Sunday, 14 September 2025

 

 

 

KUR BURRI DEL NGA ZJARRI DHE FLAKA BËHET GRUA

 

 

Nga Timo Mërkuri

 

Poezia e Ilirian Zhupës “Burri ka dalë nga zjarri” është një shfaqje e fuqishme e figurës njerëzore përballë fatit, bukurisë dhe misterit të ekzistencës. Ajo ndërthur mitin me përjetimin personal, shndërrimin e njeriut me shndërrimin e natyrës, duke u ngritur zjarrit dhe flakës jo vetëm një vlerë simbolike, por edhe dimension estetik, artistik e filozofik. Poezia, përmes klithmave, heshtjeve dhe lojës së dritës me errësirën, krijon një hapësirë ku lexuesi jo vetëm shikon, por edhe ndjen ritmin e brendshëm të shpirtit. Në këtë vepër bashkëjetojnë forca moderne të simbolizmit, ekspresionizmit dhe një frymë ekzistenciale që e vendos njeriun përballë pyetjeve të përhershme: kush është ai, nga ka ardhur dhe ç’bën me bukurinë që i digjet brenda. Për ta kuptuar më thellë këtë poezi, duhet t’i afrohemi asaj jo vetëm me syrin e lexuesit, por me syrin e atij që kërkon bukurinë në mes të djegies dhe heshtjes.

I-Leximi estetik

Estetika e poezisë së Ilirian Zhupës është e mbështetur mbi një bosht të fuqishëm simbolesh, ku çdo figurë ngre një univers të veçantë: zjarri, flaka, nata, heshtja, gruaja. Këto nuk janë thjesht elemente poetike, por janë shtyllat mbi të cilat ngrihet e bukura, në përzierje me të frikshmen, e ndritshmja me të kobshmen, drita me hijen. Që në fillim, poeti shpall këtë tension: “Burri ka dalë nga zjarri, mes një nate të errët, ku pikturohen tmerret.”

Këtu lind një estetikë e përplasjes: njeriu që ngrihet nga zjarri dhe nata që e rrethon me tmerre. E bukura nuk shfaqet si qetësi harmonike, por si zjarr i brendshëm, si lindje nga përvëlimi. Ky tipar na kujton romantizmin e vonë, ku e frikshmja dhe e bukura shfaqen bashkë, dhe njëkohësisht simbolizmin, që i shndërron figurat e natyrës në shenja të shpirtit.

Në këtë poezi, estetika e errësirës dhe e dritës së ndërthurur është thelbësore. Zjarri është vendburimi i njeriut, por edhe shenja e vetmisë së tij. Nata është përmasa e tmerrit, por edhe kanavacë ku pikturohet kjo përballje. Estetika nuk qëndron në qartësi, por në mjegullën ku njeriu mëton të kuptojë veten.

Nga ana tjetër, metaforat e hapura i japin poezisë një frymë moderniste. Ato nuk e shpjegojnë botën, por e ngarkojnë atë me kuptime të shumëfishta. Vargu:  “Ato shenja zjarresh, janë bërë qenie të tjera përmes klithmash, misteresh.” … është tipikisht ekspresionist, sepse ngërthen klithmën, ankthin dhe misterin. Bukuria këtu nuk është e ngrirë, por një bukuri që lëviz, që trondit, që merr forma të ndryshme. Estetika e Zhupës është  një estetikë e shndërrimit, ku figura nuk ka një kufi të vetëm, por kalon nga njëra gjendje në tjetrën: nga zjarr në flakë, nga flakë në grua, nga grua në bukuri.

Në këtë pikë, poezia merr edhe ngjyrime surrealiste. Përfytyrimi i flakës që shndërrohet në grua, e cila loz e brishtë, nuk është më vetëm një metaforë, por një vizion:“Pastaj flaka ka dalë nga burri, është bërë bukuri tronditëse, është bërë grua.”

Ky varg e ngre estetikën mbi kufijtë e reales. Flaka nuk është më vetëm një element natyror, por një trup poetik, një figurë femërore që mbart pasionin dhe bukurinë e dhimbshme.

Një tjetër element estetik i rëndësishëm është heshtja, e cila shfaqet jo si boshllëk, por si zë i brendshëm:“Ti veç ke heshtur. Po heshtja jote ka folur.”

