Monday 2 September 2024

 

 

KRYQËZIMI I JEZU KRISHTIT SIPAS NIKO KACALIDHËS

 

Nga Timo Mërkuri

Në poezinë "Krishti u kryqëzua në Leshnicë," Niko Kacalidha e vendos aktin e shenjtë të kryqëzimit të Krishtit në fshatin e tij të lindjes, duke i dhënë një dimension të ri dhe personal kësaj ngjarjeje të madhe biblike. Përmes një ndërthurjeje të fuqishme midis tokës dhe qiellit, realitetit dhe mitit, poeti krijon një botë poetike ku sakrifica hyjnore nuk ndodh vetëm në një vend të largët dhe të shenjtë, por në një hapësirë të njohur, të afërt dhe të përjetuar. Poezia nuk është vetëm një reflektim mbi vuajtjen dhe sakrificën, por edhe një meditim mbi përjetësinë, ndërlidhjen midis botës së dukshme dhe asaj të padukshme, dhe rolin e kujtesës kolektive dhe familjare në formësimin e identitetit shpirtëror. Përmes metaforave të ndërlikuara dhe një përdorimi të rafinuar të figurave artistike, poeti arrin të ndërtojë një poezi që është njëkohësisht e thellë dhe ndriçuese, duke sjellë në qendër të saj ndjenjën e shenjtërisë që depërton në jetën e përditshme.

I- Në leximin e parë, poezia fillon me një pohim të fuqishëm: "Krishti u kryqëzua në Leshnicë," duke e zhvendosur aktin historik dhe shpirtëror të kryqëzimit nga Golgota në një fshat të vogël tw minoritetit etnik grek. Kjo zhvendosje tregon se, për poetin, ngjarja e kryqëzimit ka një rëndësi të thellë personale dhe universale, duke simbolizuar vuajtjen edhe sakrificën që ndodhin në komunitetin e tij. Leshnica në poezinë e sipërpërmendur mbart një simbolikë të pasur dhe shumëdimensionale. Ky fshat i vogël minoritar, vendlindja e poetit, bëhet hapësirë simbolike ku bashkohen e ndërthuren historia, përvoja personale dhe universale, dhe shpirtërorja si dhe personazhet poetike dalin nga kuadri familjar dhe marrin përmasa të gjera, duke përfaqësuar më shumë sesa individë të veçantë; ata shndërrohen në simbole të vuajtjes dhe sakrificës së brezave. Stërgjyshi dhe gjyshja e poetit, për shembull, kapërcejnë rolin e tyre si anëtarë të familjes dhe pjestarë të komunitetit dhe bëhen figura të shenjta, mbartës të barrës së rëndë të kryqëzimit dhe të dhimbjes së përjetshme. Në këtë mënyrë, poezia ngre në piedestal vuajtjen e përbashkët njerëzore, duke e shndërruar atë në një akt sakrifikimi që ndodh jo vetëm në Leshnicë, por kudo ku ndodhin vuajtje dhe sakrifica.

1. Leshnica shfaqet në poezi si Golgota personale, pse poeti zhvendos aktin e kryqëzimit nga Golgota në Leshnicë, duke e shndruar atë në një Golgotë personale. Ky veprim e bën ngjarjen biblike të prekshme dhe të afërt, duke treguar se vuajtja dhe sakrifica, nuk janë vetëm fenomene të largëta dhe mitike, por ndodhin dhe në realitetin e përditshëm të komunitetit ku jetojmë. Leshnica, kështu, bëhet një simbol i përvojës së përbashkët njerëzore, ku çdonjëri përjeton sakrificën dhe vuajtjen e tij.

2. Poeti e paraqet Leshnicën si vendi i shenjtërisë së përditshme, jo aq për faktin se aty egzistonin 18 kisha e dy manastire (nga të cilat 3 kisha janë prishur),gjë që mbulon me një tis të hollë poetik një kritikë ateizmit të shtetit monist, por se duke zgjedhur atë fshat si vendin e kryqëzimit, poeti sugjeron se shenjtëria nuk është e kufizuar në vende të largëta, por ekziston në çdo vend. Leshnica simbolizon shenjtërinë në komunitetet e vogla dhe të thjeshta ku mund të ndodhin ngjarje të mëdha shpirtërore.

3. Leshnica  shfaqet si simbol i kujtesës dhe trashëgimisë pasi përfaqëson kujtesën kolektive dhe trashëgiminë shpirtërore të familjes dhe komunitetit. Për poetin, ky fshat është vendi ku janë ruajtur dhe transmetuar vlerat shpirtërore e morale nga brezat e kaluar. Përmendja e gjyshes dhe stërgjyshit, që kanë përjetuar dhe mbartur barrën e jetës dhe të fesë e bën Leshnicën një vend të lidhur ngushtë me identitetin shpirtëror dhe historik të poetit.

4. Edhe si simbol i vuajtjes dhe shpresës e shfaq poeti Leshnicën, sepse këtu vuajtja dhe sakrifica kanë përjetuar forma konkrete të shumta, por  njëherësh është vendi ku shpresa për ringjallje dhe shpëtim ka qenë  e pranishme dhe në periudhën e ateizmit shtetëror. Kjo simbolikë shprehet në vargjet ku elementet tokësore dhe qiellore ndërthuren, duke sugjeruar se Leshnica është hapësira ku vuajtja dhe shpresa bashkëje-tojnë.

Në thelb, Leshnica në këtë poezi është më shumë se një vend gjeografik; ajo është një simbol kompleks që përfaqëson vuajtjen, sakrificën, shenjtërinë e përditshme, kujtesën kolektive dhe shpresën. Përmes kësaj simbolike, Kacalidha e bën përvojën universale të kryqëzimit të prekshme dhe të afërt për lexuesin sshqiptar, duke e zhvendosur nga një hapësirë mitike në një realitet të të prekshëm e të përditshëm.E paraqitur në këtë mënyrë Leshnica bëhet e dashur dhe e dëshirueshme dhe për lexuesin që nuk e ka parë ndonjëherë këtë fshat.

II- Figura e stërgjyshit, i cili mban "kryqin" mbi shpinë, është një simbol i fuqishëm në poezinë e Kacalidhës, pse përfaqëson brezat që trashëguan peshën e rëndë të fatit. Në vargun "Kryqin ia dhanë stërgjyshit tim dhe e mbante mbi shpinë me një peshë të tmerrshme të fatit" kryqi nuk është thjesht një simbol religjioz, por përfaqëson vuajtjet, sakrificat që brezat e mëparshëm i kanë bartur. Kjo peshë e madhe, që i zbardhi flokët brenda një nate, është sa e rrëndë aq dhe e tmershme. Kjo metaforë reflekton mbi vështirësitë e jetesës dhe tmeret e luftërave, ku brezat e mëparshëm kanë përjetuar sakrifica të mëdha për të siguruar  egzistencën dhe një të ardhme më të mirë për pasardhësit e tyre. Kryqi mbi shpinë tregon gjithashtu ndjenjën e pashmangshmërisë së fatit e detyrës që çdo brez mbartur pjesën e tij të barrës, historisë e trashëgimisë. Në këtë mënyrë, stërgjyshi përfaqëson një lidhje të fortë me të kaluarën dhe me sakrificat që e kanë formësuar identitetin e tij dhe të pasardhësve të tij.

