MUZIKALITETI I POEZISË
Nga
Timo Mërkuri
Folëm
për melodicitetin e poezisë “Letër kontinentale” të Natasha Lakos te shkrimi i
mëparshëm, por ndëkohë na duhet flasim për muzikalitetin e saj, duke sqaruar
paraprakisht se: Melodiciteti dhe muzikaliteti janë dy koncepte të lidhura
ngushtë në poezi, por ato kanë nuanca të veçanta që i dallojnë nga
njëri-tjetri.
I-Melodiciteti
i referohet cilësisë së një poezie që krijon ndjenjë të qartë melodie përmes
tingujve dhe ritmit të fjalëve, pasi melodiciteti është e lidhur me ritmin,
rrjedhshmërinë dhe harmoninë e tingujve në vargjet e poezisë. Elementet
kryesore të melodicitetit përfshijnë ritmin dhe kadencën, strukturën e rregullt
të vargjeve dhe modelin ritmik që krijon një ndjenjë të harmonishme;
përsëritjen, përdorimin e përsëritjes së tingujve, fjalëve, ose frazave për të
krijuar një efekt vazhdimësie dhe uniteti; enjambmentin, vazhdimësinë e një
mendimi nga një varg në tjetrin pa ndalesë gramatikore që krijon një
rrjedhshmëri të natyrshme; dhe asonancën dhe aliteracionin, përsëritjen e
zanoreve dhe bashkëtingëlloreve të ngjashme për të krijuar harmoni të
brendshme. Për shembull, në vargjet "Më
vinte të këndoja, për aromat e dallgëve të mbetura larg, për pemët që nuk do ta
shohin kurrë detin, prandaj janë të verbra", përdorimi i tingujve të
përsëritur dhe struktura ritmike krijojnë një ndjenjë melodike.
Në
anën tjetër, muzikaliteti është një koncept më i gjerë që përfshin cilësinë
muzikore të një poezie në tërësi. Si i tillë,ai përfshin jo vetëm
melodicitetin, por edhe elemente të tjera që kontribuojnë në efektin e përgjithshëm
muzikor të poezisë, si:a)-tingujt onomatopeikë, përdorimin e fjalëve që
imitojnë tingujt e natyrës ose objekteve; b)-intensitetin dhe dinamikën ,
ndryshimet në intensitetin dhe volumin e zërit që krijojnë një ndjenjë drame dhe energjie; c)- ritmin dhe metrikën,
strukturën ritmike të vargjeve dhe përsëritjen e tingujve në fund të vargjeve
për të krijuar harmoni; ç)- pauzat dhe heshtjet, përdorimin e pauzave dhe
heshtjeve për të krijuar tension, d)-gjuhën figurative, përdorimin e
metaforave, simileve dhe figurave të tjera stilistike , dhe e)- toni emocional
dhe intim i poezisë që shtojnë një dimension të ri në muzikali-tetin e poezisë.
Për shembull, në vargun "për
kambanën e rëndë qiellore që i binte vetë Madona, për shurdhërimin që kërkon
shurdhërimin", përdorimi i tingujve dhe strukturës poetike krijon një
efekt të fuqishëm muzikor që ndikon në ndjenjat dhe përvojën estetike të
lexuesit.
Pra,
ndërsa melodiciteti është një komponent i muzikalitetit që fokusohet në
cilësinë melodike të tingujve dhe ritmit, muzikaliteti përfshin një sërë
aspektesh që kontribuojnë në efektin muzikor të poezisë.
II-Le
ti analizojmë këto elemente të muzikalitetit në poezinë "Letër
Kontinentale" të Lakos, duke e shoqëruar me pasazhe vargjesh nga poezia:
1-Për
të parë elementin e tingujve onomatopeikë, vrojtojmë vargun "për fëshfërimat e tyre mbretërore,"
ku fjala "fëshfërimat"
imiton tingullin e gjetheve që lëvizin nën erën, duke sjellë ndjesi të gjallë të natyrës dhe krijuar efekt
onomatopeik që pasuron muzikalitetin e poezisë.