Këtu shfaqet një estetikë e kontrastit: fjala kundër heshtjes, tingulli kundër mungesës. Dhe pikërisht në këtë kontrast ngrihet e bukura, sepse estetika e kësaj poezie nuk rrjedh nga harmonia, por nga tensioni i përhershëm mes forcave të kundërta.

Prandaj, leximi estetik i kësaj poezie na tregon se e bukura e Zhupës është një e bukur e trazuar, një e bukur që lind nga djegia, nga klithma dhe nga misteri. Nuk është një bukuri që qetëson, por një bukuri që zgjon. Nuk është një bukuri që qëndron në sipërfaqe, por një bukuri që lind e shndërrohet brenda flakës.

Mund të themi se kjo poezi është shembull i gjallë se si poetika shqipe lidhet natyrshëm me modernizmin europian: merr nga simbolizmi ndjesinë e shenjës, nga ekspresionizmi klithmën dhe ankthin dhe nga surrealizmi vizionin e shndërrimit. Në këtë përzierje krijon një estetikë që është njëherësh shqiptare dhe universale. Por bukuria nuk qëndron vetëm në tensionin e errësirës me dritën; ajo merr frymë përmes figurave që e bëjnë zjarrin, flakën dhe gruan të vallëzojnë në gjuhën e poezisë.

II.Leximi artistik

Poezia e Ilirian Zhupës është një organizëm i gjallë figurash, ku metafora, simboli, imazhi dhe personifikimi nuk ecin veçmas, por derdhen tek njëri-tjetri, duke ndërtuar një hapësirë poetike ku njeriu, zjarri dhe gruaja vallëzojnë në një lidhje të pandarë.

a. Metafora është shtylla kurrizore e poezisë. Që në vargun e parë: “Burri ka dalë nga zjarri,” ajo vendos tonin e gjithë ndërtimit poetik. Zjarri nuk është më një dukuri natyrore, por përkthimi i dhimbjes dhe i lindjes, i shpirtit njerëzor që del prej provës dhe përvëlimit. Nuk është thjesht nxehtësi, por gjenezë e jetës dhe njëkohësisht, mallkim që e shoqëron atë. Metafora arrin kulmin kur flaka merr trajtën e gruas: “Pastaj flaka ka dalë nga burri, është bërë bukuri tronditëse, është bërë grua.”

b. Simboli lind mbi këtë metaforë. Flaka nuk është më thjesht zjarr, por shndërrohet në grua – energji krijuese, trup i brishtë dhe bukuri që trondit. Kjo grua-flakë është simbol i pasionit dhe i jetës që djeg e ndriçon njëkohësisht, një realitet që nuk zotërohet, por vetëm të përjetohet.

c. Personifikimi i jep poezisë frymë intime dhe mitike. Flaka shfaqet si “lozonjare” e “e brishtë,” duke hyrë në rolin e një qenieje që provokon, afron dhe lë gjurmë. Elementët e natyrës ngrihen në nivel njerëzor, ndërsa përjetimet njerëzore zbresin dhe marrin gjuhën e natyrës, duke krijuar një qarkim mes botëve.

d. Imazhet janë të dendura dhe të fuqishme. Në vargun:“Mes një nate të errët, ku pikturohen tmerret”shfaqet një tablo e fortë, ku errësira bëhet pikturë dhe drita e zjarrit vizaton ankthin. Por poezia nuk mbetet vetëm tek kjo tronditje vizuale. Ajo kalon në butësinë e një imazhi të padukshëm, të dëgjueshëm:“Ti veç ke heshtur. Po heshtja jote ka folur”. Këtu krijohet një partiturë e heshtur, ku lexuesi dëgjon atë që nuk thuhet , një muzikë që buron nga kontrasti mes zërit dhe heshtjes.

e. Ndërthurja e figurave është gjaku që lëviz në këtë poezi. Metafora e zjarrit, simboli i gruas, personifikimi i flakës dhe imazhet e natës krijojnë një qark të mbyllur, i cili kulmon në vargun:“Burri ka dalë nga zjarri. Zjarri ka dalë nga burri. Po flaka është grua gjithmonë…”Ky ritëm rrethor e bën poezinë të ngjasë me një ritual, ku fillimi dhe fundi bashkohen dhe ku lexuesi përfshihet në një lojë të pandërprerë shndërrimesh. Kështu p.sh. te vargu: “Ç’të bëj me zjarrin tim brufullues, që është Ti e më djeg pa mëshirë?” ndërthuren mes tyre disa figura letrare të fuqishme si:

-Metafora “zjarrin tim brufullues” nuk është zjarr real, por metaforë e pasionit, dashurisë dhe ankthit shpirtëror që digjet brenda burrit. Përdoret për të shprehur intensitetin emocional të poetit.