III. Në poezinë e Kacalidhës figura e gjyshes merr një rëndësi qëndrore dhe simbolike shumëdimensionale, që thellon kuptimin dhe ndjeshmërinë e vargjeve pasi është një element kyç në këtë poezi. Ajo paraqitet si figurë shenjtërore, që mban brenda vetes historinë e Krishtit dhe e ndan atë me poetin përmes "Ungjillit" të saj personal, shënim qysh në titullin e poezisë, i cili e barazon gjyshen me Apostujt që kanë shkruar Ungjijtë dhe u kanë vënë emrin e tyre (psh Ungjilli sipas Gjonit). Kjo do të thotë gjithashtu se poeti e ka pare dhe shprehur këtë Kryqëzim sipas shikimit të gjyshes së tij. Kacalidha e rikrijon ngjarjen e kryqëzimit nga e para dhe e shpjegon me fjalët e gjyshes si psh: “gozhdët i kërkuan hua nga yjet e Kashtës së Kumtrit../ qirinjtë i kërkuan hua për ringjalljen /nga yjet e Asterisit” një fjalor tipik gjysheje plot ngrohtësi e figuracion që e përcjell  ngrohtësinë te melodiciteti poetik.

Te vargu metaforik: "Gjyshja ime ishte vetë Shën Mëria e borzilokut dhe e dhembjes së përgjakur" gjyshja nuk është fjalë për fjalë Shën Mëria, por përfaqëson simbolikisht figurën e saj. Kjo metaforë shpreh devotshmërinë fetare dhe dhimbjen e përjetuar nga gjyshja, të cilat ngjasojnë me vuajtjet e Shën Mërisë gjatë kryqëzimit të Krishtit. Për më tepër,bashkimi i Shën Mërisë me "borzilokun dhe dhembjen e përgjakur" thekson lidhjen e saj (gjyshes) me sakrificën dhe dhimbjen e shenjtë, duke i dhënë një dimension të veçantë shpirtëror dhe emocional figurës (së gjyshes) që nuk është vetëm një personazh familjar, por përfaqëson një lidhje shpirtërore dhe historike që e mbërthen poezinë në rrënjët e trashëgimisë e të përvojës së përbashkët. Duhet të dijë lexuesi se ortodoksët e Jugut dhe sidomos ata të etnitetit grek janë të lidhur pazgjidhshmërisht me traditën ortodokse të krishtërimit dhe nënat e gjyshet minoritare kanë një ndjenjë dhimshurie e dashurie që natyrshëm  shfaqen si Shën Mëria.

1.Të emocionojnë vargjet "Gjyshja ime ishte vetë Shën Mëria e borzilokut dhe e dhembjes së përgjakur," me të cilat Kacalidha e shenjtëron figurën e gjyshes. Borziloku, bimë aromatike, që në traditën ortodokse simbolizon pastërtinë dhe shenjtërinë, shton një dimension tjetër në këtë simbolikë, duke e përforcuar lidhjen e gjyshes me një devocion të thellë shpirtëror dhe sakrificë.

2. Gjyshja (jo vetëm e poetit) mban brenda vetes kujtesën dhe historinë e Krishtit, dhe e ndan  me poetin përmes "Ungjillit të saj personal." Ky ungjill, i cili është në fakt përvoja dhe përçimi i vlerave fetare nga një brez në tjetrin, përfaqëson trashëgiminë shpirtërore që gjyshja ka mbartur dhe transmetuar. Ajo është jo vetëm ruajtëse e fesë dhe traditave , por edhe një trasmentuese e tyre përmes të cilës brezat e ardhshëm marrin dijen dhe urtësinë e së kaluarës

3. Vargjet: "që vuri kujën në shpellat e mia të shpirtit dhe u bë ikonë e shtëpive tona" përmbajnë një simbolikë të fuqishme pasi ndërthur figurën e gjyshes me elemente të dhimbjes dhe shenjtërisë familjare, duke e shndërruar atë në një figurë të përjetshme dhe të shenjtë brenda kontekstit të poezisë.

a.Vargu:"Vuri kujën në shpellat e mia të shpirtit": ku, "kuja" simbolizon vajtimin me zë të lartë e plot dhimbje, që gjyshja e ka bërë të pranishme në thellësinë e shpirtit të poetit. Termi "shpellat e shpirtit" përfaqëson ato vende të fshehura dhe të thella brenda qenies së poetit ku grumbullohen përjetimet dhe kujtimet. Gjyshja, me vajtimin e saj, ka ngulitur një ndjesi dhimbjeje në këto hapësira shpirtërore, duke krijuar një lidhje të pandashme midis dhimbjes së saj dhe përvojës shpirtërore të poetit.

b.Ndërsa vargu:"U bë ikonë e shtëpive tona" e ngre gjyshen në një figurë të shenjtë dhe të përjetshme në familjen e poetit. Ajo shndërrohet në një ikonë, një simbol i shenjtë dhe i respektuar, që e ndriçon shtëpinë dhe kujtimet familjare. Kjo ikonë përfaqëson jo vetëm praninë fizike të saj dhe adhurimin e pjestarëve të familjes, por edhe vlerat, traditat, dhe kujtimet që ajo ka lënë pas për brezat e ardhshëm, sepse ikonat janë të përjetëshme. Në këtë mënyrë, gjyshja bëhet një simbol i përhershëm i shpirtit dhe moralit të familjes.

