DY FJALË PËR LIBRIN “INDETITETI ISOPOLIFONIK” TË TIMO MËRKURIT
Nga Kostandin Vogli,
shkrimtar
Në tranzitin e kohërave, në vrapimin e gjatë si maratonë nëpër shekuj, ku njeri brez ja lë brezit tjetër si stafetë për ta çuar më përpara, ISO-POLIFONIA më në fund po konsolidohet në një këndvështrim më pranë realitetit, kjo edhe falë punës së palodhur të Timo Mërkurit.
Ky studjues këmbngulës me dëshmitë e tij të herëshme për vajtimin dhe për këngën, mendoj se i vënë vulën mendimeve që i sillnin një traum art- kultures së krahinës së Himarës. Dhe këtu, Mërkuri ka ngulur këmbë, (dhe ashtu është) se polifonia është tjetër stil të kënduari, dhe iso -polifonia është më e lartësuar. Kënga polifonike këndohet në shumë krahina, por përparësi i është dhenë iso -polifonisë. Dhe e veçanta e saj, si e thekson edhe Timoja, isua është marrë nga isua e grave që mbajnë kur një vajtojcë qan të vdekurin. Iso -polifonia është këngë me katër zëra, bile edhe me gjashtë sipas stilit të ri Piluriot, stilizuar nga Lefter Çipa.
Në tranzitin e kohërave, në vrapimin e gjatë si maratonë nëpër shekuj, ku njeri brez ja lë brezit tjetër si stafetë për ta çuar më përpara, ISO-POLIFONIA më në fund po konsolidohet në një këndvështrim më pranë realitetit, kjo edhe falë punës së palodhur të Timo Mërkurit.
Ky studjues këmbngulës me dëshmitë e tij të herëshme për vajtimin dhe për këngën, mendoj se i vënë vulën mendimeve që i sillnin një traum art- kultures së krahinës së Himarës. Dhe këtu, Mërkuri ka ngulur këmbë, (dhe ashtu është) se polifonia është tjetër stil të kënduari, dhe iso -polifonia është më e lartësuar. Kënga polifonike këndohet në shumë krahina, por përparësi i është dhenë iso -polifonisë. Dhe e veçanta e saj, si e thekson edhe Timoja, isua është marrë nga isua e grave që mbajnë kur një vajtojcë qan të vdekurin. Iso -polifonia është këngë me katër zëra, bile edhe me gjashtë sipas stilit të ri Piluriot, stilizuar nga Lefter Çipa.
Sipas autorit iso - polifonia e kënduar sipas dialekteve e
krahinave në Shqipërinë e jugut, tashmë e mbrojtur nga UNESKO, është një
thesar, një e vaçantë botërore. Por më madhështorja e iso - polifonisë është
kënga Himariote. Dhe me të drejtë Mërkuri i ngre hymne, sepse frikësohet nga
disa shtrëmbërime që mundohet t’i bëjë ndonjë që nuk e njeh mirë iso - polifoninë.
Këtu ngul këmbë autori i librit “ IDENTITETI ISO-POLIFONIK`.
Polifonia është polifoni, dhe iso-polifonia është polifoni ku e shoqëron zëri i
katërt , iso-ja dhe më muzikor, me shumë persona, dhe më i fuqishëm. Por duke
mos e mbytur zërin e marrësit, të hedhësit apo të kthyesit, isua është si një
miratim i atyre të treve. Një aprovim që ashtu është e jo ndryshe.
Autori mendon se është traumatike shtrëmbërimi i miteve,
identiteteve dhe teknikave popullore të të kënduarit me iso. `Hajt t`ja marrim
vënçe”, -thotë Timo Mërkuri. E thotë se ashtu është thënë në shekuj nga lebërit
dhe bregdetarët. Dhe ai ka të drejtë, sepse menjëherë formohet grupi, dhe
personat që do të mbajnë ison janë të vaçantë, zëmelodiozë.
Autori në këtë liber saktëson polifoninë dhe iso-polifoninë.
