Lexim artistik e filozofik i poezisë “Ndoshta për vogëlushët që ishin
dikur”
Nga Timo Mërkuri.
Fëminia është një vend që nuk
gjendet në hartë, por jeton në kujtesën tonë si një dritë që ndrin. Është ajo
kohë e artë, kur bota nuk lexohet me logjikë, por me sy që habiten, me zemër që
kap çdo dridhje, me lojëra që ndërtojnë universin. Armela Hysi, me një poezi që
nuk i bindet rrëfimit linear, por ecën në shtigje që i njeh vetëm ndjesia, e
rikthen këtë fëmini jo si mall, por si mjet shprehës, si kod që shpalos
ekzistencën. Vargu i saj është postmodern, por me një shpirt të ngrohtë që
buron nga çiltërsia e parë, nga ato dritare që hapen mbi retë ku shfaqen “shpendë, kafshë e njerëz” që kurrë
s’kanë ekzistuar, por megjithatë kanë qenë gjithmonë aty, në syrin e fëmijës.
Poetja nuk e ndan fëmininë nga
filozofia e të qenit, përkundrazi: ajo e sheh atë si formën më të thellë të
përjetimit të botës, si fillimin e të gjitha kuptimeve. Dhe kështu, ajo i sjell
lexuesit një poezi të ngrohtë në ndjesi, por të ndërlikuar në strukturë; një
poezi ku përfytyrimi bëhet mënyrë e të qenit, dhe melodia e fjalëve nuk ka më
nevojë të tregojë rrugën, por vetëm të të shoqërojë në një udhëtim të
brendshëm.
Në këtë univers poetik, asgjë nuk
është e fiksuar, gjithçka është në lëvizje, ashtu si reja që përjeton “krizë paniku para semaforit” apo si “llambushkëza e ruajtur në nyjën e dytë
djathtas të harresës.” Dhe megjithatë, pavarësisht përshkallëzimit
modernist të imazhit, ajo që mbetet është tharmi i ndjeshmërisë, drita që
rrjedh prej përjetimeve të para dhe nuk shuhet kurrë. Kjo është risia poetike:
të thuash ndryshe gjëra të vjetra, duke ruajtur brishtësinë dhe thellësinë e
tyre.
I- Ka poezi që nuk kërkojnë të
lexohen me sy, por me kujtim. Ato nuk kërkojnë kuptim, por bashkëfrymëmarrje. Poezia
“Ndoshta për vogëlushët që ishin dikur” e Armela Hysit nis qysh në titull si
një frymë që nuk kërkon zërin, por dridhjen e heshtjes. Është një titull që nuk
vjen për të shpjeguar, por për të pëshpëritur ndjenjën para se fjala të
formohet. Ai nuk lajmëron, por thërret pa zë, si një kujtim që nuk ikën, si një
mendim që nuk mbaron. Në këtë titull s’ka rrëfim, veç një prani e heshtur dhe
pikërisht aty fillon poezia, në atë që s’thuhet, por ndihet. Në atë që s’e
mbart dot fjala, por ia lë vendin frymës që dridhet në boshllëk. Dhe së fundi,
ky titull mbart dy rrafshe kuptimore: ai artistik, që na fut në gjendje përmes
ndijimit dhe ai filozofik, që na kujton se jo gjithçka duhet thënë me zë, për
të qenë e vërtetë.
1.Në rrafshin artistik: Titulli i
poezisë është një fjali e qetë, e papërfunduar, që duket sikur flet me veten.
Nuk është thirrje, nuk është deklaratë, është një pohim i dyzuar, i përshkruar
nga fjala e parë: “ndoshta”. Kjo
fjalë vendos menjëherë tonin poetik: të dyshimtë, të zbehtë, të përhumbur. Nuk
ka siguri, por ka ndjesi. Fjala “vogëlushët”
zgjedh një formë të butë, të përkëdhelur e dashamirëse për të përshkruar
fëmijërinë. Nuk është “fëmijët” apo “të vegjlit”, por vogëlushët, një emër që
mbart ngrohtësi, pafajësi dhe një ndjesi loje. Është si një fjalë që vishet me
erë qumështi, me zëra të lartë e çanta me ngjyra.
Fraza: “Që ishim dikur” përmbyll qetësisht rikthimin në kohë. Fjala “dikur” nuk ka datë, ajo është një
përjetësi e kaluar, një horizont që mund të jetë para shumë vitesh ose para pak
çastesh. Ajo fton kujtesën, por nuk e urdhëron atë. Ajo thjesht i lejon
ndjesive të lëvizin lirshëm, si balonat në fund të poezisë.
Pra, artistikisht, titulli është
një çelës, që nuk e hap derën me forcë, por e le të mbetet pak hapur, që të
hyjë kujtesa si erë e lehtë. Është një fjali që nuk kërkon përgjigje, por një
vend ku të ndalesh me zemrën pak të lënduar.
