DASHURIA QË NUK VDES
Nga Timo Mërkuri
Një poezi që dhemb gjer në kockë
mund ta quajmë poezinë “M’ka vdekë
dashnia për festa” e Sherefedin Kadriut sa që të lind mendimi se kjo poezi nuk është
shkruar me penë, as në kompjuter, madje kjo poezi nuk është shkruar fare nga
poeti. Me siguri që kjo poezi nuk është thjesht e shkruar, kjo është rrënkuar,
është vajtuar në mënyrë poetike. Çdo varg I saj duket sikur nuk është rezultat
i mendimit, por i një dhimbjeje që vjen nga thellësia e shpirtit, nga përplasja
me vetë qenien dhe ekzistencën. Dhimbja e poetit këtu nuk është e zakonshme;
ajo nuk është thjesht fizike, as vetëm shpirtërore. Ajo është një përzierje mes
humbjes, vetmisë, harresës dhe sfidës së fundit ndaj fatit. Kur poeti thotë: "Vetëm
një varg vaj më paska mbetur", ai nuk po i referohet një vargu të
zakonshëm. Ky varg është fryma e fundit poetike, është klithma e një shpirti që
refuzon të heshtë. Dhe ky varg nuk është as i Bodlerit, as i Jeseninit, as i
Kadaresë—ai është i vetë poetit, një varg që del nga rrënjët më të thella të
ligjërimit shqiptar, aty ku dhimbja nuk shprehet vetëm me fjalë, por me tinguj
që mbesin, me klithma që bëhen këngë, me vajtime që shndërrohen në përjetësi. Kjo
poezi të dhemb gjer në kockë, sepse nuk është një poezi e thjeshtë. Është një
testament i dhimbjes, një dorë e shtrirë nga përtej vuajtjes, një thirrje që
nuk shuhet por vazhdon të kumbojë, një varg vaj që ka forcën të jetojë më shumë
se çdo festë, më shumë se çdo dhimbje, më shumë se vetë poeti.
Por le ta dëgjojmë këtë poezi, në
heshtje sigurisht.
1.Poezia është një rrëfim i
dhimbshëm, por edhe një përballje e hapur me realitetin e sëmundjes dhe të
mungesës së dëshirës për të festuar. Personalisht e dija që poeti ka qenë i sëmurë
qysh në shkurt të vitit 2023 kur publikova sprovën time”Një poezi modern lindur
në shtrat balade” për poezinë Çafkat, të cilën poeti e pati shkruar në spital,
por qysh atëherë pata menduar se e tejkaloi sëmundjen. Para 20 ditëve poeti
Sabit Rrustemi më dërgoi librin e pregatitur nga poeti “Kur vdesin ngjyrat” me
dëshirën që të thoshja diçka, mirpo leximi i tij më tronditi si rrallëherë
ndonjë libër me peshën e dhimbjes që mbartëte, ndaj e pyeta Rrustemin se a mos
ishte sëmurë Sherefedini. Përgjigja e tij “Është shumë i sëmurë” ishte e
papritur, çka më ngujoi mbi librin e tij. Dhe ja tani, në postimin e tij Sabit
Rrustemi publikon këtë poezi, që filimisht më uli kokën me peshën e dhimbjes,
por shpejt më flakëroi shikimin me kurajën e poetit. Në pamje të parë poezia është
e thjeshtë, një përgjigje për mikun e tij Anton Nikë Berisha, ku Kadriu, jo
vetëm refuzon ftesën për praninë e tij në një festë miqsh, por e bën këtë me
një ton ku përzien trishtimin me një formë të heshtur rebelimi ndaj fatit të
tij, pse ai nuk e sheh festën si diçka ku mund të marrë pjesë, sepse për të,
një ndjenjë e rëndësishme ka vdekur: "Po,
mua m’ka vdekur dashnia për festa / Ka pesë vjet …" Është pikërisht heshtja pas tre pikave që lë të kuptohet se
kjo gjendje e tij është një proces i zgjatur që ka nisur vite më parë dhe që
tani është bërë një realitet i pakthyeshëm. Këtu shfaqet dhe arsyeja e
refuzimit ndaj mikut të tij : "Po
sot më paska vdekur edhe një poezi / diku në thellësi të shpirtit". Ky
është një lajm i kobshëm për një poet. Poezia, që për të ka qenë gjithmonë një
formë ekzistence, tashmë po vdes brenda tij. Madje dhe kur ai rreshton emrat e
poetëve të mëdhenj nga Lorka te Jesenini, nga Kadareja te Pushkini, tëë
krijohet përshtypja se ai e bën këtë me një qasje ironike, sikur po thotë se
nuk ka rëndësi kujt i përket vargu i fundit që i ka mbetur, sepse gjithçka po
humbet në harresë.
