PËRTEJ DHIMBJES NJERËZORE
Bardhyl
Maliqi
Të nderuar lexues, para
dy ditësh kur tek “Fjala e Lirë” u publikua shkrimi përgëzues e hulumtues i
zotit Fatmir Terziu “Kur lexon Mërkurin e çmuar” unë e përshëndeta
me një fjali për shkak të ngarkesave të mia të shumta. Krijimtaria e
Timo Merkurit, ashtu si edhe imja, i ka fillesat të hershme, por ne të dy kemi
qenë të mendimit se kombajna futet në korrje kur piqet gruri e jo kur piqet nje
kalli.
Me vetëdije qytetare, duke e ditur se ne poetët dhe të apasionuarit e artit i kemi borxhe njeri-tjetrit për shkak të pakujdesisë, nxitimit apo mungesës së bonsensit, vendosa të publikoj shkrimin e parë të shkruar dhe botuar për librin e parë të Timos “Bulevardi i dhimbjes”, të cilën po e përcjell me kopertinën përkatëse dhe me një fotografi timen të asaj kohe.
PËRTEJ
DHIMBJES NJERËZORE
Vëllimi poetik “Bulevardi i dhimbjes” i poetit sarandit Timo Mërkuri është
padyshim një ndër librat më të suksesshëm në një bibliotekë me mbi 80 vëllime
që numëron Dega e Lidhjes së Shkrimtarëve dhe Artistëve të Sarandës këto 10
vjetët e fundit. Në këtë vëllim dhimbja ravijëzohet si një fakt jetësor
në kohë dhe në dimensionin e saj vertikal; si refleksion, në
hapsirë dhe në dimensionin e saj horizontal; si verb poetik në
thellësitë e përmasës shpirtërore. Dhimbja, herë si bujtëse e herë si banore e
kahershme e qytetit, e trandshme, e paftuar, e përzishme dhe e zymtë. Dhimbja
si sinonim i jetës, me fytyrë të pikëlluar nën shallet e trishtë. Rrugicë dhe
bulevard, si një e shtunë e hidhur, si përkujtimore e zymtë ajo ka shpesh një
emër fëmije dhe vdekja vetë e ka emrin: shtet.
Dhimbja i prek të gjitha
shqisat, i trand të gjithë receptorët. Dhimbjen e shohin sytë, përloten,
përskuqen e përpëliten prej saj: Flakët e shtëpive të djegura, gjaku i blertë i
pemëve të prera ndanë rrugëve, gërmadhat e institucioneve, këmisha e përgjakur
e djaloshit të porsavrarë, një flamur i përzishëm emocionesh. Shtëpia e
dhimbjes është e vogël si shtëpia e kukullës, me dritare të mbyllura nga
qerpikët e përlotur të pjrgullës, me mënin që mërmërin te pragu tek fëshfërin
pëllëmbët e fishkura të gjetheve, pa e thënë dot urimin: “Mirëseardhe, bir!”
shtëpi e dhimbjes është shtëpia e refugjatit të humbur, e heshtur si një plakë
e braktisur, që vija e ujit në pëllëmbë të oborrit si vija e fatit ja mbledh të
gjitha yjet, por nuk ja zbardh dot ditët e vetmisë. Eh, kjo shtëpi e vogël në
Jug si pikë loti nën qepallë është nga pak shtëpia e të gjithëve. Ndaj dënesa e
dhimbjes është si dënesa e trëndafilit në këtë vit të hidhur, ku vetëm një
kukull e bukur që çel e mbyll sytë e pret një grimë vajin e vajzës së vogël për
atin e porsa vrarë. Buzëqeshja e vogëlushes që çel si gëzim manushaqesh në mes
të zisë na kujton të gjithëve se këtë vit kemi harruar të qeshim. E si mund të
qeshim, kur vendlindja me shaminë e natës ulur mbi ballë vajton nën një shi që
rigon trishtim nën një ditë vjeshte…
Ditë të trishtuara, kotësi dhe boshllëk shpirtëror,
mungesë totale e dashurisë, puthjes dhe përshëndetjes njerëzore. Një ditë
si një hap në humbëtirë. Plagët e shpirtit më zi se plagët e murgut, që i bren
ndryshku i vetmisë. Pragjet e shtëpive ku ka mbirë hithra dhe bari i harrimit
heshtin. Herë pas here murmuritin përralla, rrëfenja që s’ua rrëfyen dot kurrë
fëmijëve të lindur e rritur në mërgim, nipërve dhe mbesave me emra dhe
artikulime të tjetërsuara. Eh, pragje që flisni me të vdekurit për motet e
shkuara, ju plaka të muzgjeve që u tregoni të vdekurve të rejat e dhimbshme, e
ndizni qirinj mbrëmjeve ndanë kokave të krevatëve, ku nuk fle askush dhe i
luteni Shën Spiridhonit (Ëngjëllit të Shpirtit të Mirë) të mos ju harrojë
më, t’ju marrë atje lart se ju janë shterur lotët…
E para është fjala. Dhe e
para fjalë është vdekja. Kështu u lexua ungjilli i trishtimit në pranverën e
parë të këtij viti në qytetin tonë, paçka se poetët deshën të shkruajnë
ungjillin e dashurisë. Poetët! “Ne” poetëve ju thyejmë penat, ju grisim librat
dhe ju djegim bibliotekat. ( Për kujtesë: Biblioteka e Sarandës u dogj gjatë
trazirave të marsit të ‘97-ës, B.M.) Supet e dhimbjes të kërrusur nga pesha e
arkivoleve, flokëve të thinjur brenda një dite nga lemeria që ju panë sytë. Dhe
poeti që ecën drejt Golgotës së jetës duke mbajtur peshën e këtij viti si një
kryq mbi shpinë.
