THJESHTËSIA E
NJË POEZIE MODERNE
Nga Timo Mërkuri
I- Fatmir Terziu ka bërë një
gjë të bukur kur publikimin e poezisë së tij “Thjeshtësia e një kishe”
e ka shoqëruar me fotografinë e kësaj kishe të vogël dhe të thjeshtë, ndërtuar me dru. Interesant është
fakti se dhe mënyra e publikimit të saj dhe qasja poetike e Terziut, të krijojnë
përshtypjen, se Kisha dhe Poezia, janë
vazhdim i njëra-tjetrës dhe jo aspekte komunikuese, kulturore, logjike
dhe shenjtërore të ndara. Këtë ndjenjë na e përforcon fakti, që paraqitja,
forma dhe prezantimi i thjeshtë i Kishës, ka qasje me vetë performancën e
poezisë, si një poezi e “thjeshtë”, e lirë, e bardhe dhe e ndarë në strofa me
vargje me ritëm e rimë, që të duket se kemi të bëjmë me një poezi tradicionale,
përkundër qënies së saj, që në fakt është dhe padyshim mbetet si një poezi
moderne.
“Syri të gënjen”, as kisha,
dhe as poezia, nuk janë aq të “thjeshta” sa duken, jo vetëm nga forma[1] por edhe nga
funksioni dhe misioni i tyre.
Përgjithësisht në kishat e vogla
dhe të vjetra (si kisha prej druri në Borås, të Suedisë) shpesh ka një ndjenjë
ngrohtësie dhe intimiteti, si për shkak të sipërfaqes së tyre të vogël, për
shkak të paraqitjes piktoreske në ambientin
ku janë ndërtuar, të materialit natyror dhe formës së ndërtuar, relikeve
të vjetra kishtare që ato ekspozojnë, por edhe si formë prezantuese e vetë
atmosferës së tyre. Mendoj se poeti Fatmir Terziu është ndikuar pikërisht nga
kjo atmosferë e një kishe të tillë historike në Ramnaparken kur ka shkruar këtë
poezi, mendim që na e përforcon edhe
struktura vargore e poezisë, ku dallohet se është një krijim i menjëhershëm në
vlagën e frymëzimit, ku poeti përshkruan
atmosferën dhe detajet e kishës në një mënyrë të thjeshtë dhe tërheqëse, pikërisht
si një poezicion meritor, jo vetëm kulturor, komunikues, trashëgimtar për
brezat, por dhe turistik, gjë e cila e forcon vlerën e objektit dhe vetë
subjetit më vete. Konteksti është konvencional. Qasja është efikase dhe i përshtatet
vetë misionit për të cilën ajo është ngritur, realizuar dhe mbajtur në këtë
format që të flasë për Tjetrin.
II-Poezia "Thjeshtësia
e një Kishe" e poetit Fatmir Terziu, e krijuar nga përshtypjet e
një vizite në Borås, Suedi, ku poeti u nderua me Çmimin më të lartë të atjeshëm
„Pena e Artë“, së bashku me poeten suedeze Britta Stenberg, shfaq
një strukturë poetike të thjeshtë dhe tërheqëse, e përbërë nga katër strofa të
rregullta.
Struktura e poezisë është mjaft
tërheqëse, normative për një shkollë poetike më vete, me strofa të barabarta në
gjatësi dhe përsëritje të rregullt të skemës dhe ku bie në sy edhe rima. Poezia
përdor rima të brendshme, ku zanafilla dhe fundi i vargjeve rimojnë me
njëri-tjetrin, duke krijuar një lidhje muzikore dhe harmoni në lexim. Kjo i jep
poezisë një ritëm dhe melodi të veçantë, pra një muzikalitet që e bën atë dhe
si një art më vete në këtë pikë.
Poezia përmban një ndarje të
qartë midis dy pjesëve kryesore: përshkrimi i elementeve të kishës dhe interpretimi
i ndjenjave që ajo sjell. Kjo strukturë ndihmon në organizimin dhe komunikimin
e mesazhit poetik në mënyrë të qartë dhe tërheqëse për lexuesin.
Përmes strukturës së saj të
thjeshtë, poezia "Thjeshtësia e një Kishe" arrin të
transmetojë atmosferën dhe ndjenjat e një vizite të këndshme në kishën
historike të Borasit, duke e bërë përvojën e poetit dhe lexuesit më të
afrueshme dhe të kuptueshme.