-Identifikim metaforik (alegori intime) “që është Ti” e shndërron këtë zjarr në një qenie konkrete: grua. Pra, gruaja nuk është thjesht e dashura, por bëhet vetë përfaqësuese e flakës, energjisë që djeg dhe magjeps.

-Hiperbolë “më djeg pa mëshirë” e thekson fuqinë e pakontrollueshme të këtij pasioni. Këtu kemi një ekzagjerim artistik që shërben për të treguar fuqinë shkatërruese dhe të pamëshirshme të dashurisë.

-Personifikim i zjarrit; zjarri merr tipare njerëzore (është “Ti”, një qenie e gjallë që djeg). Ky është një personifikim i drejtpërdrejtë. Pra, ky varg është një metaforë qendrore (dashuria = zjarr), e zgjeruar me personifikim (zjarri bëhet njeri, “Ti”) dhe e fuqizuar me hiperbolë (djegia pa mëshirë). Në planin artistik, kjo figurë është tipike ekspresioniste, sepse shfaq ankthin dhe klithmën e njeriut të përballur me pasionin që nuk mund ta kontrollojë.

Në këtë mënyrë, artistikisht, poezia e Zhupës është një valle figurash të ndërthurura, ku çdo varg djeg, ndriçon dhe shndërron ndjenjën njerëzore në vizion poetik. Ajo i flet lexuesit jo vetëm me kuptimin, por me ritmin, me dritëhijet dhe me tronditjen e saj të brendshme. E megjithatë, pas metaforave dhe imazheve që e ndezin vargun, qëndron pyetja e pashmangshme: ç’kuptim ka kjo flakë që nuk shuhet kurrë? Këtu poezia na fton në një lexim filozofik.

III.Leximi filozofik

Në thelb, poezia e Ilirian Zhupës është një meditim mbi ekzistencën, bukurinë dhe fatin e njeriut përballë forcave që e tejkalojnë. Vargu i parë  Burri ka dalë nga zjarri” e shfaq krijimin jo si akt hyjnor pa dhimbje, por si lindje nga përvëlimi, nga dhuna e elementit të zjarrtë. Ky zjarr është shenja e forcës, por edhe e vetmisë, sepse menjëherë njeriu gjendet “në këtë botë të qelqët.” Qelqi këtu është metafora e brishtësisë dhe e transparencës së jetës: e bukur për nga drita, por e rrezikshme nga thyerja.

Në këtë pikë, poezia ndërhyn në dialog me rrëfimin biblik. Zoti krijoi së pari burrin dhe pastaj, nga brinja e tij, krijoi gruan. Te Zhupa kemi një shndërrim poetik të këtij miti: nuk është më brinja, por flaka ajo që lind gruan.“Pastaj flaka ka dalë nga burri, është bërë bukuri tronditëse, është bërë grua.” Ky varg e pasqyron gruan si krijesë të zjarrtë, që mbart brishtësinë dhe madhështinë e njëkohshme, që lind nga dhimbja dhe njëkohësisht e kthen dhimbjen në dritë.

Në këtë mënyrë, poezia ngre pyetjen filozofike: çfarë është gruaja përballë burrit? Një dhuratë që i është dhënë prej vetvetes, apo një flakë që i është besuar për ta provuar? Përgjigjja e poetit është e dyfishtë: ajo është bekim dhe mallkim, dashuri dhe djegie. Ndaj burri pyet me ankth:“Ç’të bëj me zjarrin tim brufullues, që është Ti e më djeg pa mëshirë?”

Në këtë përballje shfaqet tensioni midis eros-it dhe logos-it, fjalës, midis dëshirës dhe arsyes. Njeriu kërkon ndihmën e engjëjve dhe të djajve, por as e mira e pastër dhe as e keqja absolute nuk e shuan dot zjarrin. Vetëm heshtja e gruas mbetet si përgjigje: “Ti veç ke heshtur. Po heshtja jote ka folur.” Kjo heshtje është filozofike, sepse nuk është boshësi, por tejkalim i fjalës. Është heshtja e qenies përballë misterit të vetvetes.