4. Në vargun "dhe ajo erë e marrë që fryu mbrëmë ishte erini e saj e kujës," poeti e lidh gjyshen me Erinitë, hyjneshat e hakmarrjes dhe drejtësisë në mitologjinë greke, duke e bërë atë një figurë të fuqishme dhe aktive në mbrojtjen e drejtësisë dhe vlerave morale. Ky imazh shpreh fuqinë dhe ndikimin e gjyshes përtej jetës tokësore, duke e shndruar atë në simbol të drejtësisë dhe qëndresës shpirtërore që trasmetohet nga brezi në brez. Në poezi Kacalidha përdor figurën e Erinive, për të shprehur ndjenjën e drejtësisë dhe përgjegjësisë morale që ndien gjyshja për kryqëzimin e Krishtit.

a.Erinitë, si hyjnesha të hakmarrjes, përfaqësojnë ndjekjen e pandërprerë të drejtësisë ndaj atyre që kanë kryer krime e mëkate. Në kontekstin e poezisë, përdorimi i kësaj figure mitologjike sugjeron se gjyshja e poetit, simbolikisht, kërkon të "hakmerret" për padrejtësinë  e bërë ndaj Krishtit, por duhet të shpjegojmë se kjo hakmarrje nuk është kurrsesi një veprim fizik, por është së pari një përgjegjësi morale për të mbajtur gjallë kujtimin dhe vuajtjen e Krishtit, për t'u siguruar që sakrifica e tij të mos harrohet kurrë. b.Gjyshja përfaqëson një brez që e ka ndjerë e përjetuar dhembjen dhe sakrificën e Krishtit, dhe kjo dhimbje e shndërron në një "erini". c.Kjo hakmarrje mund të kuptohet si një kërkesë për drejtësi dhe rilindje morale të shoqërisë. Kryqëzimi i Krishtit është një akt padrejtësie universale, dhe Erinitë (gjyshja) sugjerojnë se bota ka nevojë ta korigjojë këtë padrejtësi përmes akteve të përkushtimit, drejtësisë dhe dashurisë për njëri-tjetrin. Kështu, gjyshja bëhet mbrojtësja e një kujtimi të shenjtë dhe të një ndjenje të drejtësisë që duhet të vazhdojë të ekzistojë në çdo gjeneratë.

Pra, duke thënë "Ajo erë që fryu mbrëmë ishte erini e saj e kujës," poeti përdor Erinitë si një simbol të fuqishëm për të përçuar ndjenjën e thellë të përgjegjësisë dhe të drejtësisë morale. Kështu gjyshja shfaqet si figurë që mbron e mban gjallë të vërtetën shpirtërore, duke u përpjekur që vuajtjet e Krishtit të mos shkojnë  kot dhe që ndjenja e drejtësisë të triumfojë. Duke qenë se gjyshja në këtë poezi është më shumë se një figurë familjare, përmes saj, Kacalidha krijon një poezi që është himn për fuqinë e shpirtit dhe përkushtimit familjar, duke e bërë atë një vepër të fuqishme dhe të prekshme.

IV. Janë interesante vargjet:

 Krishti u kryqëzua në Leshnicë

dhe gozhdët i kërkuan hua nga yjet e Kashtës

së Kumtrit që na rri mbi krye

dhe pikoi gjaku mbi shegët e egra.

Dhe qirinjtë i kërkuan hua për ringjalljen,

nga yjet e Asterisit.

Dhe ciklaminet për kurorë nga agullimi ynë 

pse krijojnë një imazh të fuqishëm simbolik, ku elementet e natyrës dhe kozmosit ndërthuren me aktin e kryqëzimit dhe ringjalljes së Krishtit, duke reflektuar një përvojë universale dhe të lidhur ngushtë me jetën dhe ambientin e poetit.

1. Duke kërkuar "hua gozhdët nga yjet e Kashtës së Kumtrit," poeti thekson një lidhje mistike dhe të thellë midis aktit të kryqëzimit dhe përmasave universale, duke treguar se sakrifica e Krishtit ka një rëndësi që shtrihet përtej kufijve të tokës dhe prek të gjithë universin. Kështu, Kashta e Kumtrit (Rruga e qumështit) bëhet një simbol i shenjtërisë dhe i madhështisë kozmike që e rrethon këtë ngjarje të shenjtë. pse gozhdët që shpojnë trupin e Krishtit nuk janë tokësore, ato janë marrë nga një burim i përjetshëm qiellor, duke krijuar kështu një lidhje midis qiellit dhe tokës, midis një ngjarjeje njerëzore dhe një dimensioni kozmik.

2. Gjaku që pikoi mbi shegët në vargun "dhe pikoi gjaku mbi shegët e egra" përfaqëson një figurë simbolike. Shega, me ngjyrën e saj të kuqe dhe formën e saj të mbushur me fara, është një simbol i pjellorisë dhe jetës, por në këtë kontekst ajo mbushet me kuptimin e sakrificës dhe dhembjes. Gjaku i Krishtit që pikon mbi shegët e egra sjell një kontrast të fuqishëm midis të shenjtës dhe të egrës, mes dhimbjes dhe vazhdimësisë së jetës. Kur shkruhet se gjaku i Krishtit pikon mbi këto fruta, krijohet një metaforë e bashkimit të vuajtjes dhe sakrificës me jetën dhe vazhdimësinë. Pra, ky imazh sugjeron se nga sakrifica e Krishtit rrjedh jeta dhe rigjenerimi shpirtëror.

3.Yjet e Asterisit janë yje të lidhura me shpresën dhe ringjalljen. Në këtë poezi qirinjtë simbolizojnë dritën dhe shpresën që ndriçojnë rrugën e ringjalljes. Figura artistike në këtë varg është personifikimi, pse qirinjtë janë përshkruar si të gjallë, të aftë për të kërkuar "hua" nga yjet për ringjalljen. Kjo jep idenë se elementët natyrorë dhe objekte të pajetë, si qirinjtë dhe yjet, marrin cilësi njerëzore dhe hyjnore, duke krijuar një ndërveprim simbolik midis dritës, shpresës, dhe ringjalljes. Kjo figurë forcon konceptin se akti i ringjalljes është një fenomen universal që përfshin jo vetëm qeniet njerëzore, por edhe natyrën dhe kozmosin.

4. Në vargun "Dhe ciklaminet për kurorë nga agullimi ynë,” kemi dy figura artistike kryesore: a.Metafora: "Ciklaminet për kurorë" përdoret për të simbolizuar një kurorë të bërë nga lule ciklamini e cila është simbol i dritësisë, ringjalljes dhe nderit, duke evokuar një imazh të bukur dhe të shenjtë.b.Metonimia: "Agullimi ynë" nënkupton mëngjesin apo agimin tonë, që simbolizon fillimin e një dite të re ose një shpresë të re. Këtu, agullimi përdoret si një simbol për rilindjen dhe shpresën. Shtojmë se ciklaminet janë lule që simbolizojnë pastërtinë dhe rilindjen, dhe duke marrë ciklaminet për kurorën nga agullimi, poeti sugjeron se ringjallja dhe rilindja janë proces natyrale që ndodhin në fillimin e çdo dite të re. Kjo lidhje mes natyrës dhe ringjalljes përforcon idenë se aktet e shenjta nuk janë të izoluara, por janë pjesë e ciklit të përhershëm të natyrës dhe jetës.