Poezia fillon me përshkrimin “Qelqet e paqta pikturojnë nëpër një qiell
jargavan” duke shfaqur një pamje të bukur dhe artistike, ku qelqet e paqta
simbolizojnë dritën e frymëzimit, të pastërimit dhe të shpirtit të ndriçuar që
njeriu gjen në një ambient të tillë, lidhjes transparente me Krijuesin, besimin
e mbajtjes së syve lart, ku lutjet nuk janë thjesht kishtare dhe religjioze,
por njerëzore dhe falenderuese.
Së bashku me këtë, pikturimi i
tyre në "një qiell jargavan"
(Pasi jargavanët janë lulet apo pemët lule që kundërmojnë dhe pushtojnë
ambientin fin dhe të bukur të atij vendi) sjell një imazh poetik që e përforcon
ndjenjën e spiritualitetit dhe misterit që ka në kishë. Kjo pasi në një vend si
Suedia, pas dimrit të zymtë, jargavanët mirëpresin pranverën me lulet e tyre të
bukura dhe aromën e ëmbël. Sipas mitit grek, Pan, perëndia e pyllit, u mahnit
nga bukuria e nimfës së drurit të quajtur Syringa. Fatkeqësisht, ajo nuk kishte
ndonjë interes romantik për të. Një ditë Pani po ndiqte nimfën, por ajo arriti
të shpëtonte duke u kthyer në një lule të bukur jargavani. Kur e kërkoi, pa vetëm
shkurret e lulëzuara. Pan zbuloi se kishte kërcell të fortë dhe të zbrazët,
kështu që vendosi të krijonte një tub prej tyre. Kjo është arsyeja pse
jargavani që ne njohim sot quhet edhe si Syringa vulgaris, që
rrjedh nga termi grek syrinks që do të thotë tub dhe që vendasit nuk e quajnë
me emrin arab Lilac, që do të thotë në këtë gjuhë blu, por afërsisht me këtë emër
të ardhur nga miti grek. Ky emërtim prek më shumë emocionet e dashurisë,
ndoshta ngjashëm me pikturën e realizuar hershëm në vitin 1859 nga John
Everett Millais, apo dhe me Doran që qëndron nën një pemë jargavani në
romanin „David Copperfield“ të shkruar nga shkrimtari Charles
Dickens. E kështu në disa kontekste, lulja mund të shoqërohet gjithashtu me
mjaft kuptime të tjera që natyrshëm shkojnë me një qasje të tillë poetike në një
qiell jargavan.
Pra, qielli jargavan simbolizon
atmosferën mistike dhe ndjenjën e thellësi që përjeton një person gjatë
qëndrimit në kishë. Ky imazh përshkruan një moment të veçantë, ku qelqet e
pastërta pikturojnë, reflektojnë diçka të bukur dhe të magjepsur në një ambient
të shenjtë, vazhdon me imazhin e një hëne që vallzon lirshëm nëpër stenda, si për
të shtuar ndjenjën e lirisë dhe magjisë së vendit e kurorëzon me: “Një perde e verdhë me grep valëzon deri në tavan”,
duke shtuar një ndjesi misteri përzier me një bukuri, të cilës i shton dhe një
pastërtinë.
Vargu "dhe një zemër e pikturuar në telajo i ngul sytë brenda" në
poezinë ka një kuptim simbolik dhe metaforik, pse përshkruan një imazh poetik
të një zemre të pikturuar që tërheq vëmendjen duke i ngulur sytë e personit
brenda vetes.
Një interpretim është se "zemra e pikturuar" simbolizon
mendjen dhe ndjenjat e thella të një personi që gjejnë shprehje në kishë. Kjo
zemër e pikturuar është simbol i thellësisë së ndjenjave dhe vëmendjes që i
kushtohet ndërgjegjes dhe reflektimit brenda vetes. Po ashtu, ky varg mund të
përshkruajë dhe një moment të lidhjes së
fortë emocionale dhe shpirtërore me vendin e shenjtë. Kishës i ngjiten sytë e
personit, tregon vëmendjen dhe ndjenjën e përcjelljes së thellë që krijohet
ndërsa personi e hulumton dhe e eksploron harkun e zemrës së vet në këtë
mjedis.
Poezia thekson lirinë dhe
lartësinë e shpirtit në Kishën e Shenjtë:
ku poeti shkruan: "Arti lind art në një panoramë të thjeshtë",
varg që shpreh idenë se arti lind dhe zhvillohet në një ambient të thjeshtë dhe
të pastër. Një panoramë e thjeshtë paraqet një hapësirë të hapur dhe të
pastruar që e bën mundësisht për lindjen dhe zhvillimin e artit. Ky varg
paraqet lidhjen midis thjeshtësisë dhe krijimtarisë artistike.