2-Për
të parë intensitetin
dhe dinamikën vrojtojmë pasazhin poetik:
“Për hijet e poetëve, që qarkullojnë
pika shiu, më vinte të këndoja,
për kambanën e rëndë
qiellore që i binte vetë Madona,
për shurdhërimin që
kërkon shurdhërimin.”
ku poetja përdor ndryshime në
intensitetin dhe volumin e zërit për të krijuar një ndjesi drame dhe energjie,
e cila ndihmon në përqendrimin e vëmendjes së lexue-sit dhe në forcimin e
emocioneve të transmetuara nga poezia.
3)-Ritmi
dhe kadenca është një element i muzikalitetit të poezisë dhe këtë e vërejme te
pasazhi: “Atje ku ndieja si mbylleshin kapakët e tokës ngadalë,
ngadalë,/më vinte të këndoja”
ku shohim se poezia ka një ritëm të qetë dhe një kadenca të ngadalshme, që
reflektohet në përdorimin e fjalëve dhe ndarjes së vargjeve në një mënyrë që
lehtëson leximin dhe përforcon ndjenjën e harmonisë.
4)-
Pauzat dhe heshtjet, si element
të muzikalitetit i gjejmë te pasazhi: “Atje ku ndieja si
mbylleshin kapakët e tokës ngadalë, ngadalë,/më vinte të këndoja” ku shohim se përdorimi i tyre ndihmon
në krijimin e tensionit dhe thellësisë emocionale. Kjo stilistikë e përdorur në
vargjet e fundit të poezisë rrit impaktin emocional dhe përmirëson
muzikalitetin e përgjithshëm të poezisë.
5)-
Gjuha figurative dhe imazhet
poetike evokojnë ndjenja të thella emocionale, duke përforcuar melodicitetin e
poezisë dhe e bën atë më të larmishme. Këtë e shohim te pasazhi:
”Më vinte të këndoja për ca gra me një komçë
në shaminë e tyre pa qafë
dhe qiellin e mbushur me copëra
mermeri, alabastër, lajthi të vogla që pëshpëritin
acar”.
6)-
Toni emocional dhe intim që përdor
poetja nëpërmjet zërit të saj poetik ndihmon në përcjelljen e një melodie
të brendshme dhe në forcimin e
lidhjes emocionale me lexuesin. Kjo është e dikëshme te pasazhi:
Miq, kemi qenë shokë dhe pastaj kemi
ikur në njerëz
dhe nuk flasim për ato që thuhen në
shtëpinë tonë pa dhé,
më vinte të këndoja.
7)-
Elementi tipik i përsëritjes që përdor veçanërisht te kjo poezi Lako me vargun:
“Më vinte të këndoja” luan më së
shumti dhe rolin e refrenit, pavarësisht se shpesh përdoret në nisje të
strofave. Arti oral na ka dëshmuar se edhe vargu i parë i strofës e kryen
funksionin e një refreni, veçse kërkon një mjeshtëri të epërme.
Këto
elemente të muzikalitetit të poezisë (jo vetëm) "Letër Kontinentale" të
Lako-s shtojnë një dimension të pasur në perceptimin e saj dhe në ndërthurje
mes tyre e bëjnë këtë poezi një përvojë e paharrueshme, që shpalos nëpërmjet
një melodie të ndjeshme bukurinë poetike..
