, të qarët me
logori kryhet edhe më kushtet e një
mjerimi të madh apo të një mungese vizioni, shprese apo perspetktive. Përdorimi
i këtyre elementeve poetike përforcon modernitetin e poezisë, duke e bërë atë
një shprehje e thellë dhe e ndjeshme e përvojave njerëzore.
Së
treti Odise Kote shfrytëzon një strukturë të veçantë në poezinë "Qan era
me logori", duke kombinuar metaforat e imazhet me një rrjedhë të caktuar
mendi-mi. Kjo lloj strukture krijon një ritëm dhe intensitet që reflekton
modernitetin poetik. Kjo strukturë e rëndësishme në poezi, e përbërë nga
vargjet dhe imazhet e forta, ndihmon në forcimin e ndjesive dhe përmbajtjes
shpirtërore.Psh. kjo poezi përmban strukturën e një rrëfimi të përmbushur me
imazhe, siç shihet në vargjet e saj:"Krahë të këputur ikjesh, keqkuptimet
rigatë" ku shfaqet një gjendje të mjerueshme dhe e ndrojtur e shpirtit,
duke e krahasuar atë me një gjendje të psikologjike të shkatërruar e të
braktisur. Ndërkohë metafora: "Në dukjen e mjegullt, rrokullimën e
gjakut" paraqet një gjendje të trishtimit dhe mjerimit të madh.
Pra,
kombinimi i këtyre metaforave dhe imazheve me një strukturë të qartë dhe të
rëndësishme në poezi kontribuon në forcimin e modernitetit poetik të Kotes dhe
e bën atë tërheqëse dhe interesante për lexuesin e sotëm. Nëpërmjet kësaj
strukture të veçantë, poezia përfaqëson një shprehje të ndjeshme të përvojave
njerëzore në një mënyrë që është e përshtatshme për kohën dhe kontekstin
aktual.
VIII-Simbolikat
në poezinë "Qan era me logori" të Odise Kotes shërbejnë për të
theksuar e shprehur gjendjen shpirtërore të humbjes, trishtimit e vajtimit në
një mënyrë të dukëshmedhe komplekse.
Përdorimi i tyre ndikon në modernitetin e poezisë duke e bërë atë tërheqëse për
lexuesin e sotëm nëpërmjet ndjenjave të thella dhe të përgjithshme që shpreh.
Kështu psh:
“Era”,
është një simbol i trishtimit e dhimbjes që shpërndahet nëpërmjet një tingulli,
e cila shpesh paraqitet si një gjendje e rënduar shpirtërore që përjeton humbje
e dhimbje të madhe.
“Logoria”
simbolizon një mënyrë të shprehuri me zë melodik të dhimbshëm e të
trishtueshëm. Përdorimi i logorisë në poezi përforcon ndjenjën e dhimbjes dhe
humbjes së madhe.
“Prushërat
dhe zjarret” janë elemente natyrore dhe përfaqësojnë gjendjen e trishtimit dhe
mjerimit dhe shpesh janë simbole të humbjes dhe zhdukjes së shpresës, ndërsa “Fërgëllimi”
simbolizon një gjendje mjerimi dhe të
humbjes së identitetit, në poezi shpesh
paraqitet si një simbol i mjerimit dhe trishtimit të madh.
Pra,
përdorimi i këtyre simboleve në poezinë "Qan era me logori"
kontribuon në modernitetin poetik të poezisë pikërisht në aspektin ndjesor dhe
emocional të saj. Simbolika e pasur e shpreh kompleksitetin dhehapësirën e përvojës
njerëzo-re në një mënyrë që është e përputhur me kohën tonë, ku përdorimi i
tyre shërben për të forcuar temën e vdekjes, humbjes e trishtimit në një mënyrë
që ka një rezonancë të fortë me lexuesin e sotëm.
Shprehim
se nëpërmjet këtyre simbolikave, poezia përjeton një modernitet poetik duke e
bërë atë një shprehje të fuqishme dhe të ndjeshme të përvojave njerëzore në
botën moderne. Kjo i jep poezisë një vlerë të përjetshme dhe e bën atë një
pjesë e rëndësishme e letërsisë bashkëkohore shqiptare.
IX-
Melodiciteti i vargjeve në poezinë "Qan era me logori" të Odise Kotes
ka një ndikim të rëndësishëm në modernitetin poetik të këtij krijimi. Përdorimi
i vargjeve me fjalë të një tonaliteti të rëndë, që shprehin dhimbjen,
trishtimin, humbjen e vajtimin, forcon dimensionin emocional dhe shpreh
përmasat e përvojës njerëzore me një rezonancë të fortë te lexuesi i sotëm.
Vargjet
e rënda shprehin ndjenjën e kujtimeve të vajtimeve, duke i dhënë poezi-së një
dimension emocional e nostalgjik, pasi
përforcojnë përvojën e humbjes dhe mjerimit që shfaq poezia. Përshtatja e zanoreve dhe
bashkëtingëllores me përmbajtjen e trishtë e bën poezinë të shprehëse të
ndjenjave. Bashkëtingëlloret dhe zanoret reflektojnë thellësinë e vuajtjes dhe
trishtimit të shprehur në vargje, duke e bërë atë një përvojë të fuqishme
emocionale për lexuesin. Psh vargjet: "Barin e tharë fërgëllimit, sytë e
bërë agull,/qan era me logori, në ufëm mbytëse, në zhar./Në dukjen e mjegullt,
rrokullimën e gjakut,/shpresë - therrur thikash, të vdekurit e gjallë."