2.Në rrafshin filozofik: Titulli
ngre pyetje të thella pa i shqiptuar. Ai flet për kohën, identitetin dhe
humbjen. Fjala “ndoshta” është
filozofikisht shprehja e dyshimit ekzistencial: a kemi qenë vërtet ata që
kujtojmë? A jemi ende ata që ishim? Apo gjithçka është një ndjesi që e
projektojmë në kujtesë për të ndërtuar një vazhdimësi ku na pëlqen të besojmë?
Ky "ndoshta" është vendi ku
njeriu përballet me harresën dhe me veten.
Vargu: “Për vogëlushët që ishim” është një formë e fragmentimit të
identitetit, vetja e sotme nuk është më ajo e djeshmja, por është ende e lidhur
me të. Është një vetëdije se ka një “ne”
që ka qenë dhe që mund të jetë zhdukur, por që ndoshta akoma banon në një
qelizë të fshehtë të shpirtit.
Ndërsa vargu: “Që ishim dikur” sjell nocionin e kohës
si iluzion: sepse fëmijëria nuk është vetëm diçka që kalon, por një mënyrë e të
perceptuarit të botës, që ndoshta mund të rikthehet në çaste të rralla. Në këtë
kuptim, titulli përçon mendimin filozofik se koha është ciklike, jo lineare,
dhe se fëmijëria mund të jetë “tretësirë” që s’ka ikur plotësisht.
“Ndoshta për vogëlushët që ishim dikur” është një titull që nuk
thotë, por nxit. Ai nuk e kërkon lexuesin, por e lë atë të vetë-reflektojë.
Është një sugjerim i ndjeshëm për të kthyer kokën pas, jo me nostalgji të
zhurmshme, por me një heshtje të brendshme që pyet veten: ku shkoi ajo fëmijë
brenda meje? A është ende diku? Apo është rritur pa më thënë gjë? Sinqerisht, kjo
është një poezi që fillon me një titull që është vetë poezi. Fjala ‘ndoshta’,
që zakonisht sjell pasiguri, në këtë poezi shndërrohet në strehë të ndjenjës.
Dhe pikërisht aty fillon udhëtimi poetik.
Në këtë analizë, parapëlqej të
radhis shtresat vargore, ndjesore dhe filozofike të poezisë, jo për t’i
zgjidhur si enigma, por për t’i përjetuar në thellësi dhe për të kuptuar
mënyrën si ndërtohet ndjesia e vargut. Kjo qasje është personale dhe përjetuese
dhe synon të ndihmojë një lexim të kujdesshëm të poezisë si akt i brendshëm. Duke
kaluar nga tingulli i titullit në ndjesinë e brendshme që ngjizet në vargje, le
të ndalemi tani në shtresat poetike që përbëjnë strukturën e kësaj poezie të
veçantë.
II-Ka poezi që nuk i drejtohen
lexuesit për t’u kuptuar, por për t’u ndjerë. Të ngjashme me një kujtim që vjen
pa u ftuar, me një balonë që ngrihet lart nga një fëmijë që s’është më fëmijë.
Kështu është poezia “Ndoshta për vogëlushët që ishim dikur” e Armela Hysit: një
elegji për një fëmijëri të ikur, një dialog me hijet e rritjes, një lutje që
tregon se koha nuk është veç kronologji, por “një tretësirë ndjesish” që herë
rigon, herë oksidohet, e herë derdhet në përqafje. Kjo poezi nuk kërkon të
sqarohet, por të rrijë në zemër si një llambushkë e ruajtur në nyjën djathtas
të harresës. Le ta analizojme duke rrenditur shtresat vargore, artistike dhe
filozofike të saj në një mënyrë që të shfaqen më qartë si arritjet, ashtu dhe
përkatësitë e saj.
1. Qysh në nisje të poezisë, kujtesa
shfaqet si një balonë e shpupurisur, si prani e turbullt, por e prekshme, një
shtrat letre që mbart dhimbje, mall, një tabaka për të shërbyer gjithçka që
ndjejmë, por nuk dime si ta shpjegojmë. Vargu
"bën një balonë xhufka-shpupurisur
/ ujdhesë për ditët..." sjell një imazh të fëmijërisë, por përmes një
përfytyrimi që tejkalon ëmbëlsinë nostalgjike; është gati mitik, një shpikje që
ndriçon frikën, duke e bërë pishtar në errësirën që ndan botët.
Kujtesa shfaqet e gjallë, e
prekshme dhe filozofikisht: është mënyra si e tejkalojmë frikën përmes lojës, përmes metaforës. Poezia krijon
një hapësirë ku terri e ylberi bashkëjetojnë si një strukturë ambigue e rritjes:
e bukur dhe e dhimbshme.
2. Figura e Merkurit, që ndonëse
pikëllon është një figurë e rritjes. Te
vargu “unë e shoh që kullon kuqësirë /
dhe pritje” shfaqet kimia e botës fizike që bashkëjeton me kimitë e
shpirtit. Merkuri, që s’oksidohet sipas mësueses së kimisë, pikërisht në këtë
mospërputhje me realitetin emocional të unazës poetike, bëhet një pikë
simbolike: rritja është e dhimbshme, e panatyrshme, e përgjon në heshtje dhe
gërryen si një substancë e fshehtë.