Çuditërisht këtu Kadriu e kthen poezinë në një reflektim mbi qenien
dhe agjendën e vdekjes, duke i drejtuar një pyetje mikut të tij: "I dashuri Njeri/të jesh ekzistencialist/ a
të dhemb mjaftueshëm agonia/që të gërryen për çdo ditë?". Ka një
nëntekst filozofik te këto vargje: poeti
po e përjeton sëmundjen e tij si një proces të pashmangshëm dhe pyet nëse miku
i tij e kupton këtë dhimbje, me një nëntekst: a je vërtet ekzistencialist? A
mund ta përballosh agoninë, siç e
përballoj unë? Duke riparë strofën që nis me fjalën “I dashur Njeri” ndjejmë se
poeti ja drejton pyetjen jo personit por çdo njeriu që njihet me gjëndjen e
tij. Se përsa i përket rraportit me mikun e tij, kjo është e dukëshme te
vargjet: "Një fjalë nga Ti e
pres/edhe ditëve pa festa/si një nga ilaqet më të rralla të kësaj bote/sepse
n’ato çaste i harroj përpak dhembjet". Ka një krahasim : “si një nga ilaqet më të rralla të kësaj bote”
që tregon shkallën e miqësisë së tyre dhe jo vetëm përforcon interpretimin tim
të mësipërm por për më tepër, nëpërmjet vargut “Një fjalë nga ti e pres”, poeti nuk është ai që sfidon, por është ai
që shpreson te miku dhe miqësia.
2. Mirpo unë nuk kam ndërmend të
bëj analizën e kësaj poezie, pse kjo analizë duhet të bëhet “ndryshe” dhe duhet
të fillojë pikërisht të vargu: “Vetëm një
varg vaj më paska mbetur”(/I Lorkës a i Bodlerit/Floberit a Gëtes/Hesses a
Eliotit/Nerudës a Jeseninit/Kadaresë a Pushkinit). Përmendja e vargut të
vetëm që i ka mbetur dhe fakti se ai është “një varg vaj”është një metaforë e
fuqishme që e ngre poetin Kadriu nga shtrati i spitalit me gjithë plagët (varrët)
e trupit e të shpirtit që ka tash pesë (nëntë) vjet dhe të dalë në “mejdanin”
poetik si një Gjergj Elez Ali i Ri. Këtë mendim nuk ma përforcon dhe aq emri
“varg” se sa emri shoqëruese “vaj”, e cila ka kuptimin “gjëmë” (në këtë rast
kemi ndërtimin emër plus emër ku fjala e dytë (vaj) specifikon më tejë të parën
(varg). Pra në thelb ky varg është një gjëmë, që do shkruhet apo do
klithet nga poeti. Unë ju them se kjo
fjalë jo vetëm që nuk është pak, por është shumë më shumë se sa mund të pritet
nga një i sëmurë, qoftë ky dhe poet, sepse vargu vaj i kësaj natyre lehtësisht
shndrohet në një monument. A ju kujtohet Ajkuna, vetëm një varg vaj klithi: “T'u
shkimtë drita ty,o mori hanë” dhe pas kësaj shpirti e zemra e saj ligjëroi atë
monument madhështor që nuk e ka vend në botë. Apo mos doni tju kujtoj Lekë
Dukagjinin atë ditë janari në Lezhë, që flokëshpupurisur nga rendja me revan u
hodh ( nuk zbriti) nga kali dhe qëndroi në gjunjë vetëm një moment, aq sat ë mbështeste
pëllëmbën në tokë e të bëlbëzonte dy fjalë: “Iku Kryezoti”. Për një sekond u
gjend në këmbë, ngriti duart drejt qiellit, i shtrëngoi grusht dhe i përplasi
në gjoks duke bëlbëzuar: “Iku Ati”. Me këto dy fjalë e nisi gjëmën historike,
