Timo Mërkuri
NJË BUQETË
POETIKE NGA SABIT
RRUSTEMI
PËR SARANDËN
Rileximi i
një buqete poetike të Sabit Rrustemit për qytetin e Sarandës më krijoi një
ngrohtësi shpirtërore, të njëjtë me atë që të krijon një buqetë trëndafilash të
freskëta që ta dhurojnë për ditëlindje. Realisht Sabit Rrustemi shumë nga këto
“lule” poetike i pati botuar edhe në librin e tij “Pa një vdekje mbes”, por meqenëse
këtë libër nuk e kam dhe cikli i plotësuar me disa poezi të pabotuara më erdhi
me shënimin “Një buqetë për Sarandën” mua m’u duk si një buqetë lulesh të freskëta,
me aromë poezie, aq më tepër që kam disa vite pa u takuar me këtë poet, pas një
periudhe intensive bashkëpunimi.
I-Sabit Rrustemi erdhi për herë të parë në qytetin e
Sarandës në vitin 2010 i ftuar nga Klubi i Krijuesve Jonianë të qytetit tonë për
të marrë pjesë në Manifestimin Poetik
“Trirema Joniane” së bashku me poetet
Albina Idrizi dhe Miradie Ramiqi. Realisht emrin e Sabitit ma sugjeroi Albina
Idrizi, me të cilën isha njohur në Manifestimin e shoqatës sonë, që u zhvillua
në Gjirokastër një vit më parë, me ç’rast i kërkova të na propozonte disa poetë
nga Kosova për t’i ftuar në aktivitetin tonë. Poetët që më propozoi ishin disa,
mes tyre edhe Sabit Rrustemi, të cilin, për veçantinë stilistike të poezisë së tij dhe për një të shkuar aktive në
çështjen e Kosovës, ne vendosëm ta ftojmë qysh
atë vit, ndërsa të tjerët vitet e mëpasme. Paraqitja e Sabitit në
Manifestimin tonë u admirua për nivelin e poezisë me të cilën u përfaqsua dhe
menjëherë krijuam një miqësi e cila vazhdon edhe sot. Sigurisht që ai u ftua
nga shoqata jonë dhe në vitet 2011, (mungoi në vitin 2012 sepse rastisi që në
Gjilan organizohej dhënia e Çmimit “Beqir Musliu”) 2013, 2014, 2015 dhe 2016,
2018. Për një bashkpunim të frytshëm me shoqatën tonë dhe për propogandimin e
resurseve të qytetit dhe krijimtarinë poetike të antarëve të shoqatës, në vitin 2014 Bashkia e
Qytetit Sarandë i dha çertifikatën “Mirënjohje
e qytetit të Sarandës” atij dhe shoqatës Ars Club “Beqir Musliu”, në vitin 2015
shoqata jonë e vlerësoi poezinë e tij me çmimin “Penda e bronxtë’’, në vitin
2016 shoqata jonë i dhuroi një bocet bust të Homerit.
Sabit Rrustemi në vitin 2017 së bashku me një grup poetësh nga Kosova i
dhuroi Bashkisë Sarandë një kontigjent librash të autorëve kosovarë, duke na dhënë
dhe një kontigjent tjetër librash për Bashkinë e Himarës, por duhet të pranojmë
se dhurata më e bukur e tij ishin poezitë që për temë kishin Sarandën, shkruar
në periudha të ndryshme, të publikuara nëpër revista e gazeta dhe shumica e
tyre të përfshira në vëllimin poetik “Pa një vdekje mbes”, botuar në Prishtinë në vitin
2016. Këto poezi sigurisht që i kam komentuar në faqet e internetit, i
kemi shijuar me shokët gjatë diskutimit
që u kemi bërë pas publikimit, por tani e ndjeva se duhet ta falënderoj dhe në
formën e një kritike mbi to, sepse: nëse shkrimi i tyre ishte një gjest
dashurie ndaj qytetit tim, edhe kritika ime e tillë është, ngaqë siç është
shprehur Xhorxh Steiner: “Një kritikë
letrare nuk është gjë tjetër veçse një borxh dashurie”. Gjithmonë kam qenë i
mendimit se kritika më shumë se kritikë për dobësitë, duhet të jetë evidentim
dhe vlerësim për risitë dhe këto poezi të Sabit Rrustemit përbëjnë një risi në
krijimtarinë e tij poetike.