Vargu "dhe një shpirt i afërt ngrihet dhe fluturon i lirë" përshkruan
ndjenjën e lirisë dhe shpirtin e një personi që ngrihet dhe fluturon i lirë
brenda atmosferës së kishës, pse ajo
është vendi ku ndjenja e lirisë dhe
shpirti i njeriut janë të ngushta dhe të afërta. Në këtë kontekst, kisha
paraqitet si një hapësirë ku shpirti lëshon filiza dhe zhvillohet.
Po ashtu vargu: "ndërsa engjëjt bëjnë kryq në Kishën e
Shenjtë" praninë e engjëjve në kishë, duke kryq, imazh që simbolizon
shenjtërinë dhe frymëzimin e pranishëm në kishë. Engjëjt paraqiten si figura
shpirtërore që krijojnë një atmosferë të veçantë dhe mënyrën se si ata ndikojnë
në harkun shpirtëror të kishës ku: "egoizmi
dhe lakmia diku në qelqe kanë ngrirë" , varg që paraqet një kontrast
midis shenjtërisë së kishës dhe pranisë së negativitetit dhe mëkatit, të cilët
"kanë ngrirë në qelqe", pra
janë ndaluar të hyjnë në kishë, duke
theksuar kështu thellësinë e kishës dhe ndikimin që ka në përfshirjen dhe
zbutjen e ndjenjave negative.
"Një engjëll tjetër hyjnor ushqen një shpirt të uritur" thotë
një varg duke paraqitur një imazh të fuqishëm dhe simbolik të ushqimit
shpirtëror që vjen nga një engjëll tjetër, engjëlli që simbolizon një entitet
shpirtëror të pastër dhe të frymëzuar nga besimi, ndërsa "shpirti i uritur" përfaqëson një
person që ka nevojë për frymëzim dhe përkrahje shpirtërore. Ky varg shpreh
idenë se në kishë, vendi i shenjtë, shpirti i njeriut merr ushqimin dhe forcën
e nevojshme për të rritur dhe zhvilluar.
Vargu: "për atë që vjen i dashuruar në këtë Kishë
gjen" paraqet idenë se në kishë, një person që vjen me dashuri dhe
devotshmëri gjen atë që kërkon ose kupton diçka të veçantë. Dhe kjo “didiçka”
mund të jetë frymëzim, qetësi shpirtërore, ose përfshirje në një komunitet të
devotshëm. Në këtë kuptim, kisha është një vend që plotëson nevojat dhe
shpresat e personit që vjen me dashuri dhe përkushtim.
Ndërsa vargu (gjen) "bekimim e të gjithëve të cilin e kupton
papritur" na paraqet një
gjendje që vjen si rezultat i kuptimit të papritur të një personi, një ndjesi e
thellë e lumturisë dhe frymëzimit që vjen nga eksperienca e qëndrimit në kishë
dhe lidhja me harkun shpirtëror. Nëpërmjet kësaj lidhjeje, personi kupton ose
përjeton një bekim të papritur, një frymëzim ose një ndjesi të thellë e përgjithshme
e begatisë shpirtërore.
Interesant është vargu "shirat e vrullshëm nuk lajnë një dashuri në
rritje" i cili ka një kuptim simbolik dhe metaforik. Kjo frazë
sugjeron se dashuria që shfaqet në mënyrë të shkëlqyeshme dhe e rrjedhshme nuk
është gjithmonë e qëndrueshme ose e vazhdueshme në rritje.
Me anë të përdorimit të "shirave të vrullshëm", poeti i
përshkruan ngutjen e intensitetit të ndjenjave të vrullshme dhe të pasionit.
Megjithatë, ai shton se kjo dashuri e shprehur me ndjenja të forta nuk mund të
zgjatë dhe të rritet në mënyrë të qëndrueshme.
Kuptimi i këtij vargu mund të
interpretohet në mënyra të ndryshme. Një interpretim mund të jetë se emocionet
e pasionit dhe entuziazmi të shprehura me shpejtësi dhe forcë mund të mos jenë
të qëndrueshme në kohë, duke u shndërruar në gjëra kalimtare. Kjo mund të
paraqesë një ndjesi e brishtësie ose një paralajmërim për të qenë i kujdesshëm
ndaj ndjenjave që bien në zhurmë dhe janë të pasura me energji, por që mund të
zhduken me shpejtësi.
Në kontekstin e poezisë dhe
tematikës së thjeshtësisë së kishës, ky varg gjithashtu mund të përshkruajë
qëndrueshmërinë dhe vlerat e thella të dashurisë së pastër dhe të thjeshtë që
kisha përfaqëson. Në krahasim me emocionet e tejdukshme dhe të rralla, dashuria
e vërtetë dhe e thellë është diçka që rritet dhe që nuk mund të preket nga koha
ose ndjenjat e shurdhëruara nga egoizmi dhe lakmia, të cilat janë përmendur më
parë në poezi.