Pra, këto vargje shfaqin një qasje artistike ku poeti ndërthur elementet kozmike, natyrore dhe shpirtërore për të krijuar një vizion të kryqëzimit dhe ringjalljes që është njëkohësisht personal dhe universal. Kacalidha e vendos aktin e kryqëzimit të Krishtit brenda një konteksti të vendlindjes së tij, Leshnicës, por në të njëjtën kohë e lidh atë me një dimension më të madh kozmik dhe natyror. Duke përdorur simbole të tilla si yjet, shegat, qirinjtë dhe ciklaminet, poeti e shndërron kryqëzimin dhe ringjalljen në akte të përjetshme dhe të lidhura ngushtë me natyrën dhe universin, duke i dhënë poezisë një ndjenjë të thellë të shpresës dhe dritës.

V- Vendosja e aktit të kryqëzimit të Krishtit në një vend konkret tokësor si Leshnica, ndërkohë që veprimet e tjera zhvillohen në qiell, është një zgjedhje artistike e thellë dhe e qëllimshme nga ana e Kacalidhës pasi  krijon një tension poetik dhe kontrast që rrit ndjeshëm cilësinë dhe thellësinë e poezisë.

1. Vendosja e kryqëzimit në Leshnicë, siç e thamë, i jep një përmasë të shenjtë një vendi të zakonshëm, duke e bërë përvojën e sakrificës dhe të vuajtjes (së Krishtit) universale, duke i dhënë asaj një kuptim të thellë që mund të preket dhe të ndiehet nga të gjithë, pavarësisht se ku ndodhen.

2.Ndërveprimet që ndodhin në qiell, si marrja e gozhdëve nga yjet e Kashtës së Kumtrit apo qirinjtë për ringjalljen nga yjet e Asterisit, krijojnë ndjesi të përmasave kozmike e hyjnore të ngjarjeve të kryqëzimit e ringjalljes. Ky kontrasti mes vendndodhjes tokësore dhe dimensionit qiellor nënvizon një ndarje dhe lidhje të ndërsjellë midis të përditshmes dhe të shenjtës, mes njerëzores dhe hyjnores.

3.Duke vendosur kryqëzimin në tokë dhe duke lejuar elementet hyjnore të ndërveprojnë nga qielli, poeti simbolizon bashkimin e dy botëv, botës tokësore dhe botës shpirtërore. Kjo reflekton besimin se veprimet hyjnore kanë ndikim të drejtpërdrejtë në jetën dhe fatin e njerëzve, por dhe se çdo akt njerëzor ka një rezonancë kozmike. Kjo ndihmon në thellimin e mesazhit poetik dhe shton një dimension të ri spiritual dhe filozofik në poezi.

4.Duke përdorur këtë ndarje e ndërthurje midis tokës dhe qiellit, poeti krijon një përvojë shumëdimensionale për lexuesin. Ajo i fton lexuesit të reflektojnë mbi lidhjen midis asaj që është e shenjtë dhe të zakonshmes, madje dhe mbi mënyrën se si ngjarjet hyjnore dhe njerëzore ndërthuren në jetën e përditshme.

5.Vendosja e aktit të kryqëzimit në një vend tokësor, ndërsa ndërveprimet ndodhin në qiell, poeti universalizon përvojën e kryqëzimit, duke e bërë të rëndësishme jo vetëm për një vend apo kohë të caktuar, por për gjithë njerëzimin, duke e bërë poezinë të fuqishme dhe të qëndrueshme në kujtesën e lexuesit.

Pra, kjo zgjedhje artistike e Kacalidhës nuk është vetëm një teknikë stilistike, por një mjet i fuqishëm për të përçuar thellësinë e përvojës njerëzore dhe shenjtërinë e jetës së përditshme. Ajo i jep poezisë një cilësi të veçantë që i shton kompleksitet dhe fuqi emocionale.

VI- Kërkon vemëndje fakti që në poezinë "Krishti u kryqëzua në Leshnicë," Kacalidha arrin të krijojë një ndjenjë hapësire, ajri, dhe drite, pavarësisht se tema e kryqëzimit në vetvete krijon ndjenjë vuajtjeje dhe errësire. Kjo qasje ndaj hapësirës dhe dritës e bën poezinë të ndjehet e lehtë dhe kontemplative, duke sjellë një ekuilibër midis dhimbjes dhe shpresës.

1.Poeti përdor figura dhe simbole nga natyra dhe kozmosi, siç janë lulekambanat, yjet e Kashtës së Kumtrit dhe Asterisit, ciklaminet, dhe agullimi. Këto elemente jo vetëm që sjellin një ndjenjë hapësire dhe pafundësie, por gjithashtu ndriçojnë poezinë me një dritësim të butë e shpirtërore. Kjo lidhje e poezisë me elementet natyrore dhe kozmike krijon një atmosferë të hapur, ku vuajtja e kryqëzimit nuk është një ngjarje e mbyllur dhe e errët, por një përvojë që ndodh në dritën e natyrës dhe të universit.

2.Ritmi dhe kadenca e qetë e poezisë kontribuojnë në krijimin e një ndjenje plot ajër dhe hapësirë. Poezia nuk ka ton dramatik ose të rëndë, por një ton të qetë, që reflekton mbi ngjarjet pa e ngarkuar lexuesin me peshën e dhimbjes. Kjo qetësi krijon një hapësirë të brendshme, ku lexuesi mund të reflektojë dhe të marrë frymë lirshëm, duke perceptuar një ndjenjë lirie dhe drite nëpërmjet poezisë.

3.Simbolizmi i përdorur nga Kacalidha, si Shën Mëria e përfaqësuar nga gjyshja dhe kryqi i mbajtur nga stërgjyshi, shfaqen në një mënyrë jo të dhimbëshme apo dëshpëruese, por nën një dritë shpirtërore. Për shembull, gjyshja përshkruhet si “Shën Mëria e borzilokut” një figurë që mbart dhembje, por që gjithashtu është e mbushur me një aromë të lehtë, freski e shpresë, dhe krijon një kontrast mes dhimbjes dhe dritës që ajo sjell.

4.Referencat ndaj ringjalljes e përforcojnë idenë se kryqëzimi nuk është fundi, por një fazë drejt ringjalljes dhe shpresës. Kjo perspektivë i jep poezisë një ndjesi  drite në fund të tunelit, ku ndjehet se vuajtja është e përkohshme dhe egziston një qëllim shpirtëror më i madh që kulmon me ringjalljen.

Në thelb, kjo ndjenjë e hapësirës, ajrit dhe dritës që Kacalidha krijon në poezinë e tij reflekton një botëkuptim shpirtëror, ku vuajtja dhe dhimbja janë të pranishme, por nuk janë të mbyllura në vetvete. Ato janë pjesë e një përvoje të jetës dhe besimit, ku natyra, universi dhe shpresa e ringjalljes sjellin dritë dhe qetësi. Është kjo qasje poetike që  e bën kryqëzimin një akt që ndodh në një univers të hapur dhe të ndriçuar, ku ajri dhe drita janë simbole të pranisë së shpresës dhe të hyjnores, por gjithashtu ndikojnë te melodiciteti i poezisë.