II-Kushdo që e ka njohur poezinë e
Sabit Rrustemit ka ndjerë tek vargjet e tij
një nerv, një tension e tonalitet dhe vetë poetin e ka parë të “fshehur”
pas metaforave, të cilat veç bukurisë poetike kishin qëllim edhe të “strehonin”
idenë e poetit dhe atë vetë nga censura. Poezitë e ciklit për Sarandën janë
krejt ndryshe, janë të çlirëta nga ankthet e tensionet shpirtërore , janë si një
frymëmarrje e thellë në ajër të pastër pas daljes nga ndonjë ambient i mbyllur
me ajër të ndënjur. Në poezitë e mëhershme të tij ka qenë ideja poetike ajo që
kërkonte e krijonte metaforën ndërsa këtu metafora është thjeshtë një petale e lules poetike, e hapur natyrshëm në stinën e
lulimit. Ndjehet menjëherë që poeti është i frymëzuar nga natyra dhe ambienti (do
dëshiroja të besoja edhe nga pritja jonë), dëshiron të qëndrojë e të shijojë më
tepër në këtë qytet mungesën që ndjeu në Tiranën e vitit ‘93 dhe ‘94 për të
cilin krijoi ciklin e trishtueshëm poetik “Parku me kërpudha”.
Qytetin
e Sarandës poeti e quan “Perëndeshë e të
gjitha kohërave” dhe natyrshëm shton vargun tepër domethënës për ne..”imja dashuri”. Poeti nuk e ka ditur që
qyteti ynë kishte patur në antikitet një tempull për perëndeshën e bukurisë, Afërditën
në kodrën mbi portin e tij detar. Tempulli ishte prej druri, ngritur mbi një bazament guri, por anijet që
kalonin nëpër kanalin përballë ndalonin dhe marinarët zbrisnin e i blatonin
dhurata dhe i luteshin për fat e mbarësi në dashuri. Ky tempull cilësonte qytetin tonë
qysh në periudhën antike si “qyteti i bukurisë”, cilësim që jeton edhe sot. Për
vargun “imja dashuri” i gëzohemi
ndjenjës së Sabit Rrustemit për qytetin tonë sepse të shkruash poezi do të thotë
të shprehësh një dashuri, madje dhe ngrohtësia
që kanë vargjet e kësaj poezie është e njëjtë me ngrohtësinë që krijon vetëm
dashuria, që vjen te lexuesi me vargjet si nëpërmjet valëve të detit dhe ky
varg ngjan si një stërkatë deti që të stërpikë papritmas dhe jo vetëm që s’të
shqetëson, por të jep një kënaqësi të veçantë.
III-
Interesante është dhe poezia “Duke vështruar Jonin” (fq.10) jo vetëm për
krahasimin e tij “I qetë e i urtë/Si
Iliria/ I veshur së jashtmi /nga bukuria” por për lidhjen organike që
krijon me vargjet “sa herë i djegur/së
brendshmi/nga dhimbtë e mia”. Këto dhimbje kanë qenë të dyfishta, dhimbje e
poetit për mosnjohjen e kësaj bukurie për
vite me radhë, po ashtu dhe dhimbja e banorëve të qytetit për vuajtjet e
popullit kosovar, të cilët ata patën rastin ta njohin kur jo pak prej tyre erdhën në Sarandë gjatë eksodit. Thuhet se vëllezërit
binjakë e ndjejnë dhimbjen e njeri tjetrit edhe në distancë, kështu është ndjerë
dhimbja mes dy anëve të kufirit që na ndante. Unë ju them se dhe uji i detit e
“ndjen” dhimbjen apo ngazëllimin e njeriut kur ky hyn në të. Sado metaforë e
bukur kjo ka diçka reale, delfini e ndjen gëzimin e fëmijëve si dhe ankthin apo frikën e tyre kur janë në
ujin e detit dhe reagon, në rastin e gëzimit duke kërcyer mbi ujë në shënjë
loje pranë tyre dhe në rastin e frikës e ankthit, duke e marrë fëmijën në shpinë
e duke e nxjerrë në breg. Është ritmi i rrahjes së zemrës që trupi e përcjell nëpërmjet
ujit te delfini, apo dhe peshqit e tjerë. Gjithsesi strofa e fundit: “E rron/rron or rron/sall nga dashuria” është vërtet
një refren hymni për qytetin tonë.
Duke e rilexuar me objektiv kritike poezinë e pabotuar
“Drita që shoh” (shkruar mes datave 30 prill -04 maj 2011) më emocionojnë
vargjet e tij: “Në fund të Tunelit/drita që shoh je Ti/një botë e
munguar/që vezullon syve të mi/më grishë e më falë/prej shpirtit tend/sall
dashuri” pse, ndonëse është një deklaratë dashurie (për qytetin tim) është njëkohësisht
një pohim i mungesave (një botë e munguar)
të tij në jetën në vendlindje. Unë nuk e di pse nuk e ka publikuar Sabiti këtë
poezi nga më të bukurat, nga më të ndjerat, poezi që më krijoi njomësi në sy,
veçse më kujtoi se në ardhjen e parë në Sarandë ai rrinte i heshtur e i menduar
e vetëm sodiste ambientin përreth dhe
duhej t’i flisje direkt atij që të hynte në bisedë.