III-
Elementet e muzikalitetit në poezinë "Letër Kontinentale" të Natasha
Lakos, të analizuara më sipër kanë një ndikim të dukshëm në një kompozim muzikor të bazuar në poezinë e saj, të
cilët mund të gjejnë frymëzim në këto elemente poetikë për të krijuar një
muzikë që reflekton dhe përcjell emocionet e poezisë, psh.: Ritmi dhe struktura
ritmike e poezisë mund të përdoren si baza për të vendosur tempo dhe stilin e
një kompozimi muzikor. Melodia e vargjeve dhe përsëritja e frazave, siç është
rasti me frazën "më vinte të këndoja",
mund të konceptualizohen si refrene që ndërtojnë një strukturë muzikore me tematikë
të përbashkët melodike. Gjuha figurative dhe imazhet poetike si "qielli i mbushur me copëra mermeri,
alabastër, lajthi të vogla" ofrojnë inspirim për të përcjellur përmes
muzikës pamjet dhe emocionet që poetja shfaq. Po ashtu kompozitorët mund të
përdorin këto imazhe për të zgjedhur instrumentin e duhur, akordet dhe
harmonitë që shpalosin thellësinë dhe ngjyrat e krijuara nga poezia. Toni
emocional dhe intimiteti i transmetuar nga poezia ndihmojnë në krijimin e
atmosferës dhe ndjesisë së muzikës. Për kompozi-torët, kjo mund të përfshijë
zgjedhjen e strukturave harmonike, modulacioneve dhe dinamikës që përcjellin thellësinë
emocionale të poezisë etj, që ata i shohim dhe i njohin më qartë e më mirë se
ne. Për ne ka rëndësi fakti që poezia e Natasha Lakos veç melodicitetit ka dhe një muzikalitet që ofronë një bazë të pasur dhe të frytshme
për kompozitorët që duan të shfrytëzojnë poezinë në një përvojë auditive të
muzikës. Ky proces mund të sjellë një lidhje mes fjalës dhe tingullit, duke
përcjellë dhe përforcuar ndjenjat dhe mesazhet që autori ka për të shprehur.
Por sigurisht që në këtë drejtim ne vetëm mund të vemë në dukje elementët
muzikorë të tekstit poetik, të cilën nuk ka munguar ta vejë në dukje dhe
kritika angleze kohët e fundit, duke tërhequr vëmëndjen e mjeshtrave të kompozimit drejt poezisë së
saj.
IV-Fragmentimi
i vargjeve në poezinë e Natasha
Lakos sigurisht që ndikon edhe në muzikalitetin e poezisë në mënyra të
ndryshme. Le të shqyrtojmë konkretisht këtë dukuri të kontributimit të
fragmentimit në muzikalitetin e poezisë duke u përqëndruar në pasazhet konkrete
dhe në elementet që e përcaktojnë atë:
-Kështu,
fragmentimi krijon një ritëm dhe një fluks të veçantë në poezi. Ndërprerjet dhe
ndarjet midis frazave dhe segmenteve të ndryshme sjellin një lloj pulsacioni që
ndihmon lexuesin të ndjehet pjesë e një rrjete të shkallëzuar kuptimore. Fjala
"pulsacioni" nënkupton një ritëm të përsëritur apo lëvizje të
rregullt, të ngjashme me rrahjet e zemrës. Për shembull, në vargun "Më vinte të këndoja, për aromat e dallgëve
të mbetura larg", fragmentimi krijon një ndarje të qartë midis
kujtimit të aromave dhe dallgëve, duke i dhënë lexuesit një ndjesi të lëvizjes
së butë dhe të ndarjes së ngjarjeve.
-Fragmentimi
përdor pauza dhe heshtje për të theksuar disa pjesë të poezisë, duke krijuar
tension dhe thellësi emocionale. Për shembull te vargjet:
"Më vinte të këndoja, këtu
shitet kripë, jo oqean,"
"le
t’i shpallim algat përmendore."
pauzat
ndërmjet frazave krijojnë një ndjenjë pritjeje dhe reflektimi, duke i dhënë një
efekt të veçantë muzikor poezisë.
-Është
i dukshëm fakti që fragmentimi i vargjeve shoqërohet me përdorimin e gjuhës
figurative, si metaforat dhe similet, që shtojnë një dimension të ri në muzikalitetin
e poezisë. Psh. te vargjet:"për
shurdhërimin që kërkon shurdhërimin." përdorimi i kësaj metafore të
dyfishtë krijon një përsëritje ritmike dhe një ndjenjë izolimi, duke shtuar në
kompleksitetin muzikor të poezisë.