VII- Poezia "Krishti u kryqëzua në Leshnicë" është një shembull i poezisë moderne që lidhet me rrymën e modernizmit surrealist, i cili është i pranishëm në mënyrën se si autori kombinon elemente nga jeta reale (si Leshnica) me simbole fetare e mitologjike, të cilat, të vendosura jashtë kontekstit të tyre të zakonshëm, krijojnë një efekt surreal. Ja disa vargje që ilustrojnë këtë qasje:

1. Te vargjet: "Krishti u kryqëzua në Leshnicë dhe gjithë e përpjeta gjer në buzë të muzgjeve të nxirrte në Golgotën time" kryqëzimi i Krishtit është zhvendosur nga konteksti historik në një fshat minoritar, Leshnica, dhe është bërë një ngjarje personale për autorin. Kjo zhvendosje e ngjarjes dhe lokalizimi i saj në një kontekst të ri është një teknikë tipike surrealiste që sfidon pritshmëritë dhe krijon një realitet të ri.

2. Në vargun: "Gjyshja ime ishte vetë Shën Mëria e borzilokut dhe e dhembjes së përgjakur"  figura e gjyshes shndërrohet në një simbol fetar, e lidhur me Shën Mërinë dhe dhembjen e përjetuar prej saj. Ky amalgamim i të shenjtës me të zakonshmen është element që e lidh poezinë me surrealizmin, duke krijuar një ndjesi të çuditshme dhe të mistershme.

3. Imazhi surrealist: "Krishti u kryqëzua në Leshnicë dhe gozhdët i kërkuan hua nga yjet e Kashtës së Kumtrit që na rri mbi krye"  përfshin një element të natyrës (yjet e Kashtës së Kumtrit) në një akt të dhunshëm si kryqëzimi, një lidhje e pazakontë që krijon një vizion të ri dhe të pasur për lexuesin. Këto elemente të surrealizmit ndihmojnë në krijimin e një poezie që jo vetëm komunikon një përvojë të veçantë dhe personale, por që sfidon dhe kufijtë midis realitetit dhe imagjinatës, një  karakteristikë kryesore të modernizmit surrealist.

VIII-Megjithatë poezia "Krishti u kryqëzua në Leshnicë" ka elemente që  ofrojnë qasje edhe me rryma të tjera moderniste, si simbolizmi dhe ekspresionizmin.

 1. Simbolizmi është i pranishëm në përdorimin e simboleve fetare dhe natyrore që shprehin kuptime shpirtërore dhe emocionale. Simbolet e shumta të përdorura në këtë poezi si: “Leshnica”, “Kashta e Kumtrit”,”Gjyshja”, “Gozhdët”, “Gjaku mbi shegët e egra”,”Qirinjtë”,” Ciklaminet për kurorë”, “Agullimi”, “Kryqi”, “Shpella e shpirtit”, ”Ikona” etj janë zotëruese e kushtëzuese në poezi. Simbolistët shpesh përdorin imazhe të ngarkuara me kuptim të fshehur dhe të shumëfishtë, dhe kjo qasje është e dukshme në poezinë e Kacalidhës. Te vargu: “Krishti u kryqëzua në Leshnicë dhe gozhdët i kërkuan hua nga yjet e Kashtës së Kumtrit"  yjet e Kashtës së Kumtrit nuk janë thjesht elemente të natyrës, por përfaqësojnë një lidhje midis tokësoreve e hyjnores.Gozhdët e huazuara nga yjet përfaqësojnë vuajtjen e sakrificën hyjnore dhe shërbejnë si një simbol i mundimit dhe kryqëzimit të Krishtit. Po ashtu te vargu:”Gjyshja ime ishte vetë Shën Mëria e borzilokut" figura e gjyshes është simboli i dhembjes dhe sakrificës, duke u ngjitur në statusin e shenjtë. Kjo i jep një dimension të thellë shpirtëror dhe emocional lidhjes së familjes dhe besimit, një karakteristikë tipike e simbolizmit.

2. Ekspresionizmi në këtë poezi karakterizohet nga përpjekja për të shprehur ndjenja të fuqishme dhe përvoja subjektive përmes imazheve të fuqishme dhe të shqetësuara. Në poezi, ka një ndjesi të fortë të dramës dhe dhembjes që e lidh me këtë rrymë. Kështu, te vargu: "Kryqin ia dhanë stërgjyshit tim dhe e mbante mbi shpinë me një peshë të tmerrshme të fatit dhe u zbardh brenda një nate."  Ky përshkrim është jashtëzakonisht ekspresive dhe dramatik. Pesha e kryqit që stërgjyshi mban nuk është vetëm ngarkesë fizike, por është një simbol i barrës së fateve dhe vuajtjeve njerëzore. Ky përshkrim përmban një intensitet emocional dhe një ndjenjë të zymtësisë që është karakteristike për ekspresionizmin. Po ashtu vargu: "Dhe qirinjtë i kërkuan hua për ringjalljen, nga yjet e Asterisit." ka një linjë  të ngarkuar  emocionale të përpjekjes njerëzore për shpresë e ringjallje , një ndjenjë që përforcohet nga tensioni ndërmjet dhimbjes së kryqëzimit dhe dëshirës për një të ardhme më të mirë.

 

Sarandë, më gusht 2023

 

 

TRADICIONALITETI DHE NDIKIMI I TIJ NË POEZINË MODERNISTE

“Krishti u kryqëzua në Lëshnicë” e Niko Kacalidhës

 

I- Në poezinë "Krishti u kryqëzua në Leshnicë,"elementët tradicionalë janë të pranishëm dhe luajnë një rol të rëndësishëm si sfond poetik, duke i dhënë poezisë një dimension të veçantë që ndërthuret me teknikat moderniste. Elementet tradicionale shfaqin lidhjen me kulturën, besimet dhe identitetin kombëtar, duke krijuar një kontrast dhe dialog mes traditës dhe modernizmit.

1. Në këtë poezi, figura e gjyshes dhe stërgjyshit përfaqësojnë një lidhje me traditën familjare e shpirtërore. Ata janë bartësit e traditës dhe kujtimeve, duke e mbajtur gjallë kujtesën e të kaluarës në përballje me ngjarjet moderne. Vargjet"Gjyshja ime ishte vetë Shën Mëria e borzilokut dhe e dhembjes së përgjakur"  dhe “Kryqin ia dhanë stërgjyshit tim dhe e mbante mbi shpinë me një peshë të tmerrshme të fatit"  janë vargje me element tradicionalë, por që janë shkruar në një formë që i qasen rrymës së simbolizmit modernist pse shfaqin sa simbolizmin aq dhe ndërthurjen e së shenjtës me tokësoren, përdorin personifikimin dhe metaforën për të krijuar lidhje të forta mes njerëzve dhe simboleve fetare dhe se eksplorojnë lidhjet midis përvojës personale dhe asaj kolektive, duke përdorur simbole që përfaqësojnë diçka më të madhe se vetë individi.