Kjo përbën një thyerje të ligjit
shkencor me “ligjin” emocional: në këtë poezi, kimia nuk është më e trupit, por
e shpirtit. Merkuri është kujtesë që pikon, mall që ndryshket, dhimbje që
rrjedh ngadalë, duke shndërruar logjikën në ndjesi.
3. Pjesa më njerëzore e prekshme
e poezisë është kur ajo shndërrohet në një çast vajtimi të qetë. Vargu:“kur qaj shumë / kur qaj shumë zvogëlohet”
shfaq një dhimbje dramatike, por intime, fëminore. Si një fëmijë që qan e më
pas i kalon, jo se dhimbja mbaron, por sepse ndan përqafje me dhimbjen. Më
kujton një realitet mortor të viseve tona, nënat dhe motrat nëpër morte vajtojnë
të mposhtin dhimbjen, jo ta harrojnë atë, pse :“në qindra gogëlza që gjejnë njëra-tjetrën”.
Lotët janë gati lojë. Filozofia
është se çdo pikë e dhimbjes nuk është një fund, por një mundësi për lidhje.
Gogëlzat e lotëve bëhen bashkë, e kjo është përqafja. Një qasje ekzistenciale e
butë: nuk jemi vetëm kur qajmë. Brenda
nesh ndodh gjithmonë një takim i vetvetes me vetveten tjetër që ka qenë dikur.
4.Në këtë kapitull, kujtimi shndërrohet
në një ndjesi biokimike: “që më përçon
kujtesa ime proteinike /ruajtur një llambushkëze në nyjën e dytë/ djathtas /të
harresës”. Kujtesa është trupore, është e ruajtur diku në nyje, si një
energji e fjetur që mund të ndizet si llambushkë. Është filozofikisht një
përkthim poetik i teorisë se trupi mban mend gjithçka që shpirti përpiqet të
harrojë. Harresa këtu nuk është boshësi, por depozitë. Kujtesa nuk është më akt
mendjeje, por një akt i qelizave. Poezia e Armela Hysit i jep kujtesës një
formë të re poetike: as mendore, as shpirtërore, por thjesht ndjesore.
5. Vargjet:“kam frikë të të gjej, të të pyes / të të thërras në ndonjë ekran me
emrin libër” janë pikat më
tronditëse të poezisë: frika që fëmija që ishte dikur ka ikur dhe është
zëvendësuar nga një tjetër, i panjohur. Poezia përmend një selfie, një simbol i
kohës modern, por e përdor atë për të treguar një fragment të së kaluarës. Në
këtë reflektim filozofik, pyetja nuk është më "çfarë ndodhi me ty", por "a
mund të jesh ende ti kur nuk je më ajo që ishe?" Identiteti ndryshon,
por ndjenja për fëmijën që ishim dikur mbetet një boshllëk me emër të
pashprehur.Këtu duhet parë ajo nostalgji
që përjetojmë për miqtë dhe miqësinë që kishim dikur në fëmini.
6. Te vargjet: “tek mbledh buzët / e bëhesh serioze / hënëza
mbi mjekër luan kartën djallëzore të mallit” shfaqet malli si hënëz e
heshtjes, ku poezia nuk përpiqet të japë përgjigje, por të rikrijojë ndjesinë e
mungesës. Malli nuk është zëri i një personi, por një hënëz që luan me ne.
Gjithçka ndodh në një realitet gati absurd, një re që ka krizë paniku para një
semafori, një kohë që është ringrohur në mikrovalë. Në fakt ky është universi
absurd, kafkaian i të rriturit: gjithçka është racionale, por në thelb absurde.
E megjithatë, thellë në këtë absurditet, shfaqet balona e fëmijërisë, që të
kujton se ndoshta gjithçka është ende aty.
E parë në këtë aspect ndjejmë se
poezia “Ndoshta për vogëlushët që ishim dikur” është një udhëtim i heshtur, që
të fton të përfytyrosh fëmijërinë jo si një kohë, por si një vend që të ka ikur
e të pret të rikthehet. Është një elegji për veten që humb, por që ndoshta nuk
largohet kurrë. Një poezi që nuk rri në faqe, por në nyjën e dytë të harresës.
E thjeshtë, e çuditshme, përmalluese. Dhe e vërtetë, ndoshta për të gjithë
vogëlushët që ishim dikur. Nëse vargjet e poezisë janë një udhëtim, atëherë
është e natyrshme të kërkojmë edhe motivin e këtij udhëtimi, përse nisi, çfarë
e shtyu poeten të shkruante.
III- Përse u shkrua kjo poezi?