Dhimbja të shpon timpanin
e veshit në formën e klithmës, të krismës, të gjëmimit. Të tremb me rrokullisjen
e gurëve, statujave dhe pjedistaleve që rrëzohen në mosekzistencë, a thua se
kurrë s’kanë qenë, a thua se kurrë s’do të ngrihen prej hirit të harrimit për
të na kujtuar se kush jemi dhe cilët kemi qenë. Jo ulërima e ujqërve, por kuja
e statujave është zëri i vërtetë i historisë sonë tragjike.
…Dhe hëna ndrin mbi
varret e djemve të rinj të porasvrarë, që meraku i nënës dhe i mikes i lë
patretur, ndaj dhe hëna shkon të lotojë mbi valë, që kujen era e detit ta çojë
larg, sa më larg. Se dhe guackat e brigjeve të Jonit janë si arkivole të
bardha. Brenda tyre nuk ka perla, nuk është shtëpia e Afërditës, as kënga e
sirenave, por klithma e fundit e refugjatëve të mbytur, të atyre që u ndrin te
koka kandili i detit. Në ishujt e vegjël në Ksamil trishtimi e dhimbja shket
mbi valë, ndërsa portokallet e prera ngjajnë në muzgje si kryqe mbi varre,
ndërsa emrat janë varur të vrara në degë limonash dhe këngët kanë mbetur
pa krahë nën ullinj. Vetëm drita e hënës kullon mbi to. Kullon e tretet si
qiri.
Dhimbjen e nuhatim ngado,
ajri i shkrumbuar ka idhësinë e djegjes së parqeve, kutërbimin e kufomave
të gjallesave, që ditë të tëra mbeten të pambuluara prej dheut që do të na
gëlltisë të tërëve: vrasës dhe të vrarë. Më kot nuk presin këto grykë të etura
varresh, hone dhe humnera të panginjura. Era e dekompozimit i zë frymën aromës
pranverore. Jo, kështu, pranvera as që mund të lindë!
‘97-ta. Pranverë pa
pranverë. Me lule të tulatura nën kurora mortore, me zogj që këngën kanë vrarë,
me dëborën e bardhë të flokëve nën sharpet e zes të nënave. Vit me borërime në
shpirt. Në alfabetin e dhimbjes shtohen të vdekurit, zgjerohen varrezat e
qytetit, prishen muret e tyre rrethuese për t’u bërë vend djemve të porsavrarë.