 2.Tradita fetare është një komponent thelbësor i poezisë, që krijon një sfond të thellë dhe të fuqishëm tradicional për temat e kryqëzimit dhe ringjalljes. Vargu: "Krishti u kryqëzua në Leshnicë" i jep poezisë një dimension të veçantë, ku ngjarjet biblike përzihen me përvojat lokale e tradicionale duke krijuar një lidhje midis të shenjtës dhe të zakonshmes, duke e bërë poezinë të prekshme dhe të lidhur me kulturën shqiptare. Po kështu vargu: "lulekambana të rëna nga shëtitja e epitafit"  ku lulekambanat dhe epitafi janë simbole tradicionale të festave fetare të Pashkëve, janë përdorur për të sjellë në pah sakrificën dhe ringjalljen, qëndruar të përjetshme në shpirtin e popullit. Vargu "lulekambana të rëna nga shëtitja e epitafit" ka një qasje moderniste për disa arsye: a. lulekambanat dhe epitafi lidhen në një mënyrë që krijon një imazh të veçantë dhe simbolik, që është karakteristikë e poezisë moderniste, b. Ndërlidhen  elementet e përditshme me ato të shenjta ose solemne, duke krijuar një efekt estetik dhe emocional që është karakteristik për modernizmin, c. Shprehja "të rëna nga shëtitja e epitafit" krijon një kthesë që e bën vargun të duket më abstrakt dhe meditativ. Poezia moderniste shpesh përdor fraza dhe struktura që sfidojnë pritshmëritë e lexuesit, duke shtuar thellësi dhe kompleksitet në interpretim.

3. Në poezinë shqiptare tradicionale, natyra shpesh përdoret për të përfaqësuar gjendje shpirtërore dhe përvoja njerëzore, dhe kjo është e pranishme edhe në këtë poezi të Niko Kacalidhës. Psh elementët e vargut:"Kashta e Kumtrit" dhe "yjet e Asterisit"  janë elementë natyrorë që në traditën popullore shqiptare kanë kuptime të thella simbolike, të cilat sjellin në këtë poezi një ndjenjë mistike dhe të përjetshme që lidhet me fatin dhe jetën e përtejme, madje dhe duke u shfaqur në rrymen e modernizimit simbolik.

II-Tradicionaliteti në poezinë "Krishti u kryqëzua në Leshnicë" luan një rol të rëndësishëm në krijimin dhe orientimin e melodicitetit të saj, duke i dhënë poezisë një ndjesi të përbashkët e të rrjedhshme, që buron nga rrënjët e traditës dhe Bibla. Ndjesia e traditës ndikon në ritmin, strukturën, dritësimin dhe harmoninë e vargjeve, duke e bërë poezinë të tingëllojë si një këngë apo elegji e vjetër. Kjo për arsye se:

1. Poezia përmban elemente dhe figura tradicionale, të cilat krijojnë një ndjesi të njohur dhe të qetë për lexuesin, duke kontribuar kështu në melodicitetin e saj. Këto motive të lidhura me traditën e bëjnë poezinë të tingëllojë si  pjesë e përjetshme e një historie të gjatë të trashëguar.Psh, te vargu:”Gjyshja ime ishte vetë Shën Mëria e borzilokut dhe e dhembjes së përgjakur, që vuri kujën në shpellat e mia të shpirtit dhe u bë ikonë e shtëpive tona" referenca ndaj Shën Mërisë, borzilokut dhe dhembjes së përgjakur lidhen ngushtë me simbolizmin tradicional dhe kulturor shqiptar, i japin poezisë një tonalitet të veçantë që rrjedh nga përdorimi i motiveve fetare dhe popullore, të cilat përmbajnë një ritëm dhe kadencë që kujtojnë këngët tradicionale, elegjitë dhe vajet popullore.

2. Tradicionaliteti ndikon në ritmin e poezisë, duke e bërë atë të rrjedhë natyrshëm, pa ndërprerje të papritura apo zëvendësime të ritmeve, duke krijuar një ndjenjë qetësie e stabiliteti në melodinë e vargjeve.Te vargjet:"Krishti u kryqëzua në Leshnicë dhe gozhdët i kërkuan hua nga yjet e Kashtës së Kumtrit që na rri mbi krye dhe pikoi gjaku mbi shegët e egra."  ritmi i tyre është i qetë dhe i vazhdueshëm dhe ndjek një linjë të rrjedhshme të mendimit që lidhet me ritmet tradicionale të poezive shqiptare. Përdorimi i frazave të gjata, të cilat mbajnë një kadencë të butë, e rrit melodicitetin dhe e bën poezinë të ndihet si një rrëfim i gjatë dhe i qetë.

3.Gjithashtu tradicionaliteti në poezinë shqipe shpesh lidhet me përdorimin e asonancës dhe aliteracionit, të cilat krijojnë një efekt melodik dhe e bëjnë poezinë të tingëllojë më afër këngës popullore.Te kjo poezi, te vargu: “Dhe ciklaminet për kurorë nga agullimi ynë."  përdorimi i tingujve "e" dhe "i" krijon një harmoni të brendshme që është tipar karakteristik për poezinë tradicionale, ku tingujt përsëriten për të krijuar një ritëm melodik dhe të këndshëm për dëgjuesin.

Në thelb, tradicionaliteti në poezinë "Krishti u kryqëzua në Leshnicë" jo vetëm që shërben si sfond poetik por ndikon fuqishëm dhe në melodicitetin e saj, duke sjellë në poezi elemente të kulturës dhe folklorit shqiptar, që e bëjnë atë të tingëllojë si një pjesë e pandarë e një historie të gjatë kulturore. Këto elemente tradicionale krijojnë një ndjenjë  rrjedhshmërie, harmonie dhe qetësie, që i japin poezisë një tonalitet melodik dhe të këndshëm.

III- Melodiciteti i poezisë "Krishti u kryqëzua në Leshnicë" është një aspekt që e bën atë të veçantë dhe të fuqishme në ndikimin e saj te lexuesi. Melodiciteti krijohet përmes një kombinimi të harmonisë së tingujve, ritmit të vargjeve e përdorimit të rimës. Gjithashtu ndikon fakti që kjo poezi mbart një tonalitet të butë dhe të rrjedhshëm që ndikon emocionalisht në lexuesin.