-Edhe
pse nuk është shumë e theksuar, fragmentimi mund të përdorë tingujt
onomatopeikë për të shtuar një efekt muzikor në poezi. Psh. te vargu:"Më vinte të këndoja, për aromat e dallgëve
të mbetura larg," këtu, fjala "dallgëve" evokon një tingull të butë dhe lëvizës që kontribuon
në muzikalitetin e përgjithshëm të poezisë.
Në
vargun "Për pemët që nuk do ta
shohin kurrë detin, prandaj janë të verbra,", kemi një ndarje midis dy
pjesëve të vargut që krijon një kontrast të fuqishëm, ku:
Pjesa
e vargut:"Për pemët që nuk do ta
shohin kurrë detin,": na jep një imazh të pemëve që janë të kufizuara
në mundësinë e tyre për të parë detin, duke krijuar një ndjenjë mbylljeje (të
hapësirave) dhe kufizimi (të shikimit).
Ndërsa
pjesa e vargut:"prandaj janë të
verbra," thekson pasojën e këtij kufizimi, ku përdorimi i fjalës
"të verbra" e bën
kontrastin më të qartë dhe më dramatik.
Pra,fragmentimi
krijon një pauzë mes këtyre dy pjesëve, duke theksuar dallimin midis tyre dhe
duke shtuar një ritëm të copëtuar që thellon kontrastin. Kjo pauzë i jep lexuesit kohë për
të reflektuar mbi kuptimin e secilës pjesë dhe për të ndjerë emocionet e
krijuara nga kontrasti.
-Fragmentimi
krijon një kontrast akustik duke ndryshuar ritmin dhe intonacionin e vargut.
Pauzat dhe ndërprerjet krijojnë një efekt ndryshimi në mënyrën se si lexuesi e
përjeton poezinë akustikisht. Për shembull, pauza mes pjesëve të vargut "Për pemët që nuk do ta shohin kurrë
detin, prandaj janë të verbra," krijon një efekt të qartë të ndarjes
dhe thellimit të kontrastit. Në
këtë varg fragmentimi krijon një pauzë midis dy pjesëve të vargut, duke
theksuar kontrastin midis pemëve dhe detit dhe pikërisht kjo pauzë krijon një ndryshim ritmik dhe
akustik që ndikon në muzikalitetin e poezisë duke e bërë atë më dramatike dhe
emocionale.
-Në
vargun "Për hijet e poetëve, që
qarkullojnë pika shiu"fragmentimi ndan metaforën në dy pjesë, duke
theksuar si "hijet e poetëve"
dhe "qarkullojnë pika shiu",
ndarje që ndikon në muzikalitetin e poezisë duke krijuar efekte auditive të
veçanta dhe përforcuar lidhjet metaforike. Kjo bën që poezia të përjetohet në
mënyrë më të pasur dhe më të thellë muzikalisht dhe emocionalisht.
Mund
të analizojmë të gjitha vargjet në këtë aspekt dhe të shohim se si fragmenti-mi
ndikon në muzikalitetin e poezisë duke ndryshuar ritmin dhe intonacionin, duke krijuar
efekte auditive të veçanta dhe përforcuar lidhjet metaforike në thelb duke bërë
që poezia të përjetohet në mënyrë më të pasur dhe më të thellë muzikalisht dhe
emocionalisht. Ky ndikim i fragmentimit është i dukshëm te poezia e Lako-s me
përjashtim të atyre rasteve ku fragmentimi i dukshëm ndjek parimin e ajsbergut,
pra nuk kemi fragmentim me ndryshim kuptimshmërie dhe figuracioni por kemi dy
maja të një ajsbergu që duken mbi sipërfaqen e ujit në një kohë që kanë bazë të
përbashkët pjesën e ajsbergut nën ujë.Kjo është një dukuri për të cilën do
flasim herë tjetër.
Sarandë, më qershor 2024
No comments:
Post a Comment