Çfarë ndjeu poetja? Çfarë vizioni solli? Në brendinë e kësaj poezie rrjedh një
dhimbje e qetë, e heshtur, si mall që mbartet gjatë. Ajo vjen si një letër që
s’i është dërguar askujt, por është shkruar që të mos heshtë shpirti. Poetja ka
përjetuar ndarjen e thellë dhe të padukshme me një vetvete të shkuar, me
fëmijën që ka qenë, jo thjesht si moshë, por si ndjeshmëri, pafajësi, lojë dhe
besim, pra me botën fëminore. Është një trishtim i thellë ekzistencial, jo për
gjëra që ndodhin, por për gjëra që humbasin pa bërë zhurmë.
1.Kjo poezi është shkruar në një
çast përballjeje të brendshme, kur poetja ndien se diçka mungon, por s’di
saktësisht çfarë. Është një boshllëk që flet, një kujtim që s’ka më trup, por
ka erë. Mund të jetë shkruar në një ditë të ftohtë prilli, si data që shënohet
poshtë poezisë, kur gjithçka jashtë nis e lulëzon, ndërsa brenda njeriut
ngrihen pyetje të mëdha: "kam frikë
të të gjej të të pyes / të të thërras në ndonjë ekran me emrin libër..."Kjo
frikë nuk është nga dikush tjetër. Është frika që vetja e dikurshme të mos jetë
më aty. Dhe kjo frikë ka lindur nga vetë ndjenja e rritjes, që nuk është vetëm
përjetim biologjik, por humbje poetike e një bote të brendshme. Ajo nuk mallkon
rritjen, por e përqafon me pikëllim të butë.“ndoshta për rritjen që përgjon”.
Në këtë poezi, rritja përgjon si
një hije, si një zbrazëti që del ngadalë në dritë. Nuk ka ndodhur ndonjë
tragjedi e madhe në dukje. Ajo që ka ndodhur është shumë më e ndërlikuar:
poetja ka ndjerë se nuk është më ajo që ka qenë. Ka kuptuar që përballë
pasqyrës nuk qëndron më vajza e vogël që shpikte pishtarë në shpella
imagjinare, por një grua që ndien heshtjen të ketë shije kohësh të ngrohta,
ringrohur në mikrovalë, si te vargjet:“ka
shije të veçantë heshtjeje / kohe / të mbrëmshme / ringrohur në furrë
mikrovalësh” Poetja ka përjetuar krizën e kujtesës, atë ndjesinë se diçka
ka humbur përgjithmonë, por megjithatë nuk largohet krejt. Qëndron e fshehur në
trup, në ndonjë nyjë të harresës, në një selfie të vjetër, në një shikim të
mbledhur buzësh.
2. Poezia është shkruar sepse ajo
vogëlushe kërkonte të dëgjohej sërish, jo për t’u kthyer, por për të thënë se
është ende diku. Poezia në thelb është një përqafim me fëmijërinë, por jo një
rikthim në të. Është akt i pranimit se rritja është një pritje që kullon
kuqësirë: “unë e shoh që kullon kuqësirë
/ dhe pritje”. Vizioni që sjell poetja është një vizion njerëzor dhe
filozofik mbi identitetin. Ajo nuk jep përgjigje, por ngre një reflektim: A mbetet ndonjëherë fëmijëria brenda
nesh? A jemi ende ata që kemi qenë,
apo shndërrohemi në një tretësirë të panjohur? “ndoshta dhe je rritur / e je bërë një moshë me mua / shndërruar në
një tretësirë të panjohur”. Poetja ndan me ne një përvojë që është
universale, sepse të gjithë, në ndonjë moment, kemi ndjerë të njëjtin
drithërimë kur një fotografi na është dukur më reale se vetja jonë e sotme.
3. Në thelb, kjo poezi është një
lutje e fshehur që koha të mos e marrë krejtësisht fëmijën brenda nesh. Një
përpjekje për të mbajtur gjallë atë pjesë që dikur ndizte pishtarë në errësirën
e shpirtit. Një përqafim i vogël, i thjeshtë, por i thellë: “ti duhet të jesh ende fëmijë.” Në këtë
varg që duket sikur e kemi shkruar ne, qëndron
arsyeja, dhimbja dhe shpresa. Një thirrje e heshtur për veten që na mungon. Dhe
ndoshta, pikërisht aty, në atë fije drite që mbetet brenda nesh, ka nisur edhe
kjo poezi.
4. Mua kjo poezi më duket se
duhet të lexohet si një ditar i vonshëm fëminie, jo ai i shkruar me lapsa me
ngjyra në një fletore me zemra, por ai që shkruhet në heshtje, vite më pas, kur
fëmijëria nuk është më kohë, por ndjesi e pathënë. Ajo çka mbetet në vargje
është përthyerje e dritës së dikurshme në pasqyrën e së tashmes. Është kujtim që
nuk zë vend në histori, por në lëkurë – si një përkëdhelje që nuk ndodhi, si
një pyetje që nuk u bë kurrë.