Më tërhoqi vëmëndjen
poezia “Detit Jon” ku autori emrin e Sarandës e ndan në dy fjalë: “Sa Randë” me
domethënie : Sa e r(ë)andë. Përsëri vetëdija poetike e ka çuar poetin te një
nga interpretimet e emrit të qytetit ku plakat e bregdetit emrin Saranda e
shqiptojnë në formën Sarëndë që zbërthehet “Sa (e) rëndë” siç e shqipton edhe
poeti. Gjithmonë kam menduar se kjo trajtë e shqiptimit të emrit ka lidhje me
faktin që qyteti ynë është i gurtë, rrugët, ndërtesat, muret mbajtës e ndarës,
muret e kopshteve etj.të gjitha janë ndërtuar me gurë, malet janë me gurë të
rinj dhe qyteti është ndërtuar mbi një shtresë të re gjeologjike të gurtë, duke
krijuar kështu idenë e diçkaje të rëndë. Por se kisha menduar ndonjëherë që rëndon
edhe bukuria, gjer në çastin që lexova në poezinë e Sabit Rrustemit: “Sa Randë/ta kesh sipri tërë këtë bukuri/./
Qetësia jote/Sa Randë/rëndon” dhe si një
prelud shkruan:
“Jon o Jon/as klithë/as lëshon gjëmë” (nga kjo
peshë) sepse edhe deti e shijon këtë bukuri.
Do t’ju porositja që të lexonit poezinë “Liqeni që
lahet vetë” për liqenin e Butrintit, ku autori duke shfrytëzuar fenomenin e
derdhjes së liqenit në det dhe hyrjen e detit në liqen çdo gjashtë orë, fenomen
që krijohet nga efektet e baticës dhe zbaticës për shkak se niveli i liqenit është
i njëjtë me nivelin e detit, krijon efektin e “larjes” së liqenit ndaj i kërkon të lajë dhe lotët e tij, ata
lotë që “si ka parë kush”:
“I buti e i paqti Butrint
që në çdo
gjashtë orë
i lanë
plagët tona në det
merre dhe Lotin
tim
atë Lot që
s' e pa kush
e më djeg në
shpirt
merre dhe
lutje mos prit
As Joni s'e
duron
siç e duroj
unë
Joni që u bë
lot vet
për atë të
Bukur
qëkur e pret
Merre e
kthema të paqtë
ashtu si je vet...”
Kjo është nga ato poezi që, si dënesat e shpirtit ngjajnë
me vullkanet nënujore, të cilat gjëmimin
e llavën e kanë nën shtratin e detit, e veç një shtëllungë tymi vargëzon
heshtazi mbi valë. Mos shihni atë tym që përdridhet si gjarpër mbi ujë duke u
ngritur në qiell, afroni veshin e ndjeni rropamën e llavës nën ujë, aty është
poeti. Poezia e Sabit Rrustemit është nga ato poezi që nuk duhet lexuar për t’u
kuptuar, ajo është një poezi e shkruar me shpirt dhe si e tillë duhet ndjerë po
me shpirt, sepse vetëm shpirti (i lexuesit) e kupton shpirtin (e poetit).
Poezitë e kësaj buqete të Sabit Rrustemit të japin kënaqësi shpirtërore, të
pasurojnë shijet estetike dhe të përsosin
gjer në finesë të shprehurit poetik.
IV-Poezia“Lulezemra e Butrintit” është një pasqyrim i mënyrës
impulsive të krijimit të poezisë nga Sabit Rrustemi. “Lulezemra” siç e quan
poeti është një bimë kacavjerëse me emrin “morenxa” me emwrtimin shkencor
“smilax aspera”, tw cilwn greket e quajnë dhe “αρκούδο στις”, ferra e ariut.
Kryesisht rritet në zonën e Dafinës (Bregdeti Jonian) duke u kacavjerë nëpër
pemë gjer në 4-5 m lartësi. Në Butrint ajo rritet me shumicë duke u kacavjerur
në të gjitha pemët shumëvjeçare të Parkut. Impulsi poetik i marrë nga gjethet në
formë zemre e shtyu poetin ta quante “lulezemra” kur e pa për herë të parë gjatë
vizitës të organizuar nga shoqata jonë në Butrint (prill 2011) dhe të shkruajë
këtë poezi, por sipas natyrës së tij ai nuk e poetizoi duke e soditur, por e bëri
pjesë të vetës së tij këtë bimë kur shkruan: ”Ti mbin/vetëm te dheu i rrënjëve të mia /te ky Dhe i trupit tim”, pjesë të jetës së tij: “Jeshilja
ime e përhershme/qepesh trupit tim deri në majë/ krejt me zemër” të
karakterit, forcës e idealit të tij:” Vertikal do të rri/të tharë kush s'do më shoh/derisa të kam Ty”.
Poezitë e çastit janë nga
më të bukurat për nga shpirtërimi që mbartin vargjet, metafora që ndrin si vesa
mbi to e finesa e pwrzgjedhjes dhe estetika e renditjes së fjalëve në vargje,
si te kjo buqetë poetike e Sabit
Rrustemit dhuruar qytetit tim, për të cilën, veçse duke i shprehur mirënjohjen
mund ta mbyll këtë shkrim.
Sarandë,
prill 2023
No comments:
Post a Comment