Është shumëzërëshi ynë popullor që e quajnë iso-polifoni, -thekson autori.“Është
ai “diamant” që i shton vlerën kurorës mbretërore dhe që ka detyruar popujt,
kombet, personalitete të kohës të kthejnë kokën nga ajo që së fundi tërhoqi
vëmëndjen e UNESKO-s, e cila zgjati dorën për ta marrë në mbrojtje”. Kështu
thotë autori. Dhe vazhdon më poshtë…Isoja në vetvete është si shtrati që shkon
lumi…”
E veçanta është se nganjëherë marrësi e lë këngën në melodinë
e isos. Pastaj futet kur duhet në këngë. Dëgjoja babanë kur këndonte i vetëm,
sepse nuk i rrihej dot pa kënduar. Ja merrte, ja kthente, ja hidhte, por në
fund mbante iso. Këto i bënte njëherësh njerën pas tjetrës. Dhe isua ja jepte
lezetin këngës.
Autori e vërteton, mund të them shkencërisht se “lisit po i
preve rrënjët, ai nuk është më lis, por brënda një vere quhet dru zjarri” Shiko
sa madhështi ka isua. Pa iso nuk ka këngë iso-polifonike. Dhe autori ka të
drejtë kur thotë, se isua vjen nga lashtësia dhe fillesën e ka nga vajet. Nuk
është e vjedhur, por është “VESA MBI KËNGË” e një populli të vacantë që i ka
kënduar këto këngë me iso.
Si thekson dhe autori, Hahni e ngatërron nw ritet mortore ulërimën
e parë kur vjen mandati. Ai e quan (ulërimë ujqish). Por pak më vonë, nëna,
motra, gjyshja apo gruaja e tij, fillojnë vajtimin me vargje prekse ku shumë
herë të rrënqethin. Por menjëherë fillon isua e grave. Dhe sipas zërave të
tyre, të jepet përshtypja sikur ka hedhëse, kthyese, dhe isua e madhe e grave
vazhdon ritmin. Po ashtu ka ardhur edhe në këngë. Timoja e sqaron më së miri
për hedhësin e këngës himariote, por edhe piluriote. “Ai që me zërin e tij
(klithmë), të mban frymën pezull e të rrënqeth trupin, nuk është gjë tjetër
veçse ai ‘gjëmtari” që klith në të qarën me botë në gjëmë”. Hedhësi që perhap
gjëmën, dhimbjen apo gëzimin që përcjell kënga.
Kënga me iso nuk është një shpikje e re. Ajo si e thekson
edhe autori dhe si e permëndëm vjen nga thellësia e kohërave. Po të mos ishte
fillesa, nuk mund të kishte vazhdimësi në ditët tona. Përndryshe, - thot autori
Timo Mërkuri, “nuk mund të quhet krijim artistik i ndërgjegjshëm”. Ai thotë në
vazhdimësi. “Le të admirojmë edhe mrekullinë e kombit tonë që shndërron
vajtimin në këngë”.
Isua thotë autori, është përshtatur edhe në ceremonitë
fetare. Vargjet e thëna në vajtime janë bërë edhe këngë. Dhe jo këngët vajtim.
Se pastaj nuk kanë asnjë lidhje. Autori kritikon shkrimet e dëshpëruara për
tjetërsimin e polifonisë, apo iso-polifonisë shqiptare. Por ndryshimi i
iso-polifonisë labe me atë himariote, autori e argumenton bukur, pa shpërfillur
asnjerën. Por ai nxjerr më në dukje, më madhështore, më artistike, më humane,
pa gjak e hajdutëri si e thekson ai këngën himariote (bregdetare) apo edhe e
veçanta, ajo piluriote. Mërkuri i dëshmon këngët me iso që në kohën e
Skënderbeut, si i ka shkruar Barleti, kur luftëtarët himariotë i kënduan
kapedanit të tyre Linjerosës, i cili u vra në betejën e Torviollit.