Poezia i afrohet kujtesës me një
zë të ulët, thuajse për të mos zgjuar të kaluarën. Në vend të rrëfimit, ajo
ngre një atmosferë. Në vend të fakteve, mbart gjurmë. Dhe kjo e bën leximin të
jetë më tepër dëgjim i brendshëm sesa kuptim i jashtëm. Ka aty një mall të
heshtur, një brengë të ëmbël për atë që s’u jetua plotësisht, por mbeti në
hije, në dritën e lënduar të asaj që ishim dikur.
Vargjet janë përshkuar nga një
ndjesi përkatësie pa zotërim, siç janë gjithmonë fëmijëria dhe ëndrrat e saj,
ndjesi që na përket, por nuk e kemi në dorë. Fëmija ecën në një dritë që nuk e
zotëron, por e ndien të vetën. Dhe në këtë përjetim, poezia gjen thelbin e saj
më të thellë: ajo nuk kërkon të kujtojë, por të ndjejë sërish atë që nuk u tha
atëherë.
Ndaj, kjo poezi është një ditar
që flet jo për ngjarje, por për gjurmë. Një fëmijëri që s’ka datë, por ka
frymë. Një rikthim i heshtur që nuk kërkon zë, por prani. Dhe pikërisht aty,
aty ku fjala tërhiqet për t’i lënë vend ndjesisë, fillon poezia. Nëse ndjesia
është zemra e poezisë, struktura është trupi i saj. E për të kuptuar këtë poezi
në tërësinë e saj, duhet t’i hedhim një sy edhe mënyrës se si ajo përthith
frymën postmoderne.
IV- Poezia “Ndoshta për
vogëlushët që ishim dikur” e Armela Hysit i qaset postmoderni-zmit, një rryme ku ndjesia ka më
shumë peshë se kuptimi, dhe ku shenjat nuk lidhen më me një realitet të njëjtë
për të gjithë, por me një përvojë intime, të fragmentuar, të përfytyruar në
vetvete. Në strukturën e saj, poezia është lirike e çliruar, pa vargje të
rregullta, pa rimë, pa ndërtim logjik linear. Ajo është vetëdije që flet me
vetveten, një ndjesi që gjarpëron pa u ndalur, me përkulje të befta dhe
përsiatje të buta.
Pasazhi: "balonë xhufka-shpupurisur / ujdhesë për
ditët kur ndiznim frikën / pishtar" nuk kërkon të kuptohet
racionalisht, por të ndjehet. Është një shenjë e postmodernizmit poetik, ku
metafora nuk shërben më si zbukurim, por si mënyrë për të ndërtuar realitetin e
brendshëm.
Poezia është dhe ekzistenciale, e
ndërtuar mbi frikën nga ndarja me vetveten, mbi pyetjen e nënkuptuar: a jam
ende ajo që isha? "kam frikë të të
gjej të të pyes..." Në këtë frikë është e gjithë fryma e modernizmit
të vonë, që kërkon identitetin jo në të jashtmen, por në kujtesën, dhimbjen dhe
shpërbërjen.
Ajo që e bën këtë poezi të
qëndrojë në krah të rrymave moderne është shpërfillja ndaj rregullit, përqafimi
i ndjesisë, dhe pasiguria si mënyrë e të qenit:"ndoshta për ty / e për një Teuta S." Kjo fjali është hapje,
por edhe mbyllje. Shfaq shtigje të papërcaktuara, si vetë poezia që s’të çon në
një përfundim, por në një gjendje. Një
poezi që flet me zë të ulët, për ata që kanë mbetur ende pak fëmijë brenda
vetes. Dhe kjo e bën thellësisht moderne në shpirt, postmoderne në strukturë
dhe ekzistenciale në zemër. Tani që kemi përshkruar fizionominë postmoderne dhe
ndjesore të kësaj poezie, le të ndalemi më konkretisht te nyjet e saj poetike:
figurat artistike.
V- Le të lexojmë figurat
artistike si urë e postmodernizmit dhe ekzistencializmit në poezinë “Ndoshta
për vogëlushët që ishim dikur”. Në këtë poezi të ndërtuar me frymë të brishtë,
por me palcë të thellë, figurat artistike nuk janë stoli mbi vargje, ato janë
vetë trupi, vetë qenia e saj. Ato nuk shërbejnë për të ndriçuar botën, por për
të përjetuar errësirën me dritëzë të brendshme, për ta ndjerë jetën si shije,
si frikë, si mungesë, si një gjurmë fëmijërie që përpiqet të mos humbasë. Në
këtë poezi, figurat nuk janë zbukurim, por nyje të shpirtit ku ndalet drita e
përjetimit. Ato nuk tregojnë, por përjetojnë. Kështu pra, le ti lexojmë me radhë:
1. Simbolin që shfaqet si gur i
heshtur i ekzistencës. Poezia është e tejmbushur me simbolikë që dridhet
ngadalë, pa e ngritur zërin. Qysh në vargun e parë: “nata është një zebër largpamëse” nata simbolizon paqartësinë e
jetës, errësirën e rritjes, ndërsa “zebra” me vijat e saj të bardha dhe të zeza, bëhet
një simbol për kontrastin midis fëmijërisë dhe rritjes, midis gëzimit të
dikurshëm dhe ndjesisë së humbjes. Zebra
është gjithashtu një kafshë që nuk zbutet lehtë, ashtu si kujtesa që s’e sjell
dot plotësisht mbrapsht.