Pra, kuptimi i vargut "shirat e vrullshëm nuk lajnë një dashuri në
rritje" është që ndjenjat e shprehura me shpejtësi dhe intensitet nuk
mund të jenë të qëndrueshme në kohë, ndërsa dashuria e vërtetë dhe e thellë
rritet dhe vlen më shumë sesa ndjenjat e efemera dhe të shkurtërta.
III-Poezia "Thjeshtësia e
një Kishe" e poetit Fatmir Terziu përdor një shumësi figurash artistike,
siç janë metafora, imazhe për të shprehur emocionet dhe përvojën poetike të
vizitës në kishën historike të Borasit në Suedi, përdorimi i të cilave në poezi
dëshmon se kemi të bëjmë me një poet të kuotës së lartë.:
Te vargu "Qelqet e paqta pikturojnë nëpër një qiell
jargavan" qelqet e paqta janë metaforë për dritën dhe pastërtinë që
pikturojnë skenën në qiellin e kishës që përshkruan bukurinë dhe madhështinë e
vendit.
Metafora "Hëna vallëzon lirshëm tango nëpër stenda"
shfaq lëvizjen elegante plot përulësi dhe harmoninë që ekziston në kishë.
Imazhi "një perde e verdhë me grep valëzon deri në
tavan" përshkruan lëvizjen e perdesë së verdhë , ku autori shton si
rastësisht se është e punuar “me grep”,
që krijon një ndjenjë të misterit dhe të pastërimit. Imazhi e bën lexuesin të
imagjinojë atmosferën dhe pamjen e kishës, ndërsa imazhi "Arti lind art në një panoramë të thjeshtë"
shpreh se arti krijohet brenda kishës
dhe se thjeshtësia( jo vetëm e saj) sjell frymëzim për krijimin e artit.
Te vargu:"engjëjt bëjnë kryq në Kishën e Shenjtë"
- këtu, engjëjt janë simbol i frymës së shenjtë dhe prezencës së tyre në kishë
tregon pa mëdyshje shenjtërinë e kishës.
Ndërkohë kontrasti: "egoizmi dhe lakmia diku në qelqe kanë ngrirë"
që është përdorur në varg tregon ndarjen midis spiritualitetit dhe pabesisë.
Figurat artistike të përdorura
në poezinë "Thjeshtësia e një Kishe" të ngjashme me ikonat e shenjta shërbejnë
për krijuar një imazh vizual dhe shpreh mënyrën se si kisha mund të frymëzojë,
të transformojë dhe të mbushë me kuptim përvojën e individit, pasi në këtë kohë
intensiteti njeriu ka nevojë për një qetësi shpirtërore, mirëkuptim me veten
dhe besim tejë vetes. Njeriu ka nevojë që të besojë se duke bashkëbiseduar me
veten, dikush e dëgjon, njeriu ka nevojë t'i rrëfejë vetes gabimet që ka bërë,
me besimin se do lehtësohet nga pesha e fajit, ai ka nevojë të ketë besim për
një të ardhmen si një dhuratë apo mbështetje nga Zoti, njeriu ka nevojë për një kishë,qoftë
dhe e vogël dhe e thjeshtë, mjafton që aty të jetë dhe të të dëgjojë Zoti.
IV-Poezia "Thjeshtësia e
një Kishe" e poetit të mirënjohur Terziu përdor një gjuhë poetike
tërheqëse dhe simbolike për të shprehur ndjenjat dhe emocionet e përjetuara prej
tij gjatë vizitës në kishë. Fjala dhe gjuha e poezisë kanë një ndikim të fortë
vizual dhe emocional, duke përdorur imazhe të forta dhe metafora për të transmetuar
mesazhin e autorit.