Në fund, poezia pranon misterin si pjesë të pandarë të jetës:“Burri ka dalë nga zjarri. Zjarri ka dalë nga burri. Po flaka është grua gjithmonë…”Këtu shfaqet një cikël i mbyllur, ku krijimi dhe përvëlimi, dashuria dhe dhimbja, bukuria dhe shkatërrimi nuk janë të ndara, por të bashkuara në figurën e gruas-flakë. Në këtë përqafim, njeriu e sheh veten si të lindur nga zjarri dhe të destinuar të jetojë në të.

Kështu, poezia e Zhupës ngrihet mbi tri shtylla filozofike: a.mbi idenë biblike të krijimit, ku gruaja lind nga një brinjë e burrit; b.mbi vizionin platonik të bukurisë që ngre shpirtin përtej vetesdhe c. mbi ankthin ekzistencial që e vë njeriun përballë kufijve të tij. Në këtë bashkim, poezia bëhet një këngë për vetë ekzistencën – të bukur, të dhimbshme dhe të përjetshme:“Kështu të stepur nga nata, ndezim zjarrin që zgjohet e zbukurohet te flaka, / E djeg qenien tonë.” Ky meditim mbi zjarrin, gruan dhe heshtjen nuk është vetëm një lojë e mendjes së poetit, por një frymë e re që futet në poezinë shqipe, duke sjellë risitë e saj të padiskutueshme.

Mendoj të shohim dhe një elemente tjetër: Në vargun “Burri ka dalë nga zjarri. Zjarri ka dalë nga burri. Po flaka është grua gjithmonë…” sfidohet një nga mitet më të forta të mendësisë tradicionale shqiptare: burri si shtyllë e jetës së familjes, si mbrojtës, si forca që mban gjithçka. Tek Zhupa, kjo shtyllë nuk është e vetmja qendër; ajo thyhet, shpërndahet dhe rilind nëpërmjet flakes, që merr trajtë femërore. Dhe në vend që burri të zotërojë zjarrin, ai bëhet prej tij; në vend që flaka të jetë vetëm një vegël e burrit, ajo del nga ai, për ta kthyer në një tjetër krijim – gruan.

Ky shndërrim e kthen marrëdhënien burrë-grua në dialog të ndërsjellë, jo një hierarki të njëanshme. Burri nuk është më vetëm krijuesi apo zotëruesi i shtëpisë; ai është i brishtë, i lënë në pritje “si fëmijë”, ndërsa flaka-grua hyn, loz, magjeps dhe digjet brenda tij. Gruaja nuk është thjesht pasqyrë e burrit, as e dalur nga brinja e tij, ajo është zjarr i vetë ekzistencës, energji e pandalshme që e formëson dhe e trondit burrin.

Në këtë mënyrë, poezia i jep gruas një status mitik, duke e vendosur në zemër të krijimit dhe shndërrimit. “Flaka është grua gjithmonë” nuk është vetëm një metaforë e bukurisë; është një pohim i fuqishëm se feminiteti është energji krijuese dhe tronditëse, që nuk mund të rreshtohet pas burrit, por që ndizet bashkë me të dhe përtej tij. Kështu, poezia e Zhupës çliron figurën e gruas nga kornizat e zakonshme dhe e ngre atë në një dimension të barabartë me zjarrin e ekzistencës njerëzore.

IV. Risitë që sjell në poetikën shqipe kjo poezi e Zhupës.

Poezia e Zhupës nuk është thjesht rrëfim i përjetimeve personale; ajo sjell një frymë të re që zgjeron horizontet e poetikës shqipe. Në çdo varg, poeti ndërthur intimitetin me filozofinë, figurat artistike me thellësinë ekzistenciale dhe traditën me shijen moderne që nuk është parë më parë në poezinë shqipe. Këto elemente përbëjnë risinë e saj:

a. Zhupa e shndërron përvojën personale në reflektim universale. Në poezinë shqipe, ndjenja intime shpesh mbetej e lidhur me tregimin dhe emocione të drejtpërdrejta; këtu ajo kthehet në meditim mbi jetën dhe ekzistencën:“Burri ka dalë nga zjarri, flaka bëhet grua.” Risia qëndron në këtë bashkim: poezia shqipe fiton një dimension filozofik brenda një eksperiencë të thjeshtë njerëzore.