Priten agaviet dhe bukovilet, ullinjtë dhe limonat kullojnë hidhërim, vetëm
qiparizat në hyrje pikëllimin zgjatin si si pikëçuditëse drejt qiellitit. Dhe
më tej në breg një prolog tragjedie. Një kukull që nxjerr vala në djepin e
ranishtes, një kukull që loton porsi fëmija që e mbante në dorë është varrosur
bashkë me skafin në fund të detit. Vetëm skafisti numëron kollokotronët * si
dikur sulltani kokat e prera, diku në kamaren e turpit. Fantoma e
zemërimit s’di se ku të shpërthejë. Bisedat në rrugë ngjajnë si pëshpëritje dhe
lulet bien aromë thimjami. Dielli shkëlqen ftohtë si pllakë përkujtimore dhe
neonet ndrijnë mbi qepallat e mbrëmjes si lotët në sytë e nënës së Hysen
Açakos, si lotët në sytë e nënës së Tono Mërkurit…Dhe pragjet dhe muzgjet
bien erë duhani të fortë dhe aromë kafeje të porsabluar. Dhe bulevardi i
dhimbjes përcjell kortezhin e luleve këtu në skaj të pranverës, ku dy pëllëmbë
të gurta e parcelizojnë dhimbjen në 13 vjet, e parcelizojnë jetën në 27
vjet. Dhe njerëzit i tremben vdekjes. Kjo histori ka 4.000 vjet, që nga Epi i
Gilgameshit, që nga vdekja e Enkidjuit njeriu rend të gjejë barin e
përjetësisë, por barin ia gëlltit gjarpri dhe plumbi. S’dinë ç’të bëjnë me
jetët e tyre. Dhe vetëm ikin.
Ikje. Vetëm ikje pa
kthim. Dhe vetmia lodhet nga pritja. Njerëz që jetojnë dëshpërimin dhe deti
mbështet mbi supet e ankthit pëllëmbën e zbaticës. Stërkalat e lotëve në
qepallat e valëve përcjellin vajzën e dashur bashkë me zbaticën, diku larg në
sheshin me emrin paradoksal “Omonia”, a diku tjrtër, në sheshin e Dhimbjes dhe
Harresës. Të shtunës i mungon sërish e dashura. E shtuna mbeti e kryqëzuar nga
e premtja e zezë në shtyllën e dëshpërimit. Dhe njerëzit ecin ngadalë, të
heshtur, sikur shkelin mbi plagë të pambyllura. Kanë frikë se zgjojnë dhimbjet
tek buzëqeshjet e murosura në porcelan. Një dëshmi e re se lumturisë i janë
mbyllur shtigjet.
Dhimbjen e prekin
mollëzat e gishtërinjve. Prekin flokët e pakrehur të një fëmije, rrudhat në
ballin e një nëne, pllakën e ftohtë të përkujtimores, kokrrën e lotit në sytë e
motërzezës dhe shtati ynë rënqethet. Në trup na kalojnë mornica. Paçka se
konturet e sendeve janë të forta dhe ato të gjallesave të brishta, ndodh që
burrërohesh prej një dorështërngimi dhe të ndihesh ligsht i mbështetur në murin
e lagësht të një bodrumi, që më tepër se ty ruan vetveten prej rropamës së
rrënojave.
Nga Athina mund të mos të
të kujtohet mirë Akropoli madhështor, Panteoni i lavdisë dhe Metroja e re, ke
një mbresë trishtimi që Safon dot s’e takove, megjithëse për të shkove gjer në
Lesbos; por pe një bashkëqytetare të mitur në lagjen Kifisia, që këmbëzbathur
në shi zgjat dorën si degë bajamje duke lypur lëmoshë me një det dhimbjesh
migjenjane në sy nën indiferencën e turistëve të shumtë që vizitojnë
Athinën, por nuk kanë sy për ta parë këtë fëmijë. Eh, një pikë loti
si një yll i këputur nga syri i qiellit për të rënë në shpirtin e njeriut, një
pikë loti që trand themelet e botës! Ç’vlerë kanë sistemet politike, doktrinat
dhe përçartjet për humanizëm! Vërtet, ç’vlerë kanë kur një tjetër 15 vjeçare nga
qyteti im si një trëndafil i flakur rri ndanë bulevardit të dhimbjes, në
trotuarin e prostitutave, me një minifund si një copë muzgu i prerë nga
vendlindja, me buzëqeshjen si manykyr, që pikëllon dhe konturin idilik të
mbrëmjes?!
Dhe djali i zemrës atje
në vendlindje s’e këput dot trëndafilin, që nusëron te pragu i shtëpisë dhe diç
pëshpërit me psherëtimave se vajza ka shkuar në mërgim. E pra, kujt t’ia
dhurojë tjetër?!
Qenie që vërtiten si
sonambuj në netë harrimesh, që përjetojë aluçinacione dhe shohin fantazma. Ata
çdo çast rrezikojnë të gremisen në hone kujtese. Me shqisën e
ekuilibrit dhe kinestezisë të çorjentuar rendin ngado dhe nuk dinë se ku
shkojnë. Janë ngritur nga varret apo rendin në to?