Këto
vargje përdorin imazhe të forta dhe një gjuhë të zymtë për të shfaqur pamjen e
trishtuar e të shuar të botës së personazhit. Melodiciteti i krijuar nga bashkëtingëlloret
e zanoret e poezisë përforcon ndjenjën e trishtimit dhe dhimbjes në përvojën
letrare të lexuesit
Kështu
imazhi i fërshëllimës së erës nëpër peme në male jep një imazh që përforcon
ndjenjën e vajtimit në një mënyrë
mjeshtërore. Përdorimi i vargjeve të rënda për të shprehur këtë imazh e
bën atë edhe më të ndjeshëm e të prekshëm për lexuesin.
Tingulli
i trishtimit në poezinë "Qan era me logori" nga Odise Kote përjetohet
përmes bashkëtingëlloreve të dendura dhe përdorimit të imazheve të errëta dhe
të mbyllura. Tonaliteti i rëndë përkthehet në mënyrë të qartë në vargje si:"Krahë
të këputur ikjesh, keqkuptimet rigatë,/jehonën nën dhe, ujëra, gremisjen e
gjumit."
Në
përgjithësi, tonaliteti i rëndë në vargje prezanton një realitet të
trishtueshëm dhe të mbyllur, ku ka një prani të madhe të vuajtjes dhe dhimbjes.
Ky tonalitet i rëndë reflekton gjendjen e rënduar emocionale e shpirtërore të poetit, ndërsa shpreh
gjendjen e përgjithshme të trishtuar dhe të mjerueshme të botës që ai përjeton
ose përjeton në vargjet e tij.
Vargjet
e rënda përforcojnë intensitetin e ngjyrat emocionale të poezisë, shfaqin një
gamë të gjerë emocionesh, përfshirë trishtimin, melankolinë dhe dhimbjen.
Tonaliteti i rëndë i vargjeve
reflekton gjendjen e brendshme të poetit e ndikimin e rrethanave të mjerueshme e
të dhimbshme në botën që e rrethon. Ky tonalitet tërheq lexuesin drejt
thellësive emocionale të poezisë, duke e bërë atë një përvojë të thellë dhe
tërheqëse për lexuesin.
Vargu
përmbyllës "Qan era me logori, oi, oi, në shira pikëllimi," është shprehje e thellë e dhimbjes dhe trishtimit në
poezinë "Qan era me logori" të Odise Kote, ku tingujt "oi, oi,
oi" shprehin një përforcim
intensiteti të të qarit me logori, ku kjo shprehje, e ndërthurur me
vargun që paraqet erën që qan me logori, shkakton një rritje emocionale të
ndjenjave të mjerimit dhe trishtimit që përjeton heroi ose poeti. Kjo shprehje
e thënë shpesh në vajtime është një pjesë organike e përjetimit të dhimbjes dhe
vajtimit në kulturën tonë dhe në poezi, ndaj themi se shtimi i tingujve
"oi, oi, oi" në vargun e dhimbshëm të poezisë "Qan era me
logori" jep një dimension shtesë emocional dhe e bën atë të përforcojë
ndjenjën e vuajtjes dhe trishtimit në lexuesin.
Edhe
këto aspekte ndikojnë në modernitetin poetik të krijimit, pasi përdorimi i vargjeve të rënda e melodiozë krijon një
përvojë të rrallë poetike. Moderniteti vjen nga aftësia e poetit për të
shprehur përvojat njerëzore në një mënyrë që është e përputhur me kontekstin
dhe kohën tonë. Kjo poezi bën përdorimin e teknikave të lashta poetike në një
mënyrë të re e të modernizuar, duke e bërë atë tërheqëse dhe e interesante për
lexuesin e sotëm.
Si
përfundim mund të themi se poezia "Qan era me logori" e poetit Odise
Kote është një leksion i dukshëm dhe i prekshëm i krijimit dhe lëvrimit të një
poezie moderne në një truall tradicional, me fjalë, shprehje dhe melodicitet gjithashtu
tradicional që të ketë një formë dhe impuls të fuqishëm modern te lexuesi dhe
në botën krijuese. Mjafton ta lexojmë mirë këtë poezi.
Sarandë, më shkurt
2024
Qan era me
logori ...
Qan era me logori, pezm e pendime në
varre,
Shpirtëra a degë të thyera pemësh
vajton.
Harresat që s'plaken, prushërat dhe
zjarret,
fshehtësira të nëndheshme a demonë.
Barin e tharë fërgëllimit, sytë e
bërë agull,
qan era me logori, në ufëm mbytëse,
në zhar.
Në dukjen e mjegullt, rrokullimën e
gjakut,
shpresë - therrur thikash, të
vdekurit e gjallë.
Krahë të këputur ikjesh, keqkuptimet
rigatë,
jehonën nën dhe, ujëra, gremisjen e
gjumit.
Qan era me logori tê pandreqshmin
fat,
shtiratën ulëritëse derdhur thellë
unit.
Fillikatin shpërfillur e goditur me
gurë,
rikthimin e pamundur, fëmijërinë
tjetër,
Zabullimën e jetës, shira të thinjur
në muzg,
qan era me logori një ëndërr të
vdekur.
Qan era me logori, oi, oi, në shira
pikëllimi,
shpirt njeriu bosh, si gufallë
kërmilli.
Vëllimi"Pengje
të gurëve" 2021
No comments:
Post a Comment