Autori për iso-polifoninë flet me nota muzikore, ku është i
gatshëm të këndojë me nostalgji edhe me lotë në sy. Aq dashuri ka për këto
këngë; sepse është ajo fara nga lulzuan këngët e bregdetit. Këtu Timua duhet të
permëndë të gjithë bregdetin, jo vetëm shtatë fshatrat e Himarës. Por që nga
fundi i Llogarasë deri në Lëkurës, e cila ka qënë pjesë e Himarës, dhe porta e
bregdetit, kur vinin dyndjet osmane ose hordhitë e kriminelit me damkë Ali
Pashës. Sepse në këto fshatra këndohen me entusiazëm këngët himariote. Kënget e
botës JONIANE. Autoti thekson se këto këngë “kanë qënë shumë më fine dhe më
elegante, shumë më shumë aristokratike në periudhën para osmane”. Bregdeti i
Himarës nuk e jetoi natën pesë shekullore osmane, - thekson autori. “Nga
dritarja hynte drita europiane, në shpinë kishte natën, por në ballë i ndrinte
dielli”.
Dalja në skenë e grupit të Pilurit është e vonë. Më 1974. Dhe
duhet marrë si e veçanta e kohës së lulëzimit, ose e rilindjes piluriote me
Lefter Çipën. Ardhja e pranverës, thotë Timo Mërkuri për këngën himariote,
ishte lindja e grupit të Neço Mukos. Por kjo këngë, përveç stilizimeve, është e
ardhur nga thellësia e shekujve. Ishte traditë e krahinës kënga vënçe me iso.Pavarësisht
përmasave që mori me grupin e Neço Mukos,
Piluri permëndet edhe
për bejtet,- thotë Mërkuri. Dhe me ato që thuheshin me dashamirësi dhe pritnin
njëra - tjetrën, ndihmonin në jetën shoqërore të fshatarëve. Me hyrjen në
këngën piluriote të poetit popullor Lefter Çipa, i cili e filloi me këngën “
Beje e bardhe” , ”Nje grusht balte e kesaj toke” etj. etj. Lefteri i ngriti
këto “mbi një shtrat këngësh”, - thotë autori. Ai ngriti në nivelin artistik
tekstet e këngëve popullore. Këtu autori flet me respekt dhe profesionalizëm
për arritjet e këtij grupi, dhe të atij poeti. 1300 këngë. 19 libra, thotë
Timoja , nuk janë pak. Dhe permënd disa kryevepra të tij. “Fjalët na dalin nga
buzët si këngë”, - thotë për Lefterin.
Autori e përshkruan bukur, por me vërtetësi jetën e
fshatarëve të tij, piluriotëve. Prandaj dhe kjo bashkëjetesë, burrë- grua, ku
gruaja merrte pjesë kudo edhe në këngë me iso edhe me kobure. Përderisa ato
këndonin dhe vallzonin së bashku me burrat, kjo i dha përparësi këngës, sidomos
tek “Bejkë e bardhë” e të tjerave, ku marrëse e këngës u bë një vajzë, së
bashku me një djalë. Dhe përbërja e grupit ishte e përzier. Bile thotë autori,
“kënga fitoi një finesse të theksuar dhe melodioze”.
Autori permënd legjendarët e këngës himariote Neço Muko
himarioti, dhe më vonë korifejtë e këngës iso- polifoni himariote Dhimitër
Varfi, Katina Bejleri etj. Madhështor dhe monumentale.
Mendoj se me këtë lartësi që janë ngritur këngët himariote dhe piluriote, kanë arritur lartësinë maksimale, ku nuk kanë ku të shkojnë më lart. Kanë arritur majen e Çikës.
Mendoj se me këtë lartësi që janë ngritur këngët himariote dhe piluriote, kanë arritur lartësinë maksimale, ku nuk kanë ku të shkojnë më lart. Kanë arritur majen e Çikës.
Por një monument i studimit të iso- polifonisë është edhe
Timo Mërkuri, i cili i bëri me librat e tij studimorë të mbahet mend. Do
ngelen, do dëgjohen dhe do të studjohen në shekuj, sepse Timoja i ka
përjetësuar ato.
Timo Mërkuri ka ngritur një obelisk për këngët himariote,
piluriote e bregdetare në Qafën e Llogorasë, për të ndriçuar të gjithë
bregdetin. Për të gjithë bregdetin jonian, por edhe mbrapa maleve të
Akrakerauneve. Në Labëri e në gjithë Shqipërinë ku këndohen këngët vënçe me
iso-polifoni. Kënga vënçe është iso-polifoni, dhe nuk ka gjë të përbashkët me
polifoninë pa iso.