Është një kohë kur unazën
e ylberit është e vështirë ta vesh në gishtin e pranverës, kur gjembi i
urrejtjes nuk e lë trëndafilin të kundërmojë dashuri, një kohë pa mite dhe pa
heronj, një kohë çmitizimi dhe deheroizmi. Kostandini e braktis varrin, që nëna
të mos qajë të gjallët për të vdekurit dhe të mos mallkojë të vdekurit
për të gjallët, që rrojnë me turp, pasi motra Doruntinë nuk e shkeli dot pragun
këto 9 vjet, nuk e ngushëlloi nënën për të 9-të mortjet sepse i shoqi e kishte
nxjerrë në rrugë si prostitutë…
Estetika e antitezave dhe
kontrapunkteve nuk është e re, por kur ftillohet mirë fiton vlera dhe si
e tillë bëhet një element boshtor në konstruksionin e një libri. Njerëzit kanë një armë
në dorë,-thotë poeti.-një armë me të cilën nuk dinë kë do të vrasin dhe
nga kush do të mbrohen. Ata kanë vdekjen në duar dhe një varr të hapur në
zemër, por janë kaq të ndjeshëm sa që për trëndafil i falin të gjitha armët e
botës. Kështu fillon të poetizohet dhe shkallëzohet ideja se kush vret
një njeri ka hapur një gjemë e kush vret dashurinë ka vrarë gjithë botën.
Ndërsa skafet çajnë detet drejt brigjeve të largëta, ku fluturës së puthjes s’i
lagen krahët se lë pas vetëm emra dhe endrra, ndërsa ndër ne qeparisi i
dhimbjes rritet në zemra. Dhe në fshatin që vdes vetëm hëna fshin lotët e yjeve
me shaminë e reve, ndërsa ferrat në parvazet e dritareve sodisin djepet e
zbrazur e vatrat pa zjarre. Kështu ndërtohet me mjete artistike situata
paradoksale: ne që ndërtonim brenda vetes Murin e Berlinit dhe thamë se
do të mbroheshim, por çuditërisht mbetëm të rrethuar. E ndryshe nga ç’ndodh me
muret e vërtetë, ku ndërtimi është i ngadaltë e rrënimi i shpejtë, ngrehina e
llahtarshme e Murit të Berlinit brenda nesh u ngrit me ngut, me
entuziazmin e imponuar të të shtunave komuniste, ndërsa rrëzimi i Murit të
Berlinit është tepër i ngadaltë dhe tepër i gjatë e i dhimbshëm.
Ndaj misioni i poetit
është të sfidojë errësirën e ankthshme e misterioze dhe të vazhdojë të ecë edhe
kur yjet nga lodhja rrëzohen e këputen, sepse atij i duhet patjetër të arrijë
agimin, sepse është vonë dhe s’ka të drejtë të lodhet. Ndaj poeti e ngre
zërin për këtë kohë të harrimit të heronjve, kur njeriu mbytet në prozën e
meskinitetit, kur lapidaret ngjajnëç si murana, ku mungojnë përvjetoret,
ceremonitë dhe lulet, kur këngët për heronjtë struken në guvat e harrimit, si
dikur Gjeto Basho Muji e Sokole Halili pas shpikjes së barutit. Dhe
fëmijët e sotëm vërtet nuk e dinë:-kemi pasur apo s’kemi pasur heronj?
Shijen e dhimbjes e kemi
në gjuhë: thartirë, djegësirë, hidhërim, vetëm shija e ëmbëlsisë
është arratisur larg prej nesh. Ndoshta qelizat tona të specializuara prej
mungesës së gjatë kanë harruar të ndjejnë, kanë harruar ta perceptojnë
atë. Veç shija e kalbësisë mbrin prej dekompozimit të frutave që ua kemi
harruar emrat, se na ndodh që edhe bukën e fëmijëve ta marrim veresie. Dhe kur
rastësisht në dhembët tanë kërcet kokrra e rrushit të freskët, ëmbëlsinë e
përjetojmë në çaste vetëtime, vetëm një regëtimë të rrallë që vjen e humbet e
tjetërsohet në përjetimin e gjatë të hidhësisë.
Është koha e paradoksit
të lirisë, e lirisë që vret më shumë se diktatura, që të turllos si goditja e
tokmakut në kokë, kur shokët të bëhen armiq e ti bëhesh armiku i miqve që në
rrugë si cubat të zënë pritë. Pritë të zenë dhe pallakat e mermerit për
të ta skalitur emrin në një datë theqafje. Dhe vjen një çast kur lirika
meditative e sfidon lirikën ndjenjësore me një mendim të prerë ashpër si faqe
shkëmbi, një shkëmb si një hënë gjaku nga realiteti ynë tragjik: “Sot për drekë
kisha kokën e një miku të vjetër…sa mirë dimë t’i hamë kokën njeri-tjetrit!”