Një tjetër simbol i fuqishëm
është merkuri:“sëmbimi sferëmerkurtë në
shtrojat e mallit tim”. Merkuri, që nuk oksidohet sipas kimisë, simbolizon
diçka që nuk vdes, por që gjithsesi dhimbshëm ndryshket brenda poeteshës. Ai
përfaqëson kujtimin që nuk shkatërrohet, por gërryen ngadalë, një simbol
ekzistencial ky për ndjesitë që mbijetojnë përtej ligjeve të logjikës.
2. Metafora shfaqet dhe është gjuha e ndërgjegjes postmoderne.Në këtë
poezi, metaforat nuk shërbejnë për të përkthyer botën, por për ta shpikur atë
rishtas, si në vargjet: “frikën / pishtar
/ në barkun e shpellës me kthesa që ndante botët”. Këtu, frika e fëmijërisë
kthehet në pishtar, pra, në dritë, në mjet për të zbuluar të panjohurën. Por
shpella është bark, një vend i ngrohtë, por i errët, një vend lindjeje dhe
ndarjeje. Kështu metafora ndërton një realitet të brendshëm, ku çdo imazh është
një gjendje dhe çdo hapësirë një simbol i vetvetes.
Në mënyrë postmoderne, metafora
nuk shpjegon, por përhumb, si te vargjet:“të
ruajtur një llambushkëze në nyjën e dytë / djathtas / të harresës”. Këtu
kujtesa nuk është më mendje, por mish. Ajo ka formë qelize, vendoset në nyjë,
ruhet si dritëz. Metafora e bën kujtesën trupore, një lëndë që digjet lehtë,
por s’vdes kurrë plotësisht. Dhe kjo është thellësisht ekzistenciale.
3. Personifikimi shfaqet si gjendje emocionale të trupëzuara. Në këtë
poezi, ndjenjat marrin fytyra, koha flet, heshtja ka shije, reja ka panik. Kjo
nuk është një teknikë, është mënyra se si bota e brendshme bëhet e dukshme:“renë që e ka zënë krizë paniku para
semaforit me shigjetën sy-blertë të largimit”. Reja, një simbol i
kalimtarisë është tani një qenie që frikësohet, që ngurron të ecë përpara. Ky personifikim shërben si shprehje postmoderne
e ndjesisë së bllokimit, një botë që nuk ecën më, ku gjithçka është në krizë,
edhe vetë elementët e natyrës.
Një tjetër shembull i fuqishëm
është:“hënëza mbi mjekër luan kartën
djallëzore të mallit” Kjo hënë e vogël mbi fytyrë bëhet një lojtare e
heshtur e ndjenjave, e mall-it që s’të lë të jesh i qetë. Është përfytyrimi i
një realiteti emocional që ka marrë formë dhe karakter, një teknikë që i jep
ndjesive një vend në trup.
4. Imazhi është në thelb një shpërfaqje e ndjenjës në trajtë të lëngshme. Poezia
nuk ndërton skena, por gjendje vizuale të shpërndara si fragmente kujtese. Kjo
e bën atë postmoderne, nuk ka fillim, mes e fund, por ka copëza ndjesish të
mbështjella me ngjyra, forma, tinguj. Imazhet: “balona xhufka-shpupurisur”, “ylli i territ që ishte ylber”,“selfie i ruajtur
në nyjën e harresës” nuk duan të bindin mendjen, por të tronditin ndjesinë.
Ato janë të çuditshme, të ngjashme me ëndrrat, dhe kjo është tipike për poezinë
ekzistenci-ale: të paraqesë jetën si ndjesi, jo si rend..
Të gjitha këto figura bëhen gjuhë
e shpirtit që kërkon të mbijetojë në rrjedhën e kohës, dhe janë dëshmi se kjo
poezi është një lutje postmoderne, një vetëdije ekzistenciale, që nuk pyet
çfarë jemi, por a kemi mbetur ende gjë prej asaj që ishim dikur: “duhet padyshim të kesh mbetur ende e
vogël/si në selfie-in tend/që më përçon kujtesa ime proteinike...”. Përtej
figurave dhe përjetimit, kjo poezi meriton të shihet edhe në kontekstin më të
gjerë të letërsisë shqipe bashkëkohore, si një zë që sjell diçka të re.