Fjala "Thjeshtësia"
në titull tregon qëllimin kryesor të poezisë, që rrjedhshëm shkon për të
përshkruar ndjesinë e thjeshtësisë dhe qetësisë që gjendet në një kishë. Ky
term gjithashtu sugjeron minimalizmin dhe harmoninë e ambientit kishtar, që
poezia përshkruan, por dhe vetë qëllimin lexues dhe interpretues që mjaft
kultura e qartësojnë. Sikurse dihet në disa kultura, jargavani besohet se ka
fuqi mbrojtëse për të larguar shpirtrat e këqij, gjë që në këtë rast jep dhe
kontekstin tjetër të vetë asaj që propozon poezia në vetë simbolikën e
thjeshtësisë dhe të gjuhës me të cilën ajo komunikon me lexuesit. Ndoshta jo më
kot në një mjedis tjetër, por të ngjashëm poeti amerikan Ëalt Ëhitman mprehu
gjuhën mjeshtërore dhe thurri një elegji për Abraham Lincoln. Me ngarkesën e
transmetuar në vite jargavanët dhe përdorimi i tyre simbolik kanë krijuar një
gjuhë më vete, ashtu sikurse Terziu i sjell në realitetin e tyre si simbol i
pafajësisë rinore dhe emocioneve të dashurisë, që natyrshëm janë dhe mbesin mes
gjuhës së poezisë në fjalë.
Gjuha e poezisë së Fatmir
Terziu, “Thjeshtësia e një kishe”, është e pasur me imazhe
vizuale, metafora dhe figuracione të ndryshme. Përdorimi i fjalëve të thjeshta
dhe rimave krijon një melodi poetike dhe harmoni, dhe ndihmon në tërheqjen e
vëmendjes së lexuesit. Poeti gjithashtu përdor stilin e pëshpëritjes dhe të
ulët për të krijuar një atmosferë intime dhe të qetësuar, duke e bërë poezinë
të ndjehet më intime dhe të afërt për lexuesin.
Shumë moderne është kjo poezi e „thjeshtë“ e poetit Fatmir Terziu.
Sarandë, më qershor 2023
[1] Fatmiri Terziu te
shkrimi Festivali i XII i Poezisë "Sofra Poetike Borås 2023" shkruan:”Kisha prej druri nga fshati
Kinnarumma, e cila daton nga vitet 1690, u zhvendos në muzeun e hapur në vitin
1914. Që atëherë, Kisha është quajtur Ramnakyrkan dhe nuk është vetëm një muze ndërtesë,
por është përdorur edhe si një kishë popullore dasmash dhe pagëzimi që nga viti
1930. Nymanska Gården, që daton nga 1729, dhe Olsonska Gården, e ndërtuar në
1831, janë dy përfaqësues të fermave tipike të qytetit borgjez të kohës së
tyre, të dyja të vendosura në zonën hyrëse të Muzeut Borås. Të dyja fermat kanë
disa krahë dhe përmbajnë, ndër të tjera, arkivin e muzeut, dhomat e pritjes dhe
ekspozitës. Ekspozita e përhershme e historisë kulturore të muzeut është
vendosur në Nymanska Gården. Pranë këtyre dy fermave ndodhet ferma
Förläggargården Fällhult e vitit 1795 – një përfaqësues historik në lidhje me
rajonin i cili është i ndikuar fuqishëm nga industria e tekstilit. Është ferma
e një prodhuesi të pasur, i cili kishte shumë endës që punonin në shtëpi për
të. Ferma përfshin gjithashtu një kasolle historike, në të cilën ekspozohej një
dyqan i viteve 1920.
E për të shijuar më tej bukurinë
natyrshëm syri të prek liqenin dhe muzeumin. Liqeni Ramnasjön me koloninë e tij
të shpendëve dhe muzeu i gjerë kulturor dhe historik në terren të hapur si dhe
Muzeu i qytetit Borås japin madhështinë e estetikes dhe asaj që i ngjizet
tradicionales. Në një lartësi mbi liqen Ramnaparken mbetet një nga parqet më të
mëdha të Borås që nga fillimi i shekullit të 20-të. Ndodhet në perëndim të
qendrës së qytetit. Këndet e lojërave dhe shtigjet e ecjes gjenden rreth
gërmadhave të pyllëzuara përreth me pllaja të hapura. IK Ymer ka ngritur një
fushë me 9 hapësira për golfin frisbee në një pjesë të terrenit pyjor kodrinor
të parkut”
Burri më la për një grua tjetër pas 12 vitesh martesë, shkoi në një udhëtim pune dhe nuk donte të kthehej në shtëpi për të qenë me familjen e tij. Po kërkoja ndihmë kur takova Dr. Ellen, një magjistare e fuqishme. Rrethi I shpjegova situatën time dhe doli që burri im ishte magjepsur nga një grua tjetër, kështu që ai harroi shtëpinë e tij, foli Dr.Ellen dhe burri im u lirua nga robëria dhe më vjen mirë që erdhi në shtëpi. pas 3 vitesh ndarje nëse keni nevojë për ndihmë mos ngurroni të kontaktoni Dr Ellen përmes whatsapp: +2349074881619 ose email-it: ellenspellcaster@gmail.com
ReplyDelete