1. Ritmi në këtë poezi është i lirë dhe i natyrshëm, duke ndjekur një rrjedhë të qetë dhe reflektive, që është në përputhje me natyrën meditative dhe shpirtërore të temës. Vargjet: "Krishti u kryqëzua në Leshnicë dhe gjithë e përpjeta gjer në buzë të muzgjeve"  kanë një ritëm të qetë e të ngadaltë, të ngjashëm me ritmin e një elegjie. Përdorimi i frazave të gjata dhe të ndërlikuara i jep poezisë një ndjesi rrjedhshmërie që është e përshtatshme për natyrën kontemplative të saj.

2. Rima është jo e rregullt në këtë poezi, por ka një prani të shpeshtë të asonancave dhe aliteracioneve që e forcojnë melodicitetin e saj.  Te vargu:"Gjyshja ime ishte vetë Shën Mëria e borzilokut dhe e dhembjes së përgjakur"  , përsëritja e tingujve “e” dhe “i” krijon një ritëm të butë dhe të harmonishëm, që ndihmon në krijimin e një efekti melodik. Asonanca ndihmon në ndërtimin e një muzikaliteti të brendshëm që nuk kërkon rima të rregullta për të qenë efektiv.

3. Zanoret luajnë një rol të rëndësishëm në melodicitetin e poezisë, duke krijuar një efekt harmonik dhe duke ndihmuar në rrjedhshmërinë e tingullit të vargjeve. Te vargu: "Krishti u kryqëzua në Leshnicë dhe gozhdët i kërkuan hua nga yjet e Kashtës së Kumtrit që na rri mbi krye"  përdorimi i zanoreve të hapura “a” dhe “e” krijon një tonalitet të ëmbël e të butë që përshtatet me natyrën elegjiake të poezisë. Këto zanore ndihmojnë në zbutjen e tingullit dhe krijimin e një muzikaliteti natyror. Te vargu:"Dhe qirinjtë i kërkuan hua për ringjalljen, nga yjet e Asterisit"  zanoret “i” dhe “e” janë të përsëritura në mënyrë të tillë që krijojnë një efekt melodik të këndshëm, duke i dhënë poezisë një ndjenjë të qetësisë dhe kontemplimit.

4. Përsëritja e vargjeve "Krishti u kryqëzua në Leshnicë" dhe fraza ”i kërkuan hua” ndikon ndjeshëm në melodicitetin e poezisë, duke krijuar një ritëm të veçantë dhe një strukturë që ngjason me një refren. Këto vargje veprojnë si qendër gravitacionale, rreth së cilës ndërtohen të tjerat, duke i dhënë poezisë një ndjenjë qetësie dhe meditimi. Ritmi i përsëritur i këtij vargu krijon një melodi të brendshme që ndihmon në thellimin e mesazhit të poezisë, duke e bërë atë më të fortë dhe më të ndjeshëm për lexuesin. Melodia që krijohet nga kjo përsëritje ndihmon gjithashtu në shprehjen e një ndjenje të vazhdimësisë dhe të pashmangshmërisë së kryqëzimit, duke theksuar ndjenjat e tragjizmit dhe sakrificës që përshkojnë poezinë. Në këtë mënyrë, përsëritja e vargut "Krishti u kryqëzua në Leshnicë" dhe “i kërkuan hua” jo vetëm që pasuron strukturën ritmike të poezisë, por edhe i jep asaj një dimension melodik që rezonon me ndjenjat e thella të përshkruara në tekst.

Pra konkludojmë se melodiciteti i poezisë "Krishti u kryqëzua në Leshnicë" është një rezultat i harmonisë së ritmit të lirë, përdorimit të asonancave dhe aliteracioneve të buta, si dhe përdorimit të kujdesshëm të zanoreve. Këto elemente krijojnë një poezi që është njëkohësisht e fuqishme dhe e qetë, duke përcjellë thellësinë emocionale dhe shpirtërore që është qendra e saj. Kjo i jep poezisë një dimension muzikor që ndikon thellësisht te lexuesi.

IV- Arsyeja pse poezia "Krishti u kryqëzua në Leshnicë"me temë kryqëzimi ka melodicitet jo të trishtueshëm, madje optimist, shpjegohet me disa arsye që lidhen me simbolikën dhe mesazhin që autori dëshiron të përcjellë, ku përmendim:

1.Një nga arsyet kryesore përse kjo poezi, ka një tonalitet optimist, është se ajo përqendrohet te shpresa dhe ringjallja. Kryqëzimi në vetvete është një akt i dhimbshëm, por ai është gjithashtu preludi i ringjalljes, që është simboli më i fuqishëm i shpresës dhe i triumfit të jetës mbi vdekjen. Kjo duket te vargjet: ”Krishti u kryqëzua në Leshnicë. Dhe në Leshnicë do të ringjallet së vdekuri, sipas Ungjillit të gjyshes."    përçojnë idenë se vdekja dhe vuajtja nuk janë fundi, por prelud për ringjalljen dhe jetën e re. Shpresa e ringjalljes i jep një tonalitet optimist poezisë, duke i dhënë lexuesit një ndjenjë të ngushëllimit dhe besimit në të ardhmen.

2. Poeti e lokalizon ngjarjen në Leshnicë, duke e bërë atë një ngjarje personale, familjare dhe të prekshme për lexuesin shqiptar. Ky personalizim e sjell kryqëzimin më afër, duke e kthyer atë në një ngjarje që prek drejtpërdrejt jetën dhe historinë e komunitetit.Te vargjet: ”Gjyshja ime ishte vetë Shën Mëria e borzilokut dhe e dhembjes së përgjakur, që vuri kujën në shpellat e mia të shpirtit dhe u bë ikonë e shtëpive tona." tregohet se si dhembja dhe sakrifica bëhen pjesë e përvojës së përbashkët të komunitetit ortodoks. Përmes kësaj, poezia kapërcen trishtimin individual dhe e kthen në një akt të përbashkët që bashkon njerëzit në një shpresë dhe besim të përbashkët në krishtërim.

3. Autori përdor elemente natyrorë dhe kozmikë, të cilët shpesh përfaqësojnë ciklet e natyrës e të jetës, duke përçuar idenë e një vazhdimësie dhe rregullsie të përjetshme që e kapërcen dhimbjen momentale.Te vargu: “Gozhdët i kërkuan hua nga yjet e Kashtës së Kumtrit që na rri mbi krye" yjet dhe elementët natyrorë sugjerojnë diçka të përjetshme që shkon përtej vuajtjeve të përkohshme të tokës. Ky koncept jep një ndjenjë optimizmi, duke sugjeruar se, ashtu si yjet që ndriçojnë gjithmonë, edhe shpresa dhe jeta do të vazhdojnë pavarësisht dhimbjeve të momentit. Kjo qasje e bën poezinë të ngrohtë, reflektuese dhe, optimiste, duke ofruar një mesazh ngushëllimi e shprese për lexuesin.