Duke i marrë për bazë shumë mendime të Timos, kuptojmë se këngët dhe meloditë, kanë humbur gjatë shekujve. Por në bazë të tyre janë krijuar të reja deri në ditët e sotme, ku tani inçizohen, filmohen dhe vazhdojnë të këndohen nga brezat e rinj. Dhe këtej e tutje asgjë nuk humbet. Vetëm shtohen dhe gjithmonë e më bukur me stilizime iso- polifonia. Dhe akoma më madhërishëm e më të kumbushme do të ushëtojnë në malet e Akrakerauneve anë e kënd nga bregdetarë që nuk jetojnë dot pa iso-polifoninë.
Duke i marrë për bazë shumë mendime të Timos, kuptojmë se këngët dhe meloditë, kanë humbur gjatë shekujve. Por në bazë të tyre janë krijuar të reja deri në ditët e sotme, ku tani inçizohen, filmohen dhe vazhdojnë të këndohen nga brezat e rinj. Dhe këtej e tutje asgjë nuk humbet. Vetëm shtohen dhe gjithmonë e më bukur me stilizime iso- polifonia. Dhe akoma më madhërishëm e më të kumbushme do të ushëtojnë në malet e Akrakerauneve anë e kënd nga bregdetarë që nuk jetojnë dot pa iso-polifoninë.
Bravo Timo! Me librat që ke shkruar për iso- polifoninë, ke
përjetësuar edhe emrin tend!
Sarandë, më 14.05.2018
This comment has been removed by a blog administrator.
ReplyDeleteMirëdita, ndërsa jeni duke e lexuar këtë, dijeni që problemet tuaja janë zgjidhur përgjysmë nëse mund të ndërmerrni veprime në lidhje me to sepse ajo është një grua e fuqishme shpirtërore atje e quajtur Dr dawn acuna, të cilën e takova duke lexuar një artikull në internet, ajo më ndihmoi me një magji që ma ktheu burrin pasi burri më la për më shumë se 8 muaj, ajo bëri një magji që më ndihmoi të mbetem shtatzënë për burrin tim dhe tani kemi 2 fëmijë të bukur, tani jeta ime në martesë po shkon mirë, çfarë mund të kërkoj më shumë .... a keni problem që dëshironi të zgjidhni?
ReplyDelete*Nëse dëshironi të mbeteni shtatzënë.
*Nëse doni të pajtoheni me burrin tuaj.
*Nëse keni nevojë për të kuruar ndonjë sëmundje.
*Nëse doni të ndaloni abortin.
Dhe shumë të tjera, acuna e agimit do t'ju mahnitë me Fuqitë e saj të mëdha. kontaktoni atë në whatsapp: { +2348032246310 }
Email: { dawnacuna314@gmail.com }
Nuk mund ta besoja se do të ribashkohesha ndonjëherë me ish të dashurin tim, isha aq i traumatizuar duke qëndruar vetëm pa një trup që të më qëndronte pranë dhe të ishte me mua, por isha aq me fat që një ditë takova këtë magjistar të Dr. Ediomo, pasi i tregova per gjendjen time ai beri cdo gje qe ishte e mundur qe te shihte te dashurin tim te kthehej tek une, ne fakt pasi beri magji ish i dashuri im u kthye tek une me pak se 48 ore, ish i dashuri im u kthye duke me lutur qe nuk do te rikthehej kurre. me ler perseri, 3 muaj me pas u fejuam dhe u martuam, nese edhe ti ke te njejten situate. Ai është shumë i fuqishëm në punët e tij;
ReplyDelete* magji dashurie
* magjitë e tërheqjes
* nëse doni që ish-i juaj të kthehet
* Ndaloni divorcin
*thyej obsesionet
* shëron goditjet në tru dhe të gjitha sëmundjet
* magji mbrojtëse
*infertiliteti dhe problemet e shtatzënisë
* magji llotarie
* magji me fat
Kontaktoni Dr Ediomo në emailin e tij: drediomo77@gmail.com
faleminderit shume zoteri qe ma ktheve ish te dashurin tim emailin e tij: drediomo77@gmail.com ose telefono/whatsapp:+2349132180420
+2348155926512