është një ravijëzim dantesk, që të kujton Kont Ugolinin, që si gjellë të zezë
bren kokën e Kryepeshkop Ruxherit, diku në një nga të 9-të rrathët e ferrit.
Poetit nuk i mungon as këtu e as diku gjetkë ironia e tallja e hidhur pasi ai
më kot s’i kërkon zotit që bashkë me engjëjt në qiell të mbajë
pranë edhe disa politikanë, që na çmëndën me përgjërime për Atdheun, Kombin e
Familjen, e sa për ne qytetarët e zakonshëm, ashtu si poeti e dimë se nuk
shkojmë dot në parajsë se ndjehemi mëkatarë.
Nuk e di se ç’pjella
dështake do të lindin prej ereksionit kafshëror të përdhunuesit apo prej farës
së trembur të meshkujve të shkordhur, për të mos folur për të tredhurit që i
kemni aq të shpeshtë si në shtrat edhe në politikë. Me siguri femrat do të
pjellin monstra. Monstra të përçudnuara me prejardhje prej etërish që e
kanë humbur shijen e shqisës së gjashtë, përderisa nuk munden
as ata vetë, as femrat gjiharlisura të përjetojnë emocionalisht
fërgëllimin e thëllënxave. Ç’kohë e vështirë. Kohë e shijeve
të rrezikuara!
Timos i dhemb më shumë
dashuria e parë dhe dashuria e lënë në mes dhe në këtë pranverë ku gjithçka
mund të vritet ai kërkon të prekë me dorë qiellin, por nuk di se në cilin yll
ta përkëdhelë Polinën e vogël, mbesën e tij, që ka çelur si një dritë meteorike
në lëndinat e largëta qiellore. Po moral i kohës s’e lë të përjetojë as çastin
e dhimbjes, as çastin e gëzimit, sepse sundon morali i hipokrizisë dhe i
paradokseve, pasi mund të ndodhë që policia të arrestojë një këngë
dashurie, e të fillohet urgjentisht çështja finale ndaj saj si shkelëse e
ligjit në bulevardin qëndror të prostitutave.
Janë një grup poezish të
konstruktuara në pak vargje, ashtu si vilëzat në bregdet, që bëhen bartëse të
psikologjisë krijuese të këtij autori, që kundërvenien e konsideron gjetje
artistike, shpesh me mjaft sukses. Saranda për të është qyteti i dashurisë,
ndaj s’i besohet se ka lypësa, se për të trëndafilat janë të bukur edhe kur
çelin në parqe, edhe kur çelin në ëndrra. Poeti mund t’iu dhurojë guralecë të
bardhë deti, që pëshpërisin mbrëmjeve mesazhe dashurie, mund t’iu dhurojë
korale të kaltra, të nxjerra nga thellësitë e shpirtit, mund t’iu falë me
kënaqësi edhe disa pina, por me kusht që në to të mos pikturoni skafe, pasi
skafet janë dhimbja e qyteteve tona bregdetare. Poeti sheh zotin që zgjat dorën
e tij hijerëndë dhe flet shqip:-Shqipëria do të bëhet dritë! Por me keqardhje
konstaton se është ende në ëndërr.
Dhe si një krah tjetër i
antitezës poetike, si një kundrapeshë e dhimbjes dhe trishtimit, pikëllimit dhe
lotëve, plagëve dhe arkivoleve një tufë poezish në fund të librit të ngjallin
shpresën se në këtë bulevard, ku ecim përditë, do të ketë edhe zogj, edhe
trëndafila, edhe vajza të bukura. Se nesër troku i lehtë i agullimit do të
trembë zogjtë e ëndrrave nga gëmushat e gjumit dhe pëllumbat dhe pulëbardhat do
të kthehen në qiejt e Sarandës edhe në qiejt e zemrave dhe ne edhe nëse do të
ndahemi, të ndahemi njerëzisht, pa hipokrizinë e ndrrimit të adresave dhe
numrave të telefonit, por me një puthje në buzë, me një puthje të përmallshme
lamtumire.
* kollokotronët –Kollokotroni,
figura e liderit të revolucionit grek të 21-shit stampuar në dhrahminë greke.
Sarandë, shtator 2001
Botuar për herë të parë në gazetën
“Drita” Shtator 2001
No comments:
Post a Comment