fjalë dhe gjeste që i përsëriste gjithë ushtria shqiptare e porsa kthyer nga
beteja. Në fakt dhe Ajkuna dhe Lekë Dukagjini nuk bënë ndonjë shpikje të re,
nënat shqiptare gjithmon kanë vajtuar me ligje bijtë e tyre dhe burrat
shqiptarë kanë vajtuar me gjamë atin, por ky vajtim dhe kjo gjamë u shkruan së
pari dhe mbetën në histori. Askush gjer më sot nuk e ka mburur bukurinë e
Ajkunës dhe askush nuk i mba mend betejat e Lekë Dukagjinit, se sa për kanunin
ai thjeshtë interpretoi atë të mëparshmin, Kanunin e Maleve. Port ë gjithë
kujtojnë Vajtimin e Ajkunës dhe Gjamën e Lekë Dukagjinit, pse thjeshtë ato qenë
“vargje vaj”. Vargjet vaj janë më të fortat që ka mundur të krijojë njeriu gjer
më sot, ato janë të forta si diamanti ndonëse janë të bukura si loti e prej
loti, por që kanë forcën e shpirtit brenda tyre. Një varg i tillë është dhe ky “varg vaj” që të ka mbetur ty i dashur Sherefedin. Ti ndoshta nuk e
di por vargje të tilla unë i hasa të libri yt i fundit “Kur vdesin ngjyrat”,
mbi të cilin kam njëzet ditë që kam mbetur “i kryqëzuar” në lexim e shkruaj e
shuaj pa pushim. Ti ndishta nuk e ke ndjerë, por vargje të tilla ka dhe kjo
poezia yte e fundit, e cila, jo vetëm që s’të tregon të dobët por të shfaq tepër
modern dhe madhështor.
3. Po të them i dashur Sherefedin
se kjo poezia yte nuk është thjesht një vajtim apo
rrënkim për dhimbjen, mbi të
gjitha është sfida e poetit ndaj sëmundjes, ajo është testamenti yt poetik. Në dukje miku im, ti
shpreh një dorëzim, duke thënë: "Vetëm
një varg vaj më paska mbetur", por ky varg nuk është gjunjëzim
dorëzimi. Përkundrazi, ai është një akt sfidues, një shprehje (jo e fundit) e
fuqisë krijuese. Edhe pse sëmundja po të dobëson, ti ende shkruan. Ende ke një
varg që të ka mbetur. Dhe ky varg është yti, i rrënjosur në traditën shqiptare
të dhimbjes që shndërrohet në këngë e në kujtesë.Në këtë kuptim, poezia yte
shndrohet në triumf mbi dhimbjen, sepse Ti nuk hesht. Përkundrazi, Ti flet me zë
të fortë dhe e sfidon sëmundjen me artin tënd. Mendoj se më kot deklaron se
dashuria për festa të ka vdekur, dashuria për poezinë dhe fuqia e fjalës sate të
mbajnë gjallë. E parë në këtë
kontekst kjo poezi është një
testament poetik sepse nuk flet vetëm për dhimbjen personale, Ti na por për atë
që mbetet pas: vargu, poezia, trashëgimia letrare që lë pas si sfidë ndaj
harresës. A e di si e lexoj unë atë vargun tënd të famshëm: “Vetëm një varg vaj më paska mbetur”? Unë
nuk e lexoj si një shenjë dorzimi por si një pohim se aq sa të ka mbetur , aq
do të thuash. Dhe shpesh herë mjafton një
varg për tu shkruar një histori. Ju ende
kërkoni fjalën e mikut tuaj Anton Nikë Berisha, e cila asnjehërë nuk ju ka
munguar, ende kërkoni dialogun me atë, sepse ju zgjidhni të jetoni përmes të
shkruarit poezi. Poeti nuk dorzohet lehtë, sepse poezia është jeta e tij.