b. Poezia e Zhupës i jep fjalës një dimension të dyfishtë: ajo bëhet trup, ndjesi, tingull. Kjo nuk ishte praktikë e zakonshme në poetikën shqipe, ku metafora ishte dekorative. Vargu:“Ti veç ke heshtur. Po heshtja jote ka folur”tregon se heshtja ka peshë dhe melodinë e saj, duke krijuar një dimension sensorik dhe emocional të paprecedent në poezinë tonë.

c.Në traditën e mëparshme shqipe, metaforat shpesh shërbenin për të zbukuruar një imazh apo ndjenjë. Në këtë poezi metafora bëhet struktura e kuptimit:“Flaka ka dalë nga burri, është bërë bukuri tronditëse, është bërë grua.” Kjo tregon një risi: metafora nuk është thjesht ornament, por mban brenda vetes të gjithë tensionin ekzistencial dhe emocional të poezisë.

ç. Zhupa integron elemente të brendshme të poezisë shqipe me përvoja europiane moderne, duke hapur një urë mes lokales dhe universalitetit. Vargu: “Ç’të bëj me zjarrin tim brufullues, që është Ti e më djeg pa mëshirë?” tregon një ndjeshmëri ekzistenciale që përkujton Georg Traklin (austriak) ose Paul Celanin (rumuno-gjerman), por ruan një tingull dhe një ndjenjë të veçantë shqiptare. Risia është se poezia hyn në dialog me poezinë europiane pa humbur identitetin e vet. Kështu, mund të themi se ky krijim i Zhupës nëpërmjet risive sjell në poetikën shqipe një fjalë poetike që ndizet si flakë, hesht si violinë e prishur dhe rrjedh si lumë, duke pasuruar traditën e saj me një vizion të ri, të thellë e të hapur ndaj botës. Në këtë pikë, poezia e Zhupës nuk është më vetëm një krijim i veçantë, por një hapësirë ku fjala poetike bëhet urë mes intimes dhe universales, mes traditës dhe modernitetit.

Në thelb, poezia e Ilirian Zhupës nuk kërkon përgjigje; ajo kërkon të lexohet me zemër. Aty ku burri del nga zjarri dhe zjarri kthehet në grua, gjejmë një të vërtetë të thjeshtë dhe të pamëshirshme: jeta lind dhe digjet njëkohësisht. Vargjet nuk shpjegojnë, ato ndezin, dridhen dhe mbeten si shenja në qelqin e botës. Është bukuria që djeg dhe heshtja që flet; është një përqafim i dhimbshëm dhe i palëvizshëm midis dëshirës dhe misterit. Kjo poezi na lë me atë ndjesi të rrallë që tërheq lexuesin brenda vetes: jo si një përgjigje, por si një dritë që vazhdon të pulsojë edhe pasi dimri ka zbritur.

 

Sarandë, shtator 2025

 

BURRI KA DALË NGA ZJARRI

 

Burri ka dalë nga zjarri, mes një nate të errët, ku pikturohen tmerret,

Dhe është ndjerë i vetëm, në këtë botë të qelqët, duke lënë shenja zjarresh përqark.

Ato shenja zjarresh, janë bërë qenie të tjera përmes klithmash, misteresh,

Dhe lozin me atë që kanë At.

 

Pastaj flaka ka dalë nga burri, është bërë bukuri tronditëse, është bërë grua,

Ka kaluar përmes tij lozonjare, e brishtë dhe e ka lënë të presë si fëmijë.

Kjo ka të ngjarë të ketë ndodhur me shumëkënd, po së pari, ka ndodhur me mua,

Kur u shfaqe ti!

 

Atëherë kam thënë me vete: -Ç’të bëj me bukurinë tënde, me sytë e tu që magjepsin,

C’të bëj me zjarrin tim brufullues, që është Ti e më djeg pa mëshirë.

Kam thirrur djajtë e zinj të më vijnë me të keqen, po ty s’të ka trembur e keqja,

Kam thirrur engjëjt, të të marr me të mirë.

 

Ti veç ke heshtur. Po heshtja jote ka folur: -Kot thërret frikën, pajtimin.

Burri ka dalë nga zjarri. Zjarri ka dalë nga burri. Po flaka është grua gjithmonë…

 

Kështu të stepur nga nata, ndezim zjarrin që zgjohet e zbukurohet te flaka

E djeg qenien tonë.

No comments:

Post a Comment