VI-Poezia“Ndoshta për vogëlushët
që ishim dikur” vjen si një zë i veçantë në korin e zërave poetikë në letërsinë
shqipe. Ajo depërton në kujtesën e lexuesit përmes një ligjërimi të zbutur, të
shpërthyer nga brendësia, ku poezia ngjan më tepër me një kujtim të ndjeshëm
sesa me një rrëfim klasik. Poetja i jep përparësi atmosferës përpara fabulës,
ndjesisë përpara racionales, çka përbën një risi strukturore dhe filozofike në
poezinë shqipe të viteve të fundit. Në vend të një lirike që përpiqet të
dëshmojë apo të shpjegojë botën, ajo ofron një përjetim të qetë, por të thellë,
të asaj që nuk mund të thuhet ndryshe veçse në poezi. Ajo flet me fjalë shpirti
e zemre bashkë, nxjerrë nga brendësia e saj në formë vargjesh, duke prurë një sërë
risish në poetikën shqipe.
1. Poezia flet për ndjesinë më
shumë se për ngjarjen, ajo s’ka nevojë
për narrativë. Ajo nuk ka fillim, kulm e përfundim, ajo ndodh në mënyrë të
padukshme, si një erë e brendshme që rrëshqet nëpër kujtesë. Ajo është një
lëvizje e fshehtë e ndjesive që përpiqen të formësohen në fjalë, por shpesh
ndalen në buzë të heshtjes.
“ti shtrin një tabak[1]
të ajkët letre
pa ditur se është sëmbimi
sferëmerkurtë
në shtrojat e mallit tim.”
Kjo ndjeshmëri vjen pa shpjegim,
pa arsyetim, thjesht si një prani që kapërcen gjuhën. Ngjarja, nëse ekziston,
është në sfond, sepse qëllimi nuk është të tregojë, por të përjetohet.
2. Kujtesa në poezinë e saj është
organike, jo e rrëfyer, duke shfaqur kështu risinë tjetër, mënyrën se si e përdor kujtesën. Ajo nuk e
shikon të shkuarën si diçka të përfunduar, por si një lëng që rrjedh në inde. E
shkuara nuk përshkruhet, por ndjehet në çdo varg, si një dritë e zbehur që rri
pezull sit e vargjet: “duhet padyshim të
kesh mbetur ende e vogël/si në selfie-in tënd që më përçon kujtesa ime
proteinike” Kujtesa nuk është dokument. Ajo është pjesë trupi, një “llambushkëze” e fshehur në “nyjën e dytë djathtas të harresës.” Kjo
shndërrim i kujtesës në materie intime është një nga zërat më origjinalë që ka
sjellë në poezinë shqipe.
3. Fjalori poetik është një
përzierje intime e gjuhës së përditshme dhe termave të pa-natyrshëm poetikisht,
duke prurë me këtë një risi më vete, një gjuhe hibride, ku ajo bashkon termat teknikë, shkencorë, me
fjalorin emocional dhe intuitiv. Kjo përbën një kontrast që, në vend të krijojë
ftohtësi, gjeneron një tension të ri poetik.
“pa le të thoshte mësuesja e kimisë/se merkuri vetëm oksidohet/unë e
shoh që kullon kuqësirë dhe pritje.” Termat “sferëmerkurtë”, “proteinike”, “oksidohet” e shumë të tjerë nuk
përdoren për të treguar njohuri, por për të shpërfaqur ndjesinë në një mënyrë
jo të zakonshme ndërkohë që përmendja e “mësuesja
e kimisë” I bën tepër të natyrëshme në vargun poetik. Ato krijojnë një lloj poezish të laboratorit të brendshëm, ku
trupi, kimia dhe ndjesia janë të pandashme.
4. Poezia e Hysit nuk kërkon
kuptim, por praninë e lexuesit në ndjesinë që ajo lë. Kjo është ndoshta
përmbysja më e madhe që sjell Hysi në poetikën tonë. Poezia e saj nuk është një
udhë për të kuptuar diçka, por një hapësirë për të qenë me diçka, me mungesën,
me pritjen, me fëmijërinë që s’është më, por gjithsesi nuk është zhdukur.
Vargu: “sikur diçka ke harruar/por s’di çfarë.” nuk është varg që kërkon të zgjedhë një
enigmë. Përkundrazi, është varg që e lë enigmën të jetojë brenda lexuesit, si
një grimcë që nuk kërkon përgjigje, por bashkëqëndrim.
5. Kohët në poezinë e saj janë të
përmbysura, si ëndrrat që nuk dinë nëse janë të shkuara apo të ardhme. Hysi
fshin vijën ndarëse mes kohëve. Ajo është një poete që e shikon fëmijërinë si
të tashme dhe veten si një tjetër që po e pret në një ekran të kohës.
Te vargjet: “kam frikë të të gjej/të të thërras në ndonjë ekran me emrin libër dhe
fytyra” e shkuara nuk është e shkuar. Ajo ka mundësi të kthehet, jo si
realitet, por si ndjesi që nuk ka vdekur. Në këtë mënyrë, poezia e saj i bën
kohët të rrjedhin mbi njëra-tjetrën, duke krijuar një përjetësi intime, një “mbrëmje të ringrohur në furrë mikrovalësh.”
Kjo poezi nuk e kërkon lexuesin që të kuptojë, por që të ndalojë pak mbi veten.