Prandaj shkruajeni atë varg miku
im, le të jetë varg vaji, le të jetë varg loti, bota është brenda lotit të
poetit dhe Zoti e ka zili. Sepse poezia është dashuria që nuk vdes.
Sarandë, më 31.03.2025
Sherafedin KADRIU
M’KA VDEKUR DASHNIA PËR FESTA
(Anton Nikë
Berishës)
Me mëngjes
më thirre
për gëzim
E marr me
mend
do t’më
urosh festën në Ditën e madhe
që i jep
fund agjërimit
si për herë
prej se u
njohëm nga afër
Hej, njeri
a hyjni
qofsh
i shtrirë me
kollin në jastëk
të trishtova
dhe Ty
Ti qofsh i
uruar
e shëndetin
e botës paç
po, mua m’ka
vdekur dashnia për festa
Ka pesë vjet
…
II
Nuk e di
ku paskam
tretë
e ku paskam
mbërri
po sot më
paska vdekur edhe një poezi
diku në
thellësi të shpirtit
Vetëm një
varg vaj më paska mbetur
I Lorkës a i
Bodlerit
Floberit a
Gëtes
Hesses a
Eliotit
Nerudës a
Jeseninit
Kadaresë a
Pushkinit
Pak ka
rëndësi
Harresa
është frymëmarrja e Zotit
me ngufatjet
metafora
që ta
zbardhin e ta nxijnë gërhitjen e fundit
pa ta varur
në kular
I dashuri
Njeri
të jesh
ekzistencialist
a të dhemb
mjaftueshëm agonia
që të
gërryen për çdo ditë
Apo të vdes
në secilën pranverë
para se të
kem jetuar
Pikën e
nisjes
Më thuaj
Një fjalë
nga Ti e pres
edhe ditëve
pa festa
si një nga
ilaqet më të rralla të kësaj bote
sepse n’ato
çaste i harroj përpak dhembjet.
(30 Mars
2025)
Jeta nuk ishte e lehtë me mua pasi martesa ime u prish kur burri im u largua për t'u divorcuar, por falënderoj Zotin që përdori DR GIDEON i cili është si një Zot në Tokë për të rivendosur martesën time të prishur me magjinë e tij të fuqishme. Kam vuajtur nga depresioni për 11 muaj, por sot, jam shumë i lumtur që takova DR GIDEON, sepse magjia e tij më bëri të besoj se magjitë e së vërtetës janë reale dhe funksionojnë. Unë ndoqa çdo udhëzim që më dha DR GIDEON, sepse ai më premtoi se do të më bënte të lumtur dhe krenarë dhe me të vërtetë, e gjithë kjo ndodhi dhe burri im u kthye tek unë me gjunjët në tokë, duke kërkuar faljen time brenda disa ditësh pasi u lidha me të dhe tani jemi përsëri të lidhur në mënyrë perfekte për jetën. Mund t'u them me guxim të gjithëve se magjitë e DR GIDEON janë me të vërtetë më të mirat dhe më të fuqishmet. I jam përgjithmonë mirënjohës deri në fund të kohës. Kështu që ju mund ta lidhni atë WhatsApp +2347042191323
ReplyDeleteEmail: drgideon611@gmail.com