V-Në poezinë "Krishti u kryqëzua në Leshnicë" Kacalidha krijon një sërë imazhesh poetike të cilat, megjithëse me rrënjë në tradicionalizëm, marrin një funksion të ri dhe shërbejnë si urë për kalimin në rrymat moderniste si surrealizmi, simbolizmi dhe ekspresionizmi. Këto imazhe mbajnë brenda tyre vlerat e traditës, por janë të transform-ara në një mënyrë që rezonon me ndjeshmëritë moderne dhe universale.Le ta shohim më konkretisht këtë dukuri te kjo poezi:

1. Një nga mënyrat se si Kacalidha arrin të përdorë surrealizmin duke u bazuar në elementët tradicionalë është përmes krijimit të imazheve që janë të pazakonta dhe të papritura, por që burimin e tyre e kanë në traditën dhe besimin popullor. Psh te imazhi "Krishti u kryqëzua në Leshnicë dhe gozhdët i kërkuan hua nga yjet e Kashtës së Kumtrit që na rri mbi krye"yjet e Kashtës së Kumtrit, një element i kulturës tradicionale shqiptare bëhet burimi surreal i gozhdëve të kryqëzimit. Ky imazh është një kombinim i një realiteti të njohur dhe të paprekshëm me një akt konkret dhe të dhimbshëm, duke krijuar një ndjesi të fuqishme të të çuditshmes që karakterizon surrealizmin.

2.Simbolizmi i përdorur nga Kacalidha ndërtohet mbi simbolet tradicionale që i jep atyre një domethënie të re dhe të zgjeruar duke i dhënë  poezisë një dimension të pasur dhe shumëkuptimor.Psh te vargu: "Qirinjtë i kërkuan hua për ringjalljen, nga yjet e Asterisit",  qirinjtë, që janë një simbol tradicional i dritës dhe shpirtit në kulturën shqiptare, janë transformuar në një simbol të ringjalljes. Ata marrin një kuptim më të thellë përmes lidhjes së tyre me yjet e Asterisit,. Kjo ndërlidhje midis simboleve të njohura tradicionale dhe ato moderne krijon një efekt të fuqishëm simbolik.

3. Ekspresionizmi në poezinë e Kacalidhës shfaqet përmes përdorimit të imazheve që janë të forta emocionalisht dhe shpesh të deformuara, për të shprehur ndjenjat e brendshme të personazheve. Këto imazhe bazohen në elementë tradicionalë, por janë të shprehur në një mënyrë që thekson intensitetin e emocioneve. Psh te vargu:"Pikoi gjaku mbi shegët e egra"  gjakut që pikon mbi shegët e egra është një imazh i thellë ekspresionist, ku gjaku, simbol i jetës dhe sakrificës, përzihet me simbolin tradicional të frutit të shegës së egër, që është shpesh një shenjë e natyrës së paprekëshme dhe të egër. Ky imazh i kombinon elementët tradicionalë për të shprehur një ndjenjë të fuqishme dhimbjeje dhe sakrifice, duke thelluar intensitetin emocional të poezisë. Po kështu te vargu: "Gjyshja ime ishte vetë Shën Mëria e borzilokut dhe e dhembjes së përgjakur." përshkruhet gjyshja e poetit si një figurë tradicionale, por e sjell atë në kontekstin modernist përmes një lidhjeje të fuqishme emocionale dhe shpirtërore, duke e shndruar atë  në një përfaqësim të dhembjes dhe sakrificës tradicionale, por poeti e shfaq atë në një mënyrë që është intensivisht ekspresioniste, duke shfaqur ndjenjat e tij më të thella dhe të fuqishme.

Pra, imazhet e krijuara nga Niko Kacalidha në poezinë "Krishti u kryqëzua në Leshnicë" janë një dëshmi e fuqisë së tij për të ndërthurur tradicionalizmin me rrymat moderniste. Përmes përdorimit të elementeve të njohura dhe të rrënjosura në kulturën shqiptare, ai arrin të krijojë një poezi që është e mbushur me simbolizëm, surrealizëm dhe ekspresio-nizëm.

Në përfundim të analizës së poezisë "Krishti u kryqëzua në Leshnicë," duhet të vihet në pah aftësia e jashtëzakonshme e Kacalidhës për të krijuar një univers poetik të thellë dhe të ndërlikuar, duke përdorur dy burime të mëdha të njerëzimit: Eposin homerik dhe Biblen. Ai ndërthur mjeshtërisht në mënyrën më origjinale historinë dhe mitin me përvojën personale dhe kolektive, duke krijuar një poezi që është njëkohësisht intime dhe universale. Përdorimi i elementeve biblike si kryqëzimi i Krishtit dhe figurat e shenjta, të ndërthurura me simbolikën e mjedisit shqiptar, i jep poezisë një dimension të shenjtë dhe të thellë shpirtëror.

Kjo poezi tregon qartë se Niko Kacalidha është një poet i veçantë dhe i fuqishëm, i cili arrin të përdorë trashëgiminë kulturore dhe shpirtërore të njerëzimit për të reflektuar mbi jetën dhe vdekjen, mbi sakrificën dhe shpresën, në një mënyrë që rezonon thellësisht me lexuesin. Aftësia e tij për të ndërthurur traditën dhe modernitetin, mitin dhe realitetin, e vendos atë në një vend të veçantë në letërsinë bashkëkohore shqiptare.

 

Sarandë, më gusht 2024

Krishti u kryqëzua në Leshnicë

Sipas Ungjillit të gjyshes sime

viti 1990 pas Krishtit

 

 

Krishti u kryqëzua në Leshnicë

dhe gjithë e përpjeta gjer në buzë të muzgjeve

 të nxirrte në Golgotën time,

me lulekambana të rëna nga shëtitja e epitafit.

Kryqin ia dhanë stërgjyshit tim dhe e mbante

mbi shpinë me një peshë të tmerrshme të fatit

 dhe u zbardh brenda një nate.

Gjyshja ime ishte vetë Shën Mëria e borzilokut

 dhe e dhembjes së përgjakur,

që vuri kujën në shpellat e mia të shpirtit

 dhe u bë ikonë e shtëpive tona,

dhe ajo erë e marrë që fryu mbrëmë ishte erini

 e saj e kujës.

Krishti u kryqëzua në Leshnicë

dhe gozhdët i kërkuan hua nga yjet e Kashtës

 së Kumtrit që na rri mbi krye

 dhe pikoi gjaku mbi shegët e egra.

Dhe qirinjtë i kërkuan hua për ringjalljen, nga

 yjet e Asterisit.

Dhe ciklaminet për kurorë nga agullimi ynë.

Krishti u kryqëzua në Leshnicë.

Dhe në Leshnicë do të ringjallet së vdekuri,

 sipas Ungjillit të gjyshes.

 

f.186,

No comments:

Post a Comment