Sepse ndoshta, aty ku ndjenja bëhet llambushkë, jemi ende ne, vogëlushët që
ishim dikur.
Pa bujë, por me një zë që buron
nga thellësitë e ndjesisë, Armela Hysi arrin të ngrejë një poezi që nuk ka
nevojë të shpallë veten si moderne apo postmoderne, sepse e tillë është në vetë
thelbin e saj. Ajo nuk ndjek një paradigmë poetike, por e ndërton atë nga brenda:
me fragmente fëmijërie të ruajtura si dritë në nyje të kujtesës, me figura që
s’kanë ekzistuar, por kanë qenë gjithmonë aty, me një ligjërim që s’ka frikë të
rrokë absurden, vetminë, heshtjen dhe çudinë e ekzistencës.
Në një kohë kur poezia shpesh tronditet
nga formalizmi, Armela Hysi risjell përjetimin si qendër graviteti të artit,
një përjetim që flet me simbole që lëvizin, me imazhe që dridhen si hijet e një
dite që s’ka orë, por ka ndriçim. Kjo poezi mund të vendoset krah për krah me
përpjekjet më të ndjeshme të postmodernizmit europian, aty ku fjala nuk e
dominon botën, por e ndjek me kujdesin e një fëmije që numëron yjet me gishta,
nga frika se mos i tretet qielli. Dhe në këtë përulësi të fjalës, që nuk vjen
nga pakuptimi, por nga ndjenja, qëndron merita më e madhe e saj: ajo sjell një
poezi që nuk ngjan me askënd, por flet për të gjithë.
Sarandë, më korrik 2025
ndoshta për vogëlushet që ishim
dikur
ndoshta për vogëlushet që ishim dikur
ndoshta për rritjen që përgjon
(ndoshta për ty e për një Teuta S.)
nata është një zebër largpamëse.
ti shtrin një tabak të ajkët letre
pa ditur se është
sëmbimi sferëmerkurtë në shtrojat
e mallit tim.
bën një balonë xhufka-shpupurisur
ujdhesë për ditët kur ndiznim
frikën
pishtar
në barkun e shpellës me kthesa
që ndante botët. harku i territ
qe ylberi ynë i kapërcyer në një
metaforë përtypëse
– rigon sot
në sferën time që ndryshket
pa le të thoshte mësuesja e kimisë
se merkuri vetëm oksidohet
unë e shoh që kullon kuqësirë
dhe pritje.
kur qaj shumë
kur qaj shumë zvogëlohet
pres të ketë humbur
si atëherë kur ishim fëmijë
por rishfaqet
në qindra gogëlza që gjejnë njëra-tjetrën dhe
derdhen përqafjes.
ti duhet të jesh ende fëmijë.
duhet padyshim të kesh mbetur ende e vogël
si në selfie-in tënd
që më përçon kujtesa ime proteinike
ruajtur një llambushkëze në nyjën e dytë
djathtas
të harresës.
kam frikë të të gjej të të pyes
të të thërras në ndonjë ekran me emrin libër
dhe fytyra
se mos ndoshta – s'ma ha shumë mendja – po
ndoshta dhe je rritur
e je bërë një moshë me mua
shndërruar në një tretësirë të panjohur.
tek mbledh buzët
e bëhesh serioze
hënëza mbi mjekër luan kartën djallëzore
të mallit
ka shije të veçantë heshtjeje
kohe
të mbrëmshme
ringrohur në furrë mikrovalësh.
nënqesh me renë që e ka zënë krizë paniku
para semaforit me shigjetën sy-blertë
të largimit
dhe ka ndaluar qarkullimin
paradites së mardhur
sikur
asgjë s'ka të bëj me ty
as qielli mbushur me balona
sikur diçka ke harruar por s'di çfarë.
16 prill
2016
[1]
Tabak; një letër që është bazë e një balone letre që e ngrenë fëmijët në ajër
nëpër kodrina, duke e mbajtur me një fill peri.
Dëshmi
ReplyDeleteIsha plotësisht e shkatërruar kur marrëdhënia ime mbaroi. Besoja vërtet se kisha humbur dashurinë e jetës sime përgjithmonë. Pastaj gjeta Dr. Dawn dhe gjithçka ndryshoi.
Me mirësi, mençuri dhe udhëzim të fuqishëm, ajo më solli përsëri dashurinë që mendoja se ishte zhdukur. Sot, jemi më të lumtur se kurrë!
Dr. Dawn vërtet i shndërroi lotët e mi në gëzim.
Dr. Dawn Mund t'ju Ndihmojë me:
✅ Magji Dashurie
✅ Magji Shtatzënie
✅ Rivendosjen e Martesës / Marrëdhënies
✅ Kura Bimore për HIV, Sëmundje të Veshkave, Probleme me Zemrën, Infeksione dhe më shumë
📧 Email: dawnacuna314@gmail.com
Telefon/WhatsApp: +2349046229159
Mos vuani në heshtje. Dr. Dawn mund t'ju sjellë lumturinë përsëri